Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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111 lv
112 lvi
113 lvij
114 lviij
115 lix
116 lx
117 lxi
118 lxij
119 lxiij
120 lxiiij
121 lxv
122 lxvi
123 lxvij
124 lxviij
125 lxix
126 lxx
127 lxxi
128 lxxij
129 lxxiij
130 lxxiiij
131 lxxv
132 lxxvi
133 lxxvij
134 lxxviij
135 lxxix
136 lxxx
137 lxxxi
138 lxxxij
139 lxxxiij
140 lxxxiiij
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130lxxiiijVon mancherlei wunderbaren das etliche monat lang alle kindbetterẽ ſterben/ anderẽ zeitten aber wer-
dend
ſie erhaltenn?
etlichen zeytten erſcheinend wunderzeichen/ etwan
ſtarcke
leüt/ etwan gar nicht/ ſonder es iſt alles ſtill?
Demnach ſeind ſo vil
meerwunder
/ ſo vil waarſager/ ſo vil weyſer leüth/ ſo vil ding/ deren man
ſich
nie verſehen?
andern zeytten iſt alles ſtill.
Demnach ſeind enderungen der zeytt/ ſchnee/ hagel/ wind/ vnnd etliche
wunderbare
ding vnnd faſt wunderzeichen.
Als dem xvj. jar der reichen
Dauids
deß künigs inn Schotten/ inn dem jar Chriſti M CCC xlvij.
ha-
bend
die ſchaff inn der jnſel Albion nitt geborn/ die rappenn aber vnnd die
thauben
habend im winter jre junge fürgebracht/ vnnd im ſom̃er nitt.
Es
ſeind
auch ſo vil meüß geweſen/ das man kümerlich den heüſern whonen
11Die @appen ge
bären
im win
@@r
.
oder die bauren etwas auß dem feld habend bringen mögen.
Nach xj. jaren
aberiſt
auch treffenlich vil waſſer kommen/ vnnd das nitt mitt minderem
ſchaden
/ dañ vor von den meüſen.
Du ſprichſt aber/ ſolches hatt ſein natür
liche
vrſach.
Deß einen will ich anzeigen/ von dem man ſich mehr zůn erwun
deren
/ namlich warumb die rappen im winter eyer legend/ vnnd im ſom-
mer
nitt/ dann der winter was warm/ vnnd frü.
es legend aber die vögel
der werme jre eyer.
deßhalben leeret auch der bauren kunſt/ das man vil
eyer
von den hennen hatt im winter/ wann man ſie an einem warmen ohrt
ernheeret
.
Was iſt dann das für ein wunder/ das die feine werme deß him-
mels
die vögel bewegt hatt/ jre junge bringen?
vnnd dañ vil mehr wann
ſie
erſt warme ſpeyß gehabt.
du ſagſt aher/ keines wegs/ ſonder es iſt genůg
an
der werme auß der erden/ oder auß dem meer/ oder die auß den winden
entſthat
.
Wir habend aber ſchon den vorgenden bücheren angezeiget/
es
entſtande gar kein werme dann allein vonn dem himmel.
die werme aber
ſo
auß anderen vrſachen entſthet/ vnnd von den vorigen nitt kommend/
die
thůnd nicht der geberung/ dann das ſie allein die himmeliſche vonn
dem
das ſie ſonſt hinderete/ ledigend/ vnnd das fürnemlichen auß der ma-
terien
grobheit.
Alſo erhalten wir etliche beüm im winter durch das feüwr.
Wann dann nur diſe im winter all jre krafft verlorn/ iſt kein wunder das ſy
im
ſommer habend auffgehört.
Alſo iſt diſe vrſach offenbar/ vnnd hatt von
dem
einfluß ſeinen vrſprung.
Weil nur ſolches vnd anders dergleichen menckliches zůlaſſet/ glaubend
22Influentz ſoll
züglaſſen
wer
den
.
ſie doch es ſeie ein andere vrſach dann von der influentz.
dann dem erſten
meinend
etliche es ſeye Gott/ die eigentliche vrſach aller dingen/ ein theil a-
ber
die teüffel/ etlich es beſchehe on all gefahr/ als die Epicuriſchen/ etliche
meinend
es komme von der natur aller dingen vnnd von den Elementen/
ſonſt
aber hatt niemand mögen andre vrſachen erdencken o{der} erfinden.
Ich
verwunderen
mich aber derenn allerſammen/ weil die doch ſehend ein ſol-
liche
ordnung aller dingen am him̃el/ ein ſollichen gewalt vnnd gröſſe der
ſubſtantzen
/ vnnd in etlichen als in der Sonnen Mon ſo krefftige wir-
ckung
/ das ſie ſolliche offenbare ding/ ſo vor augen ſthend verlaſſend/ vnd
grobe
vngereimete vnd vnerkañtne vrſachen ſůchend?
Die vnwüſſenheit
aber
liebe den ſecten/ die thůnd nach wunderbarere ding.
Deßhalben
die
ſo ſagend Gott ſeye ein vrſach ſollicher dingen/ ſoltend ſich ſchämen/ ge-
leich
als wann ſie ſprechend der Künig ſeye ein troßbůb/ koch/ kriegßman/
vnd
ſchreiber/ darũb dz er über die alle herſchet?
demnach weil diſe ſehen dz
die
werme von der Sonnen kom̃et/ die kreüter von den ſaamen/ warũb

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