Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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757dcciſachen/ Das ſechßzehend bůch. ligion/ geleich als bedörffte Gott S. Iohans kraut/ wölcher durch das opf
fer
hilffet.
oder wann man ein Meß vmb deß pferds willen halten ſolte/ o-
der
Gottes hilff nicht beſchieſſen möchte.
doch beſchicht hie in diſer cur vnd
heilung
/ wie auch etwan in anderen ſachen.
dann es iſt bekanndt/ daß noch
aller
artzeten lehr/ diſe arth heilen die fürnem̃eſt iſt/ nãlich vyl blůt her-
auß
laſſen/ von vyl orthẽ/ darzů ein außtrockende artzney brauchẽ.
Von Geſpenſten/ Geiſteren/ oder Teüfflen
vnnd
todten/ Das xciij Capittel.
ES iſt kein tractation vnd handlung ſo ſchwer vnd fürnemlich/
als
diſe/ ſo von geiſteren oder teüfflen gehalten wirt.
dann wañ
man
diſe zůlaſſet/ wirt von ſtundan auch angezeigt/ daß die ſeh
lẽ
noch deß leibs abſterbẽ vorhandẽ.
aber diſe nit vorhãdẽ müſ
ſen
die ſehl mit denleibẽ grund ghẽ.
Weil aber diſer handel
cher
dañ {der} dẽ bücherẽ von mancherley ſeltzam̃en dingẽ gehörig/ iſt er {der}
handlung
von der ewigkeit gezogen/ darumb iſt genůg daß hie auß beiden
ein
tittel gemachet.
namlich daß wir von den teüfflen/ geiſteren/ vnnd tod
ten
mit ein andern reden.
fürnẽlichen auß diſer vrſach/ daß man auß den ex
perimenten
vnnd erfarungen/ eines von dẽ anderen nit abſünderen mag.
Was von den geiſten oder teüfflen geſagt/ mag auch den todten gezogen
werden
.
vnnd widerumb was von den todten geredt/ mag von deß teüffels
geſpenſt
geſagt werden.
Es kommet aber ſolliche ſchwere vrſach dahar/ daß man einer wirckung
mancherley
vrſach geben mag.
namlich die teüffel/ oder deß todten natur/
oder
ein beſondere krafft deß himmels/ oder ſonſt ein betrug.
Es iſt ein ge-
töß
in dem hauß/ diſes mag ein mauß/ katz/ oder jgel ſein/ oder das träm ſe-
tzet
ſich ſo würmſtichig geweſen.
hargegen mag es ein teüffel/ oder gefründ-
ter
geiſt ſein.
es mag auch wol yemand ſein/ der durch ein inſtrument ſolli-
ches
erdichtet hat.
Es mag auch ſolliches von einer himmeliſchen krafft be
ſchehen
ſein/ oder weil der lufft/ oder deine fiñ gewaltiglich bewegt worden/
alſo
daß auſſerthalben dir nicht anders gehöret iſt.
Alſo ghet es auch in liechteren/ geſpenſten/ vnnd opfferen . Dann diſe
11Fünff vrſach
aller
entpfint
licher
dingen.
vier vrſachen/ ja fünff/ ſtreitten in allen dingen mit einander.
ordnung der
natur
/ als die thier oder etwas ſchweres.
ein beſondere krafft deß himmels.
ein erſchrocken gemüt von bildnuſſen/ von dempffung der feüchtigkeit/
von
begirden.
Menſchlicher betrug/ wañ man verhoffet die forchtſammen
baldgleübigẽ triegẽ.
der teüffel/ o{der} eines abgeſtorbẽ geiſt/ o{der} wunder-
werck
.
dann diſe ſtuck ſoll man alles für eines halten. Wölcher auff deren ei-
nes
nicht haltet/ der haltet auff alle nicht.
wer eines zůlaſſet/ der laſſet alle
.
Man mag aber diſes fürnemlich auff ein beſondere krafft {der} natur oder
deß
himmels ziechen/ daß etliche ſehend/ die ander nit.
etliche hören/ die an
dere
nit.
etliche entpfindend/ die andere nit.
Darumb haltend alle geſatz vnnd glauben (außgenommen die Saduce
er
auß den Iuden/ vnnd die Stoiſchen Platoniſchen) einmütiglich/ es ſey
end
teüffel/ todten/ vnd waare wunderzeichen.
Hargegen wöllend die Epi
curiſchen
/ vnd Peripatetiſchen diſes nit.

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