Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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Vorred.
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preserve
">Das ſeye aber weyt von vnns. </
s
>
<
s
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echoid-s289
"
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="
preserve
">dann ich hab nitt darumb denen dingen
<
lb
/>
nochgedacht/ oder die ding beſchriben/ wölche über vnſerẽ verſtand ſeind/
<
lb
/>
ſonder daß ich/ als gefürderet/ demm größeren gewalt vnnd krafft gehor-
<
lb
/>
ſam̃et. </
s
>
<
s
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="
echoid-s290
"
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="
preserve
">Vnnd ob wol etliches auch vorhin durch andere angezeiget/ iſt doch
<
lb
/>
diſes nit ein kleines/ daß die ding von ſo vyl jrrthummen vnnd fäleren ge-
<
lb
/>
reiniget worden. </
s
>
<
s
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echoid-s291
"
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="
preserve
">daß auß ſo mancherley falſchen dingen/ durch ein recht vr-
<
lb
/>
theil/ die waarheit erſůcht/ vnnd allwegen gewüſſe vrſach darzů gethon/
<
lb
/>
vnnd durch die erfarnuß beſtetiget worden. </
s
>
<
s
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="
echoid-s292
"
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="
preserve
">vnnd daß auch die ding mitt
<
lb
/>
wenig worten angezeiget/ wölliche vorhin weytleüffig beſchriben wordenn.</
s
>
<
s
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="
echoid-s293
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="
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</
p
>
<
p
>
<
s
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="
echoid-s294
"
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="
preserve
">Deßhalben habe ich etliche ding ſo gefahrlich geweſen/ dunckler geſtalt
<
lb
/>
müeſſen anzeigen/ andere ding auff das kürtzeſt begreiffen/ damitt ſie nitt
<
lb
/>
verachtet/ weil ſie ſonſt gemein warend/ vnd zů letſt der mehrtheil/ weil ſie
<
lb
/>
ſchwer geweſen/ eigentlicher eroffnet. </
s
>
<
s
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="
echoid-s295
"
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="
preserve
">Dann ich acht diſes gar ſchandtlich
<
lb
/>
wann man alſo ſchreibet daß niemandts verſtande. </
s
>
<
s
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echoid-s296
"
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="
preserve
">Es bedarff zů beiden
<
lb
/>
theilen geleiche kunſt/ wann man gemeine ſachen will zů höherem verſtand
<
lb
/>
richten/ oder die ſchwereſte ding (wie man ſpricht) für die augen ſtellen.</
s
>
<
s
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="
echoid-s297
"
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="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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echoid-s298
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preserve
">Dieweil aber alſo mancherley ſachen hie gehandlet werdẽ/ hab ich diſem
<
lb
/>
<
note
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left
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note-0018-01a
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="
preserve
">Des büch Tit
<
lb
/>
tel.</
note
>
bůch kein beſſeren Tittel geben können/ dann diſen/ durch wöllichen alles
<
lb
/>
ſo hie begriffen eroffnet/ vnnd der gantz innhalt mit einem oder wenig wor
<
lb
/>
ten begriffen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s299
"
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="
preserve
">Darumb achtich es ſeye recht De varietate rerum/ oder ein
<
lb
/>
Polypragmatographia/ daß iſt ein offenbarung vñ beſchreibung von man-
<
lb
/>
chen wunderbaren nateürlichen vnd künſtlichen ſachen genennet worden.
<
lb
/>
</
s
>
<
s
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="
echoid-s300
"
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="
preserve
">Diſen Tittel achtet ich genůgſam ſein etwas von deß bůchs nutzbarkeit an
<
lb
/>
zů zeigen/ wann man bey billichen Richteren handlete. </
s
>
<
s
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="
echoid-s301
"
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="
preserve
">Weil aber etliche al
<
lb
/>
ſo boßhafftig vnnd hartneckig/ daß ſie allein diſes annemmend/ ſo von A-
<
lb
/>
riſtotele angezeiget/ vnnd alſo den großen ſchatz der Göttlichen weyßheit
<
lb
/>
vnderſthond in ein kleines menſchlich geſchirr/ wölches doch nit gar gantz/
<
lb
/>
ein zů ſchlieſſen/ hab ich müeſſen etwas mehr anzeigen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s302
"
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="
preserve
">dann wann ſie diſes
<
lb
/>
waarlich alſo haltend/ ſeind es groß thoren/ wo aber nit/ ſoll man ſie für ver
<
lb
/>
bünſtig vnd neidiſch leüt ſchetzen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s303
"
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="
preserve
">Darnoch werden mir etliche noch ſchant
<
lb
/>
licher fürwerffen/ als wann ich nicht namhafftigs vnnd wunderbars/ vn-
<
lb
/>
der ſo vyl experimenten vnnd erfindungen beſchriben/ dieweil ſie mancher
<
lb
/>
liederlichen leüten lugenhafftigeren büecheren gewonet/ geleich als wann
<
lb
/>
niemandt zů loben/ er habe dann weidlich vnnd vnuerſchambt gelogen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s304
"
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="
preserve
">
<
lb
/>
Ich will aber diſe nitt anderſt halten/ als wann ſie meine büecher nie gele-
<
lb
/>
ſen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s305
"
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="
preserve
">dieweil nitt minder waarhaffte ſachen hie/ dann inn anderer fablen be
<
lb
/>
griffen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s306
"
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="
preserve
">doch ſeind alle ding mit ſollicher kunſt bedecket/ daß es allein hoch
<
lb
/>
uerſtendige köpff vnd weyſe leüt verſthen mögen.</
s
>
<
s
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="
echoid-s307
"
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="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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="
echoid-s308
"
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="
preserve
">Deßhalben habe ich/ gůtmüettiger frommer Fürſt/ diſe üwerem nam-
<
lb
/>
men zůgeeignet/ nitt allein weil ihr alle zeytt gůten künſten günſtig/ ſon-
<
lb
/>
der daß ihr auch diſe ding alle recht cenſieren vnnd vrtheilen mögend/ al-
<
lb
/>
ſo daß ihr nitt allein diſer nateürlichen/ ſonder auch der Göttlichen ein ver
<
lb
/>
ſtand habend/ wie dann ſolliches vyl wunderbare heimliche ſtuck der na-
<
lb
/>
tur anzeigend/ wölliche eüch bekanndt ſeind.</
s
>
<
s
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="
echoid-s309
"
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="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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="
echoid-s310
"
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="
preserve
">Dieweil nun der ſpruch Platonis waarhafftig/ namlich daß die gemei-
<
lb
/>
nen nütz glückſelig/ inn wöllichen die Philoſophy vnnd weyſe leüt herr-
<
lb
/>
ſchend/ wirt eüch der nammen vor vylen anderen billich zůgeeignet. </
s
>
<
s
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="
echoid-s311
"
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="
preserve
">Alſo
<
lb
/>
</
s
>
</
p
>
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div
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</
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</
echo
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