Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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de
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">
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o
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cccli
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0407
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n
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407
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ſachen/ Das acht bůch.
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beleibend/ ſeind ſie ſchwach/ als die von einem mangelhafftigẽ anfang har
<
lb
/>
kommen/ vnd nit daß eines vor der zeyt/ vnd das ander nach der zeyt noth
<
lb
/>
halben geboren worden. </
s
>
<
s
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echoid-s11470
"
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preserve
">dann es iſt bekanndt/ daß etliche knäblin ſpadt ge-
<
lb
/>
boren werden/ biß ſie ſtarck ſeind/ vnd die meitlin ſchnell. </
s
>
<
s
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echoid-s11471
"
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="
preserve
">darzů iſt die wer-
<
lb
/>
me ein vrſach/ daß die knäblin wachſen/ vnd in můtter leib zů jrem ſtadt kõ
<
lb
/>
mẽ. </
s
>
<
s
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echoid-s11472
"
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preserve
">Alſo das recht von Ariſtotele geſagt/ die ſubteyle feüchte mach die weib
<
lb
/>
lin zů wachſen/ vnd ſtreck ſich deßhalben ſchnell auß.</
s
>
<
s
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echoid-s11473
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"/>
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echoid-head61
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">Von den ſinnen/ Das xli. Capittel.</
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echoid-s11474
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">DAß die ſinn ſeyen/ iſt mencklichem bekannt. </
s
>
<
s
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echoid-s11475
"
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preserve
">wir habend auch im
<
lb
/>
bůch von den Subtiliteten angezeigt/ wie vyl jren ſeyend/ vnd
<
lb
/>
vrſach geben warumb ſo vyl ſeind. </
s
>
<
s
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echoid-s11476
"
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="
preserve
">jre krefften aber habend wir
<
lb
/>
zům theil angezeigt/ vnd zům theil nit. </
s
>
<
s
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="
echoid-s11477
"
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="
preserve
">dann wölcher ſinn iſt im
<
lb
/>
menſchen doller dann der tact vnd angriff? </
s
>
<
s
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echoid-s11478
"
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="
preserve
">vnd entpfinden wir
<
lb
/>
doch deß ſteins in der blaſen/ durch das inſtrument. </
s
>
<
s
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echoid-s11479
"
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preserve
">dann ſo wir den mit dẽ
<
lb
/>
fingeren greyffend/ in wölchen wir das inſtrument haben/ entpfinden wir
<
lb
/>
deß ſteins nit anders/ dann ob wir jn aurüreten. </
s
>
<
s
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="
echoid-s11480
"
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preserve
">wie aber ſolliches zůgang/
<
lb
/>
mag kaum angezeiget werden/ vnd beſchicht doch. </
s
>
<
s
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echoid-s11481
"
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="
preserve
">wir entpfinden auch der
<
lb
/>
größe/ wañ wir dz inſtrument auß vnd ein thůnd. </
s
>
<
s
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echoid-s11482
"
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="
preserve
">man entpfindet jn auch
<
lb
/>
durch das gehör/ wölches vrſach zů anderen zeyten angezeigt. </
s
>
<
s
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="
echoid-s11483
"
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="
preserve
">dann das ge-
<
lb
/>
töß kom̃et nit allein durch ein läre ſtatt/ ſonder auch ein gantzes orth.</
s
>
<
s
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echoid-s11484
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preserve
"/>
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p
>
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echoid-s11485
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preserve
">Der ſiñ aber iſt ein ding/ das in der thieren leib etwas verſthen mag/ vñ
<
lb
/>
<
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right
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">was der ſ
<
gap
/>
<
lb
/>
ſeye.</
note
>
ſein gewüſſes orth hat. </
s
>
<
s
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="
echoid-s11486
"
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="
preserve
">Daß aber ſolches allein möge verſthen vñ am werck
<
lb
/>
ſelbs nitt verſtande/ iſt auß dem bekanndt/ daß der menſch nit wüſſet was
<
lb
/>
das gehör were/ wann er aufferzogen wurde/ do er kein getöß hören möcht.
<
lb
/>
</
s
>
<
s
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echoid-s11487
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">er wurde ſich auch verwunderen warũb vns die ohren geben weren. </
s
>
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echoid-s11488
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preserve
">Es wirt
<
lb
/>
aber ſolches mögen auff viererley weg verſtanden/ namlich als ein rechte
<
lb
/>
ordnung/ oder ſo mit einem anderen verſtanden werde. </
s
>
<
s
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echoid-s11489
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">vnnd iſt doch an jm
<
lb
/>
ſelbs kein ding/ das in einer beſonderen arth/ als die materien ſeye. </
s
>
<
s
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echoid-s11490
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preserve
">oder ge-
<
lb
/>
leich als ein vorbereitung einer weichung etwz zů entpfahen vnd anſich zů
<
lb
/>
nem̃en. </
s
>
<
s
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echoid-s11491
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">oder nach etwas beſſers dann ein vorbereitung/ als ein ſiñ iſt. </
s
>
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echoid-s11492
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preserve
">Dañ
<
lb
/>
das gehör iſt etwas/ ob es wol nicht höret/ vñ iſt aber kein ſiñ/ dañ ſo er mit
<
lb
/>
der that etwas entpfindet. </
s
>
<
s
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echoid-s11493
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="
preserve
">das aber auch {der} ſiñ etwas anders im werck ſeye/
<
lb
/>
dann ein vorbereitung/ beweyſet diſes/ ſo wir in der ſinnen inſtrumenten ſe
<
lb
/>
hen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s11494
"
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="
preserve
">dieweil auch der ſinn ein beſondere eigenſchafft der entpfindtlichkeit/
<
lb
/>
vrtheilet er auch von den eigenen dingen/ ſo jm entgegẽ ſthond. </
s
>
<
s
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echoid-s11495
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="
preserve
">Es iſt aber
<
lb
/>
zweyerley ſinn/ ein innwendiger vnnd auß wendiger. </
s
>
<
s
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echoid-s11496
"
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="
preserve
">ſie haben diſen vnder-
<
lb
/>
ſcheid/ daß der außwendig aller dingen geſtalt nitt behaltet/ darumb iſt er
<
lb
/>
nit/ wann das ding ſo jm entgegen/ nit vorhanden. </
s
>
<
s
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echoid-s11497
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="
preserve
">der innwendig aber be-
<
lb
/>
haltet ſolliche/ ob wol das ſo jm entgegen/ nit vorhandẽ/ ia auch im ſchlaff. </
s
>
<
s
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="
echoid-s11498
"
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="
preserve
">
<
lb
/>
Doch hat der tact vnd angriff nach ein einbildung deß warmen vnnd kal-
<
lb
/>
ten/ doch nit wie der ſinn/ ſonder als ein theil/ ſo bey dem ſinn iſt. </
s
>
<
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="
echoid-s11499
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preserve
">Es behal
<
lb
/>
tet auch der guſt vnd geſchmack die ſüſſe vnd bitterkeit. </
s
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<
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echoid-s11500
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="
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">doch nit in jm/ ſon-
<
lb
/>
der am nechſten orth darbey. </
s
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echoid-s11501
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="
preserve
">dann die entpfindtliche eigenſchafften vnnd
<
lb
/>
qualiteten ſeind auch an leiben. </
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>
<
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echoid-s11502
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">In dẽ geſicht aber vnd gehör werdend die
<
lb
/>
geſtalten nitt behalten/ ſonder etwas gemeines/ als der blitz in augẽ/ vñ dz
<
lb
/>
</
s
>
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p
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div
>
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text
>
</
echo
>