604dxlviijVon mancherlei wunderbaren
beſchreiben mögeſt/ ſo mach zwẽ geleiche circkel für die zwen erſt Pentago-
113[Figure 113] nen. nach diſem ſchreib ye auff einẽ
der geleiche ſeyten hat ein Pentago
num/ nach der ſelbigẽ größe deß Se
midiameter beſchreib auch fünff cir
ckel/ deren ein yeder ye ein ſeyten ein
ſchlieſſe. demnach nach deß anderen
circkel größe/ ſo der vorgenden ſey-
ten an einẽ yeden circkel vnderſchei
den/ mach an dẽ vmbkreiß drey pũc
ten/ durch wölche geſtrackte linien
gezogen werdend/ die fürgehalten
Pentagonen zůerfüllen.
113[Figure 113] nen. nach diſem ſchreib ye auff einẽ
der geleiche ſeyten hat ein Pentago
num/ nach der ſelbigẽ größe deß Se
midiameter beſchreib auch fünff cir
ckel/ deren ein yeder ye ein ſeyten ein
ſchlieſſe. demnach nach deß anderen
circkel größe/ ſo der vorgenden ſey-
ten an einẽ yeden circkel vnderſchei
den/ mach an dẽ vmbkreiß drey pũc
ten/ durch wölche geſtrackte linien
gezogen werdend/ die fürgehalten
Pentagonen zůerfüllen.
Damit aber ſolliches eigentlichẽ
zůbereittet werde/ auch on alle be-
ſchreibung der circklen/ ſolt du di-
ſes alles auff ein vnnütz papeyr beſchreiben/ vnd demnach das papeyr bey
der figuren eck mit einer kleinen nadel durchſtechen/ darnach auff ein gůtt
papeyr ſpannen/ an wölchem du die figuren machen wilt/ vnnd ein ſubtey-
len geſtoſſen kolen darauff legen/ vnnd alſo der figuren end vnnd anfang
verzeichnen/ die linien außfüren/ vnd die figuren erfüllen. wölcher brauch
den auch in anderen figuren nach zemachen/ bey den kinderen iſt.
zůbereittet werde/ auch on alle be-
ſchreibung der circklen/ ſolt du di-
ſes alles auff ein vnnütz papeyr beſchreiben/ vnd demnach das papeyr bey
der figuren eck mit einer kleinen nadel durchſtechen/ darnach auff ein gůtt
papeyr ſpannen/ an wölchem du die figuren machen wilt/ vnnd ein ſubtey-
len geſtoſſen kolen darauff legen/ vnnd alſo der figuren end vnnd anfang
verzeichnen/ die linien außfüren/ vnd die figuren erfüllen. wölcher brauch
den auch in anderen figuren nach zemachen/ bey den kinderen iſt.
Weil ich diſes fürgehalten/ gedenck ich wie man in zwo farben/ ia nur in
11Schachſpil in
truck zů brin-
gen. einer/ mancherley anderer vnderſcheid mag anzeigen/ als wann man wolt
das ſchachſpil laſſend inn truct außghen. inn wöllichem diſe/ ſo das Hiſpa-
niſch bůch getrucket/ alles verwirret. Deßhalben ſoll man die ſchwartze ort
mit ſchwartzen ſtrichenn als mitt getteren vnderſcheiden/ vnnd die weyſſe
ſauber laſſen. die ſchaach aber ſoll man auſſenhar allethalben ſchwartz auß-
ſtreichen/ die ſchwartz ſein ſollend. die weiſſen aber vonn auſſenhar allein
mit einem ſchwartzen ſtrich vmbziechen/ vnnd ſoll diſes ſo innwendig inn
dem truck iſt/ gar weyß beleiben. Ich will aber wider auff die
114[Figure 114]Gn@m@. figurenn kommenn/ wann die vier ſeyttenn ha-
ben/ mag man ſie leichtlich durch ein ſtrich zů ande
ren quadrilateren vnd vierſeyttigẽ figuren verẽde-
22Richtſcheit. ren. Laß ein tiſch A B C D ſein/ wölchẽ wir wöllen
kürtzeren/ daß doch die viereckecht figur bleib/ wie
ſie vor was/ namlich mit geſtrackten eckẽ. Alſo můß
man fünff ding acht haben.
115[Figure 115]a g h b e m n f c k l d 1116[Figure 116]g h b e m n f c k l d 211Schachſpil in
truck zů brin-
gen. einer/ mancherley anderer vnderſcheid mag anzeigen/ als wann man wolt
das ſchachſpil laſſend inn truct außghen. inn wöllichem diſe/ ſo das Hiſpa-
niſch bůch getrucket/ alles verwirret. Deßhalben ſoll man die ſchwartze ort
mit ſchwartzen ſtrichenn als mitt getteren vnderſcheiden/ vnnd die weyſſe
ſauber laſſen. die ſchaach aber ſoll man auſſenhar allethalben ſchwartz auß-
ſtreichen/ die ſchwartz ſein ſollend. die weiſſen aber vonn auſſenhar allein
mit einem ſchwartzen ſtrich vmbziechen/ vnnd ſoll diſes ſo innwendig inn
dem truck iſt/ gar weyß beleiben. Ich will aber wider auff die
114[Figure 114]Gn@m@. figurenn kommenn/ wann die vier ſeyttenn ha-
ben/ mag man ſie leichtlich durch ein ſtrich zů ande
ren quadrilateren vnd vierſeyttigẽ figuren verẽde-
22Richtſcheit. ren. Laß ein tiſch A B C D ſein/ wölchẽ wir wöllen
kürtzeren/ daß doch die viereckecht figur bleib/ wie
ſie vor was/ namlich mit geſtrackten eckẽ. Alſo můß
man fünff ding acht haben.
Zů erſt daß die ſeyten/ ſo gegen einander/ in gelei
che theil abgetheilet werden/ namlich in drey/ zwẽ/
vier/ oder fünff. Zům anderen/ daß allwegẽ zwen
ſeyten in der einen zertheilung mehr dann die ande
ren abgetheilet werdẽ/ als wañ diſe beid ſeytẽ A B
vñ C D in ij theil getheilet/ ſollẽ A C vnd B D in iij
theil o{der} gar nit abgetheilet werdẽ. Vñ wañ A B vñ
C D in iij theil getheilet/ ſollẽ A C vnd B D in ij o{der}
iiij theil getheilt werdẽ Vñ alſo wã A B vñ C D in iiij theil/ dz A C vñ B D
in iij o{der} fünff. Zũ drittẽ wañ wir etwz wellẽ kürtzerẽ/ ſollẽ wir die lẽgere
che theil abgetheilet werden/ namlich in drey/ zwẽ/
vier/ oder fünff. Zům anderen/ daß allwegẽ zwen
ſeyten in der einen zertheilung mehr dann die ande
ren abgetheilet werdẽ/ als wañ diſe beid ſeytẽ A B
vñ C D in ij theil getheilet/ ſollẽ A C vnd B D in iij
theil o{der} gar nit abgetheilet werdẽ. Vñ wañ A B vñ
C D in iij theil getheilet/ ſollẽ A C vnd B D in ij o{der}
iiij theil getheilt werdẽ Vñ alſo wã A B vñ C D in iiij theil/ dz A C vñ B D
in iij o{der} fünff. Zũ drittẽ wañ wir etwz wellẽ kürtzerẽ/ ſollẽ wir die lẽgere