Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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Table of figures
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1 - 30
31 - 60
61 - 90
91 - 120
121 - 150
151 - 159
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(dcccxii)
of 997
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1.0RC
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de
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1
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117
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">
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dcccxii
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0868
"
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868
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Außzug von allen
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bey Paria. </
s
>
<
s
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echoid-s25723
"
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="
preserve
">Es iſt noch ein anderer berg in Mauritania Tingitana/ ſo in Af
<
lb
/>
frica ligt/ wölcher von ſeiner höche wegen vor zeyten der Soñen berg/ nun
<
lb
/>
aber von den einwoneren Nanteta geneñet wirt. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25724
"
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preserve
">alſo wurde diſes auff allen
<
lb
/>
beſchehen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25725
"
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preserve
">Ich weiß aber dz der lufft daſelbſten bewegt wirt auß gemeldetẽ
<
lb
/>
vrſachen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25726
"
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="
preserve
">Wañ er aber die äſchen nit verwäyet/ mag es vyleicht beſchehen/
<
lb
/>
weil der lufft ſubteil vnd deßhalben gar geſund iſt. </
s
>
<
s
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echoid-s25727
"
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="
preserve
">Diſes ſtim̃et mit denen
<
lb
/>
dingen/ welche Solinus von dẽ berg Atho angezeiget/ ſo man jm will glau
<
lb
/>
ben geben. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25728
"
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="
preserve
">Wañ du es aber für ein fabel halteſt/ ſo haſt du nicht wider vns
<
lb
/>
für zů bringen. </
s
>
<
s
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echoid-s25729
"
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="
preserve
">Er ſchreibet es habe der berg Athon/ wöllicher für einen vn
<
lb
/>
der die ſechß höchſte berg in der welt ſoll gezellt werden (wiewol ich nit weiß
<
lb
/>
wie die ordnung geſtellet) zů obereſt ein ſchloß Acroathon/ wölliches einwo
<
lb
/>
ner vm̃ das halb lenger lebend/ dann andere menſchen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25730
"
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="
preserve
">es mag auch daſelb-
<
lb
/>
ſten weder das waſſer noch der wind die äſchen hinnemmen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25731
"
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="
preserve
">diſe meinung
<
lb
/>
vnderſchreibet auch Pomponius Mela/ ſo vyl das langwerend leben an-
<
lb
/>
triffet/ in dem andern bůch vnnd anderen capittel. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25732
"
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="
preserve
">Er bezeüget auch diſes
<
lb
/>
von der äſchen. </
s
>
<
s
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echoid-s25733
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">deßhalben wirt der lufft nitt gar vnbeweglich/ ſonder ſich
<
lb
/>
lieblich bewegen/ rein vnd ſubteil ſein. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25734
"
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="
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">dann diſes iſt g ewüß/ das der lufft
<
lb
/>
faulet/ wann er ſtill ſthet. </
s
>
<
s
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echoid-s25735
"
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">wie dann auch die erden/ wann ſie erbidmet vnd
<
lb
/>
zů grundt ghet.</
s
>
<
s
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echoid-s25736
"
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"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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echoid-s25737
"
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="
preserve
">Die erd erbidmet auff dreyerley weg/ durch ein neigung/ ein faal/ vnnd
<
lb
/>
<
note
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="
left
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="
note-0868-01
"
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="
note-0868-01a
"
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="
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">Erdbidem vn
<
lb
/>
derſcheid.</
note
>
erſchüttung. </
s
>
<
s
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echoid-s25738
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">bey der erſchüttũg iſt kein gefahr/ bey dem einfal iſt alwegen
<
lb
/>
gefahr/ vnd verfallen der mertheil vyl ding. </
s
>
<
