419ccclxiijſachen/ Das acht bůch.
ſer natur ſich ſelbs/ vnd beſchehẽ wunderzeichen.
Man ſicht dz auß forcht-
ſamen mannlich/ auß arbeitſeligen glückſelige/ auß vnwüſſendẽ weiſe/ auß
ſchwachen ſtarck werden. dann das menſchlich gemüt faret hinauß/ vñ ver
pflichtet ſich mit einem höherẽ/ erhebt auch den leib darmit. diſer cinbrũſt
machet/ daß man vergiſſet aller armůt/ arbeit/ vnnd des todts. darumb
ſtreittend ſie allwegen frölich in Gott. Doch mag man nit bald durch diſes
liecht angezündet werden/ ſonder es wirt von Gott geben. Man můß aber
zů erſten der reichthummen vnd aller wollüſten vergeſſen/ demnach auch
ſeiner verwãdten vnd freünden/ die zeitlich ehr haſſen/ vnd alle auſſerliche
güter. Demnach auch ſeiner geſundtheit vnd des lebẽs/ darnach ſein eigen
vnwüſſenheit vnd boßheit erkennẽ/ vnd ſeine werck haſſen. die andere men
ſchen aber alleſammen inn Gott/ als ſich ſelbs lieben/ außgenom̃en diſe/ ſo
in dem böſen halßſtarrig ſeind. Der from̃en werck ſolle er mehr dann ſeine
halten/ nicht zůuil witzig ſein/ nicht gedencken noch lieben dañ Gott/ vnd
in ſelbigen allein hoffen. Durch diſe neün ſtafflen wirt dem gemüt der weg
bereitet/ daß es ein liecht Gottes werde/ mag auch dann durch keinen zů-
faal oder hindernuß von jm abgeſündert werden. Solliches hatt Chriſtus
die eylff Apoſtel vnd wenig andere gelernet. Wann es aber inn Gott ein-
brünſtig/ erkennet es alles was es thůn mag/ vñ zů wölcher zeit. es iſt auch
nimmer traurig/ iſt nimmer kranck/ thůt wunderzeichẽ/ weißt von keiner
ſund noch hoffart. Wann ſie aber alſo geſinnet/ darzů vorhin/ (dann diſes
gehört zů beyden zeitten) faſten vnd betten ſie on vnderlaß. nach der arbeit
verhindert es auch die ſpeiß nit/ wann es angefangen einbrünſtig zůſein/
wie auch das waſſer kein großen brunſt.
ſamen mannlich/ auß arbeitſeligen glückſelige/ auß vnwüſſendẽ weiſe/ auß
ſchwachen ſtarck werden. dann das menſchlich gemüt faret hinauß/ vñ ver
pflichtet ſich mit einem höherẽ/ erhebt auch den leib darmit. diſer cinbrũſt
machet/ daß man vergiſſet aller armůt/ arbeit/ vnnd des todts. darumb
ſtreittend ſie allwegen frölich in Gott. Doch mag man nit bald durch diſes
liecht angezündet werden/ ſonder es wirt von Gott geben. Man můß aber
zů erſten der reichthummen vnd aller wollüſten vergeſſen/ demnach auch
ſeiner verwãdten vnd freünden/ die zeitlich ehr haſſen/ vnd alle auſſerliche
güter. Demnach auch ſeiner geſundtheit vnd des lebẽs/ darnach ſein eigen
vnwüſſenheit vnd boßheit erkennẽ/ vnd ſeine werck haſſen. die andere men
ſchen aber alleſammen inn Gott/ als ſich ſelbs lieben/ außgenom̃en diſe/ ſo
in dem böſen halßſtarrig ſeind. Der from̃en werck ſolle er mehr dann ſeine
halten/ nicht zůuil witzig ſein/ nicht gedencken noch lieben dañ Gott/ vnd
in ſelbigen allein hoffen. Durch diſe neün ſtafflen wirt dem gemüt der weg
bereitet/ daß es ein liecht Gottes werde/ mag auch dann durch keinen zů-
faal oder hindernuß von jm abgeſündert werden. Solliches hatt Chriſtus
die eylff Apoſtel vnd wenig andere gelernet. Wann es aber inn Gott ein-
brünſtig/ erkennet es alles was es thůn mag/ vñ zů wölcher zeit. es iſt auch
nimmer traurig/ iſt nimmer kranck/ thůt wunderzeichẽ/ weißt von keiner
ſund noch hoffart. Wann ſie aber alſo geſinnet/ darzů vorhin/ (dann diſes
gehört zů beyden zeitten) faſten vnd betten ſie on vnderlaß. nach der arbeit
verhindert es auch die ſpeiß nit/ wann es angefangen einbrünſtig zůſein/
wie auch das waſſer kein großen brunſt.
