Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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ſachen/ Das ſechßt bůch.
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            eichbaum/ hageich/ vñ Ebenus/ wölliches ein baum in India/ ſo ſchwartz
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            holtz hatt. </s>
            <s xml:space="preserve">Man neñet diſes beinert holtz/ doch brichet man etliches auß de
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            nen leichter dañ vom lerchenbaum/ dieweil ſie ehe trocknen/ oder einer ſub-
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            teileren ſubſtantz ſeind. </s>
            <s xml:space="preserve">dann das wäſſerig iſt feücht. </s>
            <s xml:space="preserve">Die feißte aber wölche
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            wie ein thrähen daharfleüſſet/ iſt etwan inn dem gantzen holtz/ als inn dem
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            lerchbaum/ in anderen allein in dem marck/ als in dem holtz/ wölliches wir
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            heilig Indiſch/ oder Guaiacum nennen. </s>
            <s xml:space="preserve">dañ wir habend erfaren wañ man
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            ein brättlin zů dem feüwr gelegt/ daß es allein am ſelbigẽ orth ſchwartze trä
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            heren geben. </s>
            <s xml:space="preserve">das ſelbig theil iſt allein ſchwartz von wegen deß ſaffts/ darum
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            hatt es allein alle krafft in jhm. </s>
            <s xml:space="preserve">deßhalben in wölchen ein große ſchwertze/
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            in denen iſt auch ein gantz ſchwartzer ſafft/ ſo mitt erden vermiſchet vnnd
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            verbreñt iſt. </s>
            <s xml:space="preserve">Wo aber ein großer theil ſch wartz iſt/ da hatt es auch vil ſaffts/
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            vnd iſt deßhalben ſchwerer. </s>
            <s xml:space="preserve">darumb iſt bekannt daß faſt allein an dem ſel-
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            bigen orth die gröſte krafft ſtecke. </s>
            <s xml:space="preserve">dann daß ſelbig orth iſt allein feißt/ das
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            ander aber verbrennet ehe/ dann es möge ſafft geben. </s>
            <s xml:space="preserve">Was ſich nun mitler
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            geſtalt haltet an der größe vnnd der farb/ darzů ſchwer iſt/ das iſt kreffti-
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            ger/ fürnemlich ſo es ſcharpff/ bitter/ vnnd einen gůtten geruch hatt. </s>
            <s xml:space="preserve">alſo
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            habend wir hie etwas allein inn gemein geredt/ an einem anderen orth aber
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            von einem yeden in ſonderheit.</s>
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            derſcheid.</note>
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            <s xml:space="preserve">Es iſt kein zweyffel daß etliche beüm vnfruchtbar/ vñ die anderen ſchäd
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            lich ſeyend. </s>
            <s xml:space="preserve">es ſeind auch etliche in wölchen allein der ſchatten ſchadet/ von
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            wölchen ſchon geſagt iſt. </s>
            <s xml:space="preserve">es iſt aber zů zweyfflen ob auch andereſo einer an-
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            deren geſtalt mögend vnglücklich ſein. </s>
            <s xml:space="preserve">dann die alten habend den holder ge
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            haſſet vnd faſt vnder die dötlichen gezellet/ dieweil ſie gewonet die hünd do
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            ran zů hencken/ dergleichen auch den feigenbaum/ vnnd maulberbaum/ ſo
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            ſchwartze frucht bringend/ weil ſie gelaubet/ diſe werdend dem Plutoni vñ
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            helliſchen abgötteren geheiliget. </s>
            <s xml:space="preserve">ſie liebtend aber die weiſſen/ als die räben/
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            alle birbeüm vnd öpffelbeüm. </s>
            <s xml:space="preserve">ſie ſcheüchtend auch den Cypreß vnd Epich/
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            weil man die heüſer da leich innen warend/ vnnd die todten cörper damitt
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            bezieret. </s>
            <s xml:space="preserve">Wölliches nitt allein einem Chriſten vnnd Philoſophen übel an-
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            ſthet/ ſonder auch einem yeden weyſen man. </s>
            <s xml:space="preserve">Man ſoll aber billich zweyflẽ/
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            ob die beüm auch auff ein andere weiß etwas mögen/ ob villicht jr ſchatten
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            anderen gewächßen ſchaden bringe/ dieweil der faſt dick vnnd kalt iſt/ vnd
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            die wurtzel von weitnuß die narung an ſich zeücht/ als der nußbaum. </s>
            <s xml:space="preserve">Vnd
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            was doch mag vnnütz ſein an dem holtz/ oder frucht/ oder bletter/ dann die
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            ding ſeind dem menſchẽn nutz. </s>
            <s xml:space="preserve">mitt den bletteren als der maulberbaum/
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            mitt der frucht als die reben/ mitt dem holtz als der Suber vnd eichbaum.
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            <s xml:space="preserve">Sonſt mag nichts anders erdacht werden/ es beſchehe dann on gfahr/ wie
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            man dann zů Meyland von zweien heüſeren verſthet/ wölche zů allen zeyt-
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            ten vnglücklich herren gehabt. </s>
            <s xml:space="preserve">wie man dann auch von Nermion kleinot ge
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            ſagt. </s>
            <s xml:space="preserve">Dem ſeye wie es wöll/ gehöret diſer handel mehr zů dem Fato vnd wil-
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            len Gottes/ dañ an diſes orth. </s>
            <s xml:space="preserve">Darũb ſoll man diſes für ein vnnützen baum
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            halten/ wölcher weder holtz/ oder frucht/ oder bletter hatt/ ſo etwar zů mö
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            gend nutz ſein. </s>
            <s xml:space="preserve">o{der} ſo tödtlich ſeind/ als ein vnnützer öpffelbaum/ vnd vnder
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            den kreüteren/ wölche milch haben. </s>
            <s xml:space="preserve">oder wölche mitt jrem ſchattẽ dem men
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            ſchen ſchaden/ als der eybenbaum. </s>
            <s xml:space="preserve">oder {der} den lufft verderbt/ als der buchß
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            baum/ wölcher mitt ſeinem böſen geruch den lufft enderet/ darumb tödet
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            deſſelbigen blůſt die binlin/ wie die gewüſſe erfarnus anzeiget. </s>
            <s xml:space="preserve">oder wölli-
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