s
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echoid-s25739
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="
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">es iſt auch die neygũg faſt des
<
lb
/>
einfaal geferdt. </
s
>
<
s
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echoid-s25740
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">doch hab ich ein neigung on ein faal geſehen. </
s
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<
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">Es beſchehen
<
lb
/>
auch über diſes vyl wunderbarer ding/ ſo auß diſen harkom̃en/ welche man
<
lb
/>
vmb ſonſt vermeinet Gottes ſtraaff zůſein/ wie der mertheil andere. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25742
"
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="
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">als
<
lb
/>
wann etwan ſee entſthond/ etwan bronnen/ vnnd wann die flüß hinderſich
<
lb
/>
lauffen zů dem höheren orth. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25743
"
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="
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">dann es beſchicht wann ſich der obertheil inn
<
lb
/>
einem erdbidem geneiget hatt/ oder ſich der gantz runß erſchüttet. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25744
"
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="
preserve
">Es ſeind
<
lb
/>
auch etwan grauſame lüewen/ als wann ochſen vorhanden/ darzů wunder
<
lb
/>
bar geſchrey als wann es deren ſeüfftzen werẽ/ ſo in einer ſchlacht vmb kom-
<
lb
/>
men/ oder wann die glocken von jnen ſelbs ein klang gebend.</
s
>
<
s
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echoid-s25745
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p
>
<
p
>
<
s
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echoid-s25746
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">Diſe zellet man alles vnder die wunderwerck/ als in dem jar Chriſti tau-
<
lb
/>
ſent zwey hundert vier vnnd zwentzig da ſolliche ding inn einem erdbidem
<
lb
/>
alle beſchehend. </
s
>
<
s
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"
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">Es iſt aber kein wunderwerck geweſenn/ dann allein das
<
lb
/>
die erdenn ſich alſo erſchüttet/ daß die ding alle nachgeuolget. </
s
>
<
s
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echoid-s25748
"
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">dann wann
<
lb
/>
das erſt beſchicht/ volget auch das ander. </
s
>
<
s
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="
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">Wiewol auch die ding für ein
<
lb
/>
wunderwerck mögen gehaltẽ werden/ ob ſie wol auß nateürlichen vrſachen
<
lb
/>
beſchehen.</
s
>
<
s
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echoid-s25750
"
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"/>
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>
<
p
>
<
s
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echoid-s25751
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">Es begibt ſich aber der erd bidem/ wañ die matery/ die breñen mag/ an-
<
lb
/>
<
note
position
="
left
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="
note-0868-02
"
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="
note-0868-02a
"
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="
preserve
">Salpeters na-
<
lb
/>
tur.</
note
>
gezündet wirt/ als der ſchwebel/ ſaltz/ ſalpeter/ vñ bech. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25752
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="
preserve
">dañ wann diſe ding
<
lb
/>
angezündet werden/ vnd kein außgang finden/ als in dem geſchütz/ vnd in
<
lb
/>
den heimlichen gengen/ bewegen vnd zerſprengend ſie die erden/ vnd aller
<
lb
/>
ſchedlicheſt mitt ſalpeter/ zimlich mitt bäch/ vnd ein wenig mit ſchwebel.</
s
>
<
s
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="
echoid-s25753
"
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="
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"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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="
echoid-s25754
"
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="
preserve
">Hie entſthet wider ein frag/ warumb der ſalpeter/ weil er minder vnnd
<
lb
/>
ſchwerlicher brennet dann der ſchwebel/ das geſchütz mehr erſchüttet vnnd
<
lb
/>
ein größerer klapff laſſet? </
s
>
<
s
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="
echoid-s25755
"
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="
preserve
">die vrſach iſt/ weil der ſalpeter trückner iſt/ dar-
<
lb
/>
umb wann er rein/ brennet er auch ſchneller. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25756
"
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="
preserve
">er brennet auch nitt langſam-
<
lb
/>
mer dann wann er vnlauter iſt. </
s
>
<
s
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="
echoid-s25757
"
xml:space
="
preserve
">wann er aber rein vnnd trocken/ brennet er
<
lb
/>
</
s
>
</
p
>
</
div
>
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text
>
</
echo
>