Wann aber das gemüt dem teüffel ergeben/ beſchicht in allen dingẽ das
widerſpil. ſie ſeind vnrüwig/ traurig/ begirig/ krãck/ neydig/ zwitzeren mit
den augen/ daß man ſie allein am geſicht erkennet. Der Göttlich einbrunſt
bringet allwegen etwas herrliches zůwegen. Diſe beyd kom̃en in dem über-
ein/ daß der menſch nit mehr wol bey ihm ſelbs iſt. es kommen auch die bö-
ſen geyſter etwan darzů/ vnd meinet man doch ſelten das die ongefar hin-
ein geſchlichen. Wann deren eine nit von ſtatt gangen/ endet ſie ſich inn ein
vnſinnigkeit. dañ ſo das gemüt auß ſeiner rechten ſtatt kom̃en/ ſchwancket
es/ vnd hat ſonſt nicht ſteiffes bey jm.
widerſpil. ſie ſeind vnrüwig/ traurig/ begirig/ krãck/ neydig/ zwitzeren mit
den augen/ daß man ſie allein am geſicht erkennet. Der Göttlich einbrunſt
bringet allwegen etwas herrliches zůwegen. Diſe beyd kom̃en in dem über-
ein/ daß der menſch nit mehr wol bey ihm ſelbs iſt. es kommen auch die bö-
ſen geyſter etwan darzů/ vnd meinet man doch ſelten das die ongefar hin-
ein geſchlichen. Wann deren eine nit von ſtatt gangen/ endet ſie ſich inn ein
vnſinnigkeit. dañ ſo das gemüt auß ſeiner rechten ſtatt kom̃en/ ſchwancket
es/ vnd hat ſonſt nicht ſteiffes bey jm.
Es iſt auch noch ein anders hie zůbedencken/ daß mancherley leüt inn
11warumb ein
menſch den
anderen über
treffe. mancherley dingen andere übertreffen. Die Occidentaliſchen Indier ſo
in Peru wonen/ in den wercken jrer handẽ. die im neüwen Hiſpaniẽ ſeind/
an ringferigkeit des leibs/ die gegen vffgang an verſtand/ die Türcken an
ſtercke/ die Europeer an behendigkeit/ die Aegyptier vor zeiten in der Ma
thematica/ vnnd die Griechen in Philoſophia. Solliches beſchicht auß des
gemüts natur/ theil/ vnd gewonheit. Welchen nun ihr gemüt inn dem leib
gantz verborgen/ daß deſſen kein anzeigung vorhanden/ legend ſich allein
vff die ſtercke/ als die Tartaren vnnd Türcken. Wölchen aber das gemüt
vergraben/ vnd doch ſtarck bey dem leib iſt/ wañ der leib krefftig/ ſeind ſie
rinferig. wañ der leib ſchwach/ übertreffen ſie in künſten. als die Indier in
Peru/ welche mit kleinẽ in ſtrumentẽ gar ſubtyl webẽ/ bauwen/ vñ geſchirr
machend. Wañ dz gemüt nit ſtarck zů dem leib gefaßet/ ſeind ſie zů hãdwer-
cken vngeſchickt/ aber zů ſtudieren gar gůt. dañ wañ diſes ſchwach/ gibt es
Mathematicos. wañ es ſtarck/ gibt es Phyſicos. Wañ es aber gar faſt ab-
11warumb ein
menſch den
anderen über
treffe. mancherley dingen andere übertreffen. Die Occidentaliſchen Indier ſo
in Peru wonen/ in den wercken jrer handẽ. die im neüwen Hiſpaniẽ ſeind/
an ringferigkeit des leibs/ die gegen vffgang an verſtand/ die Türcken an
ſtercke/ die Europeer an behendigkeit/ die Aegyptier vor zeiten in der Ma
thematica/ vnnd die Griechen in Philoſophia. Solliches beſchicht auß des
gemüts natur/ theil/ vnd gewonheit. Welchen nun ihr gemüt inn dem leib
gantz verborgen/ daß deſſen kein anzeigung vorhanden/ legend ſich allein
vff die ſtercke/ als die Tartaren vnnd Türcken. Wölchen aber das gemüt
vergraben/ vnd doch ſtarck bey dem leib iſt/ wañ der leib krefftig/ ſeind ſie
rinferig. wañ der leib ſchwach/ übertreffen ſie in künſten. als die Indier in
Peru/ welche mit kleinẽ in ſtrumentẽ gar ſubtyl webẽ/ bauwen/ vñ geſchirr
machend. Wañ dz gemüt nit ſtarck zů dem leib gefaßet/ ſeind ſie zů hãdwer-
cken vngeſchickt/ aber zů ſtudieren gar gůt. dañ wañ diſes ſchwach/ gibt es
Mathematicos. wañ es ſtarck/ gibt es Phyſicos. Wañ es aber gar faſt ab-