Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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ſachen/ Das acht bůch.
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diſe zeyt in den Mitnächtiſchen landẽ leüth ſein/ ſo ein roß oder ochſen auff
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lb
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den achſeln tragen/ oder ein eyſen gſchirr ſo tauſet pfund ſchwer iſt. </
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">Ich hab
<
lb
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gehört daß vor zeytten einer ſo Olegianus geneñet/ erſchlagen worden/ wöl
<
lb
/>
cher der wagẽ reder mitt den henden ſtill gehaltẽ/ ye mit einer hand ein rad/
<
lb
/>
ja er hab diſe hinderſich vmbgetriben. </
s
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">Er ſoll auch drey brenten mit wein zů
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mal getragen haben/ an yedem arm eine/ vnnd die drit auff dem rucken. </
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">de
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/>
ren yede haltet acht krüg voll/ oder ſechßhundert vnd zwey vnnd ſibentzig
<
lb
/>
pfund. </
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">Man haltet die Zenobia für die ſterckeſte vnnd weyſeſte frauw/ wie-
<
lb
/>
wol ſie nit ein gůt end genom̃en/ ein Künigin in Orient. </
s
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">Es wirt auch Ama
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laſuenta/ Theodorici der Geten Künig tochter/ an tugendẽ vnd weyßheit
<
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hoch gelobt. </
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">Mã haltet diſe ding darũb deſter größer/ weyl ſie ſeltẽ beſchehẽ.</
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">Wie die kranckheiten wunderbarer geſtalt geheilet
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werden. Das xliiij. Capittel.</
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">NIt ein einfache handlung iſt diſes/ ſonder begreifft auch die wun-
<
lb
/>
derbar vrſachen der kranckheiten/ vnd widerumb die wunderbar
<
lb
/>
heilmachung/ vnnd was für kranckheit an einem yeden orth deß
<
lb
/>
menſchlichẽ leib gſund gemachet werdẽ. </
s
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">Neüwlich als ich diſes ge
<
lb
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ſchriben/ entpfand ein burger bey vns Ioañes Baptiſta Modö-
<
lb
/>
tienſis alle tag/ wañ die Soñ auffgangẽ/ einen großẽ ſchmertzẽ deß haupts
<
lb
/>
oberthalben {der} naſen/ dẽnach wůchs {der} ſchmertz biß die Soñ über dẽ mittag
<
lb
/>
kom̃en. </
s
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">wañ ſie aber wi{der} anfieng abſteigen/ nã der ſchmertz auch ab/ alſo dz
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/>
er vmb den abent gar nach ließ. </
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">Wie ghet diſes zů? </
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">die auffſtigẽd Soñ zeü
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lb
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chet die dämpff deß leibs überſich/ durch wölliche deß hirns haut geplaget
<
lb
/>
wirt. </
s
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">Sy zeücht aber diſe darũb/ weil es ein zäche vnd kalte feüchte iſt/ wöl-
<
lb
/>
che nit nachlaſſet/ dañ mit {der} Soñen krafft. </
s
>
<
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">es beduncket mich auch nit/ daß
<
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ſolch es von {der} werme beſchehe/ dañ ſonſt wurde {der} ſchmertz nach mittag mehr
<
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/>
zůnem̃en. </
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">dann die werme wirt nach mittag krefftiger/ we{der} vor mittag. </
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">wie
<
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/>
dañ ſolches auch durch dẽ ſom̃er angzeigt/ wölcher erſt anfacht/ wañ ſich die
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Sonn wi{der} vmbkeert/ vnd nit daruor. </
s
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">Es ſeind aber etliche ding/ ob ſie wol
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nit zů den kranckheiten gehörẽ/ werdẽ ſie doch für Abergleübiſch gehalten/
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von wegen {der} verborgenen vrſach. </
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">als nãlich die ding von wölchẽ treüm ent-
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">was treü
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bringt.</
note
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ſthand/ nãlich kölkraut/ zwibelẽ/ vñ deß polypen o{der} vylfüſſigen blachfiſch
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/>
kopffs/ darauß dañ ein ſprichwort entſtandẽ. </
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">Vnd nit allein die ding ſo mã
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iſſet/ ſonder auch etliche ſtein ſo man antregt. </
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">als namlich in {der} Achaten art/
<
lb
/>
ſo am aller röteſten ſeind/ vnd vyl andere. </
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">Man můß aber diſer dingen vr-
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lb
/>
ſach wüſſen. </
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">dz ſprichwort iſt darum̃ von deß Polypen kopff entſtanden/ dz
<
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/>
er ſo vyl vnkomlichkeit zů nächