Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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111 lv
112 lvi
113 lvij
114 lviij
115 lix
116 lx
117 lxi
118 lxij
119 lxiij
120 lxiiij
121 lxv
122 lxvi
123 lxvij
124 lxviij
125 lxix
126 lxx
127 lxxi
128 lxxij
129 lxxiij
130 lxxiiij
131 lxxv
132 lxxvi
133 lxxvij
134 lxxviij
135 lxxix
136 lxxx
137 lxxxi
138 lxxxij
139 lxxxiij
140 lxxxiiij
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201cxlvſachen/ Das ſechßt bůch. kraut vnder des knabẽ kraut arth zellend. Dieweil ich aber von diſer geredt
hab/ gedenck ich auch was Dioſcorides von der erſten art des tauſentguldẽ
kraut geſchriben hatt/ daß nam̃lich die wurtzel ſo man gemeinlich Rhapon
ticẽ nennet/ das flẽiſch im hafen/ welches man ſeüdet/ zůſammen fügt/ wel
ches auch ettlich andere von der Heide bezeügend.
Diſes iſt wol gläublich/
als von vorgemeldeter Ragwurtz/ die man kümmerlich ſchneiden ſoll/ es
verwunde ſich dann der menſch.
welches ich ſelbs an einem kraut/ das faſt
dünne/ lange/ herte/ vnd dreyeckechtige bletter hatt/ offt erfaren hab.
dañ
deſſen ſeitten ſchneiden wie ein ſchermeſſer.
diſes beſchicht auch denen/ wel-
che die dünnen rießror anrürend.
Es zeiget auch Varro an/ das auß dem alten rübſaame köl wachſe/ vnd
auß dem kölſaamen rüben.
alſo iſt auch verwächßlung vnder den rübẽ vnd
ſteckrüben/ vnnd diſes nit von wegen des alters/ ſonder auß enderung der
Sonnen/ welches auch gläublicher.
Dieweil aber bekannt daß auch köl
in den rübſtilen/ iſt es kein wunder/ dann ſie habend ein weyche ſubſtantz/
vnd verenderen ſich wenig an ihren theilen/ darumb mag eines leichtlich
auß dem anderen werden/ dieweil ſie auch leichtlich entpfahen vñ vffgond.
dañ was leichtlich vffgath/ das kommet von einem verletzten ſaamen/ da-
rumb mögẽnd ſie auch ihr natur verenderen.
ſie entpfahend aber bald/ dañ
ſie haben vyl vermiſcheter feüchte in jnen.
diſes laßt ſich gar bald bereitten.
Alſo hatt die Baſilien mancherley blůmen/ weiß/ rot/ vnd blaw. es ver-
11Baſilien. keret ſich auch etwan diſes gewächs in quendel/ etwan in fiſchmüntz.
Weil
dann dem alſo/ müſſend ſie einanderen etwas verwandt ſein/ vnd ſich hal-
ten wie ein vollkom̃enes vnd vnuolkom̃ens.
Die Ruten iſt alſo ſtarck/ das ich noch wol eingedenck/ ſie habe einẽ men-
ſchen in Schottland geſund gemachet.
weil der ſelbig ſein garten bauwet/
vnd die Ruten ſeüberet/ derẽgar vyl geweſen/ dañ er hatt das heilig feüwr
an den henden vnd der ſtirnen.
Solliches ſagt er/ were jm von dem geruch
begegnet.
alſo das kein wunder ſoll nemmen/ daß ſie ſchlangen vertreibt/
wo man deren vyl an ein orth pflantzet.
Es iſt ein wunder das wir an den Türckiſchen bonen vermercket/ welche
etwas größer dañ die vnſeren/ vnd einer wunderbaren natur/ alſo das ſie
einen menſchen geleich iſt mit der ſtirnen/ augen/ naſen/ vnd mund (doch
ſoll man ein theil von dem ſtil daran laßen) darzů mit zweyen zeügen ver-
waret/ vnd mit einem küne.
Zwar die natur hatt nicht gleicher eines men-
ſchen angeſicht gemachet.
Es ſeind auch bey ettlichen gewächſen ein vnderſcheid in menlinen vnd
weiblinẽ/ als an der Ilice vnd quercu/ ſo eichbäum ſeind.
deßhalben wañ
diſe beyeinanderen ſtond/ flechten ſich die wurtzeln alſo ineinanderen/ daß
man zů allen theilen vermeinet/ es ſeye nur ein ſtam̃en/ vnnd habend diſe
bäum nur ein wurtzel.
ein ſolliche große begird haben das mennlin vnnd
weyblin zůſammen/ daß ſie ſich in einanderen flechten.
Doch eſſen die Per-
ſier ſolliche frucht/ vnd pflantzend ſie auch.
deßhalben haben vyl glaubt/
daß in den thieren vyl ding auß den eyeren harfür kommend on meñlein/
22Eyer frucht-
bar on menn-
lin.
ob wol inn der ſelbigen art mennlin vorhanden.
dann domit ich von den fi
ſchen red/ do in einer art kein mennlin/ iſt nit vnglänblich/ ja es iſt von nö
ten/ daß die eyer on die meñlin fruchthar ſeyend.
wo aber die meñlin vor-
handen/ mag es ſelten/ oder gar nimmer beſchehen/ daß die eyer on die

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