354Vom Circkel vnd Quadranten.
Cirekelrißvmb Num.
7.
druck in zu / biß auff Num.
3.
alsdann meß herumb/ ſo hat man
juſt 11. theyl/ danndieweil man 4. theyl/ zu den 7. theylen n@ñt/ thut es inn der Circumfe-
rentz 7. vnd 4. vnd alſo juſt 11. theyl/ ſolches kan man abermal in vieltheyl mehren/ wie
gemeldet.
juſt 11. theyl/ danndieweil man 4. theyl/ zu den 7. theylen n@ñt/ thut es inn der Circumfe-
rentz 7. vnd 4. vnd alſo juſt 11. theyl/ ſolches kan man abermal in vieltheyl mehren/ wie
gemeldet.
N. 10.
WJE man ein runden Circkel juſt in ein Linien erſtrecken/ oder ein Linienjuſt in ein
11Ein Circkelrund
m in ein grade.
Item
Ein grade Lini in
ein Circkelrunde zu-
bringen. Circkelriß bringen mög/ welches etlich das es nicht wol geſchehen könne meinen/ ſo
nimm den Circkelmit dem 7. theyl/ thuejhn nach deim gefallen auff/ reiß ein Cir-
ckel/ vnd juſt ein Creutzlinien/ ker den Circkel vmb/vnd meſſe vom Centro 4. ſicben theyl hi-
nauß biß zu Lit. C als dann ſetz den Circkelinn Lit. B vnd C ſeind eilffſieben theyl/ ſo iſt
es die quart/ alſo vier mal in ein Linien gemeſſen/ iſtes juſt die gantzelenge des Circkelriſſes/
deßgleichen von Lit. B biß zu Lit. A iſt es auch 11. theyl/ thet der vmbkreiß der Rechtlini-
ſchen vierung 44. theyl. Alſokan man ein Circkelriß geſchwind in die lenge/ auch in die vie-
rung bringen vnd in 3. Angel auch in alle theyl: deßgleichen in alle andere eckhete gleichli-
niſche figuren/ alſo das derſelben vmbkreiß des Circkels inhalt gleich ſei.
11Ein Circkelrund
m in ein grade.
Item
Ein grade Lini in
ein Circkelrunde zu-
bringen. Circkelriß bringen mög/ welches etlich das es nicht wol geſchehen könne meinen/ ſo
nimm den Circkelmit dem 7. theyl/ thuejhn nach deim gefallen auff/ reiß ein Cir-
ckel/ vnd juſt ein Creutzlinien/ ker den Circkel vmb/vnd meſſe vom Centro 4. ſicben theyl hi-
nauß biß zu Lit. C als dann ſetz den Circkelinn Lit. B vnd C ſeind eilffſieben theyl/ ſo iſt
es die quart/ alſo vier mal in ein Linien gemeſſen/ iſtes juſt die gantzelenge des Circkelriſſes/
deßgleichen von Lit. B biß zu Lit. A iſt es auch 11. theyl/ thet der vmbkreiß der Rechtlini-
ſchen vierung 44. theyl. Alſokan man ein Circkelriß geſchwind in die lenge/ auch in die vie-
rung bringen vnd in 3. Angel auch in alle theyl: deßgleichen in alle andere eckhete gleichli-
niſche figuren/ alſo das derſelben vmbkreiß des Circkels inhalt gleich ſei.
N. 11.
DJE vberlengte Rundungen belangend/ deren man hernacher auch eck ordnen kan/
22Em vberlengte run@
dung zumachen. ſind ſolch auffvielerley weg zumachen/ doch will ich ein oder zwo art dauon anzeigē.
Erſtlichen nimm den Circkel ſo 2. theyl thut/ Reiß mit dem fürßſten theyl 2. Cir-
ckelriß in einander/ die juſt bei dem Centro einander erreichen/ ker den Circkel herum/ ſetz
jhn in die Creutzlinien/ ſo ſich vber einander durchſchneiden/ mit Lit. A vnd B ſigniert/
fahr oben vnd vnden herauff/ ſo gibt es ein wolgeſtalte vberlengung/ Obdann wol deren
noch viel vnd mancherley fürzuſtellen weren/ zeig@ch nur dic gemeyneſte vnd richtigſte art
an.
22Em vberlengte run@
dung zumachen. ſind ſolch auffvielerley weg zumachen/ doch will ich ein oder zwo art dauon anzeigē.
Erſtlichen nimm den Circkel ſo 2. theyl thut/ Reiß mit dem fürßſten theyl 2. Cir-
ckelriß in einander/ die juſt bei dem Centro einander erreichen/ ker den Circkel herum/ ſetz
jhn in die Creutzlinien/ ſo ſich vber einander durchſchneiden/ mit Lit. A vnd B ſigniert/
fahr oben vnd vnden herauff/ ſo gibt es ein wolgeſtalte vberlengung/ Obdann wol deren
noch viel vnd mancherley fürzuſtellen weren/ zeig@ch nur dic gemeyneſte vnd richtigſte art
an.
