Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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ſachen/ Das erſt bůch.
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ſo iſt von nöten das er in der Elementẽ gegne entſtande/ ſo er aber ein klei
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nere enderung hatt/ ſo entſtath er on zweifel an dem him̃el. </
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">Alſo ſichſt du
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wie die menſchliche vernunfft/ mit einer ringẽ kunſt mag des him̃els heim
<
lb
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lichkeiten eroffnen.</
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">Es iſt aber allen Cometen gemeyn auff dreyerley geſtalt bewegt zůwer-
<
lb
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den. </
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">Die erſte bewegung iſt vonn Auffgang gegen Nidergang/ wie auch
<
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alles andern geſtirns/ vnd das inn vier vnd zwentzig ſtunden. </
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">Die andern
<
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von Nidergang in Auffgang/ ongefahr ein theyl vnd grad des himmels/
<
lb
/>
faſt wie die Venus. </
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">Dañ der Comet des 1532. </
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">jars/ als er an dem zwey vnd
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zwentzigſten tag des Herbſtmonats angangen/ vnnd am dritten tag des
<
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Chriſtmonats auffgehöret/ iſt in 71. </
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">tagen/ auß dem 5. </
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">grad der Iunckfrau
<
lb
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wen/ in den 8. </
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">grad des Scorpions kom̃en. </
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">Alſo iſt der allein in 71. </
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">tagẽ 163.
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">grad der lenge nach an dem Zodiaco fürgefaren/ alle tag namlich einẽ grad
<
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minder. </
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">Auß wöllichem iſt offenbar/ dz der nit mag vnder dem Mon ſein/
<
lb
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dañ ſonſt wurde er nach ſeiner erſten bewegung ſchneller lauffen dann der
<
lb
/>
Mon. </
s
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">Dañ es iſt bekannt/ das der Mon in 24. </
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">ſtunden/ nach der rechnũg
<
lb
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der erſten bewegung 13. </
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">grad hinderſich weicht.</
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">Die dritte bewegung iſt die gröſte/ vnd das nach der breite/ das mit vn-
<
lb
/>
gläublicher ſchnelle einer jetz gegen mitnacht/ der ander gegen mittag do-
<
lb
/>
har fahrt/ wölcher lauff dañ beſchicht/ wañ die Cometen bey den Polis ent-
<
lb
/>
ſtond. </
s
>
<
s
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">dañ ein kleine enderung des orths/ ſo mans gegen dem Zodiaco ver-
<
lb
/>
gleichet/ machet in der breite ein groſſe enderung.</
s
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">Es ſeind aber ſunſt noch andere bedeütungen der Cometen/ ſo ein jeder
<
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in ſonderheit hatt/ wölche auß deſſen vrſachen genommen werden. </
s
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">von de-
<
lb
/>
nen aber habend wir gnůgſam in den büchern geſagt ſo wir über den Ptole
<
lb
/>
meum geſchriben habend/ vnd die leer von den zeichen genommen.</
s
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">Nun wöllend wir auch die vrſachen vnd geſtalten deren ſympathia vnd
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">Sympathia
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antipathia/ oder mitleidenden gleichförmigkeyt vnd widerwertigkeyten
<
lb
/>
ergründen/ dañ es iſt bekannt/ das allwegen zwiſchen der vrſach vnd dem
<
lb
/>
werck etwz gleichung vnd änligkeyt iſt/ deßhalben auch zwiſchen dem him
<
lb
/>
mel vnd den Elementen/ zwiſchen der Soñen vnd dem lufft/ vnd denẽ ſo
<
lb
/>
ſich des luffts fröuwend/ als do iſt das hertz/ zwiſchen dem Mon vnd allen
<
lb
/>
feüchten dingen von wegen des waſſers/ derhalben auch mit den fiſchen/
<
lb
/>
krebßen/ höltzern vnd feüchtigkeiten.</
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">Die andere gattung iſt von wegen gleichförmigkeit der qualiteten/ nitt
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">2</
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nur einfach/ dañ ſonſt were es in allen/ ſonder die einanderen änlich ſeind.</
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">Es ſeind aber allein zwo erſte qualiteten als ſonſt geſagt iſt/ namlich die
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<
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="
right
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">Allein zwo er
<
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ſte qualiteten.</
note
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wörme vnd die feüchte. </
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">Dañ dieweil in der warheit allein zwey ding einan
<
lb
/>
deren zůwider ſeind/ als die ſich in dem ſinn vnnd vernunfft beradtſchla-
<
lb
/>
gend/ was dem einen ab gath/ das nimbt bey dem anderen zů/ wann aber
<
lb
/>
die wärme von der wirckung auff höret/ wirt nicht mehrs/ ſonder minders
<
lb
/>
gehandlet/ wañ aber die feüchtigkeyt an dem ſo die entpfacht/ gemindert
<
lb
/>
wirt/ ſo kom̃et kein widerwertige handlũg an deren ſtatt/ ſonder die hand-
<
lb
/>
lung wirt allein geminderet/ als wann einer nit vil ſihet/ ſo thůt er nichts
<
lb
/>
anders/ ſonder ſihet allein ſo vil weniger/ ſo vil das geſicht blöder iſt/ da-
<
lb
/>
rumb iſt die blindheit ein priuation oder entziehung/ vnd nit ein qualitet.
<
lb
/>
</
s
>
<
s
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">alſo habend die thum̃en vnd hörloſende nichts anders/ dann das ſie nit wol
<
lb
/>
hörend/ darumb iſt die thum̃heit allein ein priuation. </
s
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">Der gſtalt wz kalt iſt/
<
lb
/>
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