Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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381 cccxxv
382 cccxxvi
383 cccxxvij
384 cccxxxviij
385 cccxxix
386 cccxxx
387 cccxxxi
388 cccxxxij
389 cccxxxiij
390 cccxxxiiij
391 cccxxxv
392 cccxxxvi
393 cccxxxvij
394 cccxxxviij
395 cccxxxix
396 cccxl
397 cccxli
398 cccxlij
399 ccclxiij
400 cccxliiij
401 cccxlv
402 cccxlvi
403 cccxlvij
404 cccxlviij
405 cccxlix
406 cccl
407 cccli
408 ccclij
409 cccliij
410 cccliiij
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410cccliiijVon mancherlei wunderbaren beſchicht daß diſer ſinn in vns gar ſchwach vnd doll iſt. darumb wañ die ge-
ruch
vermiſchet/ ſo verhinderen ſie einanderen/ vnd mag der ſinn diſe nitt
verſthen
/ die beluſtigung aber iſt im verſtand.
Man můß auch nit allein be
dencken
/ wie diſe ding ſeind ſo man entpfindet/ ſonder wie man ſie alle zůſa
men
ordnen.
dann der biſem reücht für ſich ſelbs gar wol/ wann man aber
ſtyrax
oder lauch darzů thůt/ gar nit.
Wermüth mitt ruthen oder anderen
bitteren
kreüteren/ auch eyer vnnd käß/ vnd olinen mitt ſaltz/ habend ein
gůten
geſchmack.
wann man aber wermůth mitt zucker oder anderen ſüſſen
dingen
vermiſchet/ bringet er ein vnwillenn vnnd begird erbrechen.
alſo
mag
man wol den wermůth dem ſaltz/ aber nit ſeyffen ordnen.
die vr-
ſach
iſt/ daß die ſüſſigkeit die ſinn an ſich zeücht/ vnd ghet die lauterkeit hin
ein
/ als wann es offen ſtünde/ vnnd verletzet gar faſt.
das geſaltzenn vnnd
ſcharpff
aber/ weil ſie etwas ſtercker dann das bitter/ nemmend dem bitte-
ren
etwas krafft/ vnd minderen deß entpfindtlichkeit.
Weil auch die ſüſſigkeit an dem einẽ orth auſſereſt deß geſchmacks iſt/
11ůſſ@gkeit. übertriffet ſie alle geſchmack/ allein die bitterkeit außgenommen. doch be-
duncket
einen es gebe die ſcherpffe oder räſſe mehr ſchaffen/ wie der pfäf-
fer
/ doch nitt wie ein geſchmack.
dann erſt en iſt das ſüß nitt als ſüß/ als
ſcharpff
das ſcharpff vnnd räß iſt.
dann die ſüſſigkeit iſt inn dem tempera-
ment
/ oder nechſt darbey/ die ſcherpffe aber ſthet auſſereſt.
demnach
verderbt
die ſcherpffe den ſinn.
darumb entpfinden die nit allein ſo pfäffer
brauchend
ein geſchmack/ ſonder auch ein ſchmertzẽ.
wie auch ſolliches in ei
nem
geſaltzenen vnnd räſſen beſchicht.
So vyl aber vnnd diſes ſapores oder
geſchmack
ſeind/ übertriffet die ſüſſe alle andere/ außgenommen die bitter-
keit
.
darumb iſt die ſcherpffe in der mitle/ vnnd ſthet aber jr vrſach auſſe
reſt
.
die ſüſſe aber hatt jr vrſach in mitten/ vnnd iſt ſie ſelbs auſſereſt. die
bitterkeit
aber iſt keinem theil bey dem mittel/ vnd darumb für ſich ſelbs
gantz
vnangenem/ es mag auch diſe von dem ſinn nit nach der natur gelie-
bet
werden.
Von dem gemůt/ Das
xlij
. Capittel.
EIn ewige ſubſtantz iſt das gemüt/ ein bildtnuß waarhafftiger
dingen
/ ſo von der matery abgeſünderet/ vnnd von auſſenhar
dem menſchen kommet.
Es bedarff aber eines wagens/ wañ
der
ſelbig verdirbt/ verderben auch deſſen würckungẽ.
Es wirt
wol
nit müd/ weil es aber vorhin deß geiſt bedarff/ werdend diſe
müd
/ ſo etwas bedencken/ ehe dañ das werck dẽ end gebracht.
An dem end
aber
bekeeret es ſich/ vnnd beleibt beſthen.
Diſes letſt aber wirt in gar kur-
tzer
zeytt vollbracht.
vnnd diſes iſt die menſchliche vollkommenheit. Deſſen
ſubſtantz
iſt nit ein ding allein/ ſonder vermag alle ding.
Diſes habend die
alten
eben in deß Protei fabel wöllen anzeigẽ.
Daß es aber ewig vnd vntödt
lich
/ mag allein in fünff weg vnd nit mehr bewiſen werden.
diſes haben wir
in
dẽ bůch angezeiget/ ſo von {der} ſeelen deß gemüts vntödtlichkeit einge-
ſchriben
vnd genennet.
doch wöllen wir allein hiezů ſetzẽ/ wz daſelbſtẽ vnder
laſſen
.
Es iſt aber ein beweyſung/ ſo nit mag durch mehr weg/ dañ alſo vyl
bewyßen
werden.
darzů wirt auß diſen deß gemüts ſubſtantz auff vyl weg

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