Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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Von mancherlei wunderbaren
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grad (dañ diſe jnßlen ligen baß gegen Mitnacht dañ ſie Ptolemeus beſchri
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ben hatt) die leüt ſeind weich vnd milt/ mögen wol vngeſſen ſein. </
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preserve
">Die vrſach
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lb
/>
iſt zům theil gemein. </
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">dañ wann ſich die Sonn in dem Steinbock faſt zů der
<
lb
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erden näheret/ macht ſie das land warm/ vnnd dröckner dann gůt iſt. </
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">es iſt
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aber die tröckne ein vrſach ſollicher eyſenfarbe. </
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">hargegẽ weil ettlich bei dem
<
lb
/>
Caput der gůten hoffnung/ vnd dem waſſer Plata auſſerthalben dem Ae-
<
lb
/>
quinoctio in gleicher gelegenheit wonend/ vnd ſchwartz ſeind/ iſt vrſach dz
<
lb
/>
ſie feüchter vñ einer ſubtileren ſubſtantz ſeind/ vñ alſo wie die bein ſchwartz
<
lb
/>
werden. </
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">diſe aber ſeind jrrdiſch wie die ziegel/ darumb werden ſie wie das ro
<
lb
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ſtig eyſen/ jene ſeind aber feüchter vñ weicher von wegen der Soñen auff-
<
lb
/>
gang/ harzů dienet auch die kleidũg/ dañ die Africaner gand nackend/ vnd
<
lb
/>
haben keine berg dahin ſie ſich verbergen/ darumb werdẽ ſie ſchwertzer. </
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preserve
">die
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Indianer aber legend kleider an/ vnnd thůnd ſich offt in das gebirg. </
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preserve
">weil
<
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aber die Hiſpanier hoffertig leüt ſeind/ weſchen ſie ſich offt/ vnd ſeind alſo
<
lb
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weiß vnd reyn in Hiſpali. </
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">Es thůt aber vil mehr darzů des lands gelegen-
<
lb
/>
heit/ vnnd noch mehr der vrſprung der waſſeren/ dann wañ die auß einem
<
lb
/>
dürren orth/ vnnd von Mittag dahär flieſſen leimechtig/ vnnd auch mitt
<
lb
/>
metalliſcher ſubſtantz/ wie möcht es geſein/ das ſie die menſchen nit ferbe-
<
lb
/>
ten? </
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">weil doch ein jedes metall ſchwartz machet/ außgenommen das lau-
<
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/>
ter gold.</
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">Man ſagt auch es ſeye ein berg in Teneriffa/ wölches eine iſt auß den for
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">wunderbarer
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berg.</
note
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tunatis jnſulis/ wölcher ſich ſo hoch gegẽ himmel zeücht/ das er zů nidereſt
<
lb
/>
grůnet/ in der mitte voll ſchnee lig/ zů oberſt einẽ dampff gäbe. </
s
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">wir müſſen
<
lb
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die vrſach anzeigen/ vnnd nitt allein vmb deß willen/ ſonder vmb vyler an
<
lb
/>
deren vrſachen ſo auch der maßen ſeind. </
s
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">dann wir ſetzend vnß das nit für/
<
lb
/>
ſo ſich ettwan begibt/ vnd das etwan iſt/ vnd etwan nit ſein wirt/ vnd das
<
lb
/>
nit iſt/ vnnd ettwan ſein wirt/ ſonder wir wöllend ergründen wie ſolliches
<
lb
/>
beſchähe. </
s
>
<
s
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">Weil diſer gantz hoch iſt/ vnnd in der mitte breyter dann in der
<
lb
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höhe/ gath der damff zůobereſt hinauff/ vnnd nitt in der mitte/ dann die
<
lb
/>
ſeiten ſeind gar weit von der mitte/ vñ iſt am ſelbẽ orth nit offen/ die feüch-
<
lb
/>
tigkeit aber ſo hinab fleüſſet/ macht zů nidereſt den berg grůnen.</
s
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">Man ſagt aber auch das vmb das Magaliſch meer blauwer ſchnee geſe-
<
lb
/>
hen werde/ dann es ſeind gantz hohe berg/ es zweiflẽd aber vyl ob dz waar
<
lb
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ſeye/ dann es hatt auch ſeine vrſachen. </
s
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">Vnnd ob dem wol alſo wäre/ iſt es
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dem gläublich/ es ſeye etwan auch in vnſern landen beſchähen/ deßhalben
<
lb
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were ſchwer hie von zůhandlen/ wañ es nie beſchähen wäre/ es wurde auch
<
lb
/>
nit der warheit gemäß/ es gange dann alſo zů wann der ſchnee zůſammen
<
lb
/>
gefreürt/ ſo wirt ein ſchwartzer dampff darauff/ der gar nit warm iſt/ es iſt
<
lb
/>
aber auch ſchwer zů můtmaſſen/ wie doch auff den tieffen ſchnee möge der
<
lb
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dampff kommen. </
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<
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">deßhalbẽ ſolle man verſthan/ das diſes allein zů obereſt
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beſchicht/ dann man ſihet diſen auch inn vnſeren landen ettwan gäl oder
<
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roth. </
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">weil diſer wann er alt iſt rotlechtig wirt/ wie auch Ariſtoteles lernet.
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">wann nun diſer alt iſt/ wirt er blaw/ nitt allein von wegen des alters/ ſon-
<
lb
/>
der das der ſich auff des eyß natur zeücht/ es laßt ſich auch von weytnuß
<
lb
/>
anſehen/ wie auch in dem lufft/ als wann der blaw ſeye.</
s
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">Es erſtreckt ſich aber de Laponen geſchlächt/ von wölchen wir ein klein
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">Laponer.</
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hieuor geſagt/ biß zů auſſereſt gehn mitnacht. </
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">dann jr kirchen zů ſant An-
<
lb
/>
dres ligt (wie man ſagt) von dem Aequinoctial 84. </
s
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">grad. </
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">deßhalhẽ mögend
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