Soman aber noch lenger haben wolte/ mache man die Circkelriß neben einander o-
der zwo vierungen/ vnd daũ den Circkel in mitten in gleiche Linien geſetzt/ vnd zuſaſñen ge-
riſſen/ g@bt es ein lengere ründung.
der zwo vierungen/ vnd daũ den Circkel in mitten in gleiche Linien geſetzt/ vnd zuſaſñen ge-
riſſen/ g@bt es ein lengere ründung.
N. 12.
CIn vberlengte ründung ſo eines eyes geſtalt hat/ mach alſo/ Erſtlichen mach einjuſte
33Figura oualis. Creutzlinien/ vnd nimm den 2. theyl Circkel ſetz jhn in das Centrum des Creutzes/
fahr oben herumbein Circkelriß/ als dañ ſetz den Circkel auff der Diameter Linien C
vnd 2. punckten A vnd B hinauß/ker alß dann das kürßſt theyldes Circkels herumb/ mach
vnden auff die Perpendicular Linien / ein halbȩ Circkel/ nuß vnden herumb/ Alß dañ thue
den Circkel auff/ ſeß jhn auff Lit. A vnd gegen vber bei der Lit. B fahr auff Lit. C herumb/
alſo auch auff der ſeit Lit. B ſetz in B vnd fahr bei Lit. A herumb/ſo iſt es juſt gemacht.
33Figura oualis. Creutzlinien/ vnd nimm den 2. theyl Circkel ſetz jhn in das Centrum des Creutzes/
fahr oben herumbein Circkelriß/ als dañ ſetz den Circkel auff der Diameter Linien C
vnd 2. punckten A vnd B hinauß/ker alß dann das kürßſt theyldes Circkels herumb/ mach
vnden auff die Perpendicular Linien / ein halbȩ Circkel/ nuß vnden herumb/ Alß dañ thue
den Circkel auff/ ſeß jhn auff Lit. A vnd gegen vber bei der Lit. B fahr auff Lit. C herumb/
alſo auch auff der ſeit Lit. B ſetz in B vnd fahr bei Lit. A herumb/ſo iſt es juſt gemacht.
N. 13. 14.
NAch dem Circkel erfordert die notturfft auch etwas von Quadranten oder Inſtru-
44Inſtrument z
Grundlegen. menten/ die man zu grundle gungẽ gebraucht/ meldung zuthun/ damit man alt Ge-
bäw/ Stätt vnd Schlöſſer in grund juſt verzeichnen muß/ auff daß man die newen
des baß darnach ordnen könne/ derſelbigen ſeind nuhn viel vnd mancherley eins theils auff
die Aſtronomiſche art vnd abtheylung/mit jhren verzeichneten gradibus/ vnd einem juſten
zeiger gemacht/ſo gleichwol ſehr fein vnd gut ſeind. Jch hab aber ein groſſen mangel daran
55Mängel der gemei-
nen Quadranten z@-
Grundlegen. geſpüret/ der gradus halben/ weil nimmer ein Baw/ oder Mauren in ſolche grad gebawen
worden/ man auch die Minuten/ ſecunden/ terß oder quarten noch weniger darumb ver-
zeichnen fan/ noch gemerckt fönnen werden/ ſonder bei den quarten der grad zum höchſten
bleiben müß/ ſo gibt es fehler/ in ſonders an einer langen Maur da laufft es ſich bald weit
hinnein/iſt ſie dann kurß ſo find ſich der mangel ebenmäſig/alſo wann man herumb kompt/
will es ſich nicht einſchlieſſen/ derhalben ich ſolches hab laſſen fallen/ vndein ſonder Jn-
ſtrument für mich zugerüſt/welches ich noch zum aller juſten befinde/ auch ganß geſchwind
kan fort kommen/ vnd bringet fein jrzung. Vndwiewol Straßburg groß iſt/ habich
44Inſtrument z
Grundlegen. menten/ die man zu grundle gungẽ gebraucht/ meldung zuthun/ damit man alt Ge-
bäw/ Stätt vnd Schlöſſer in grund juſt verzeichnen muß/ auff daß man die newen
des baß darnach ordnen könne/ derſelbigen ſeind nuhn viel vnd mancherley eins theils auff
die Aſtronomiſche art vnd abtheylung/mit jhren verzeichneten gradibus/ vnd einem juſten
zeiger gemacht/ſo gleichwol ſehr fein vnd gut ſeind. Jch hab aber ein groſſen mangel daran
55Mängel der gemei-
nen Quadranten z@-
Grundlegen. geſpüret/ der gradus halben/ weil nimmer ein Baw/ oder Mauren in ſolche grad gebawen
worden/ man auch die Minuten/ ſecunden/ terß oder quarten noch weniger darumb ver-
zeichnen fan/ noch gemerckt fönnen werden/ ſonder bei den quarten der grad zum höchſten
bleiben müß/ ſo gibt es fehler/ in ſonders an einer langen Maur da laufft es ſich bald weit
hinnein/iſt ſie dann kurß ſo find ſich der mangel ebenmäſig/alſo wann man herumb kompt/
will es ſich nicht einſchlieſſen/ derhalben ich ſolches hab laſſen fallen/ vndein ſonder Jn-
ſtrument für mich zugerüſt/welches ich noch zum aller juſten befinde/ auch ganß geſchwind
kan fort kommen/ vnd bringet fein jrzung. Vndwiewol Straßburg groß iſt/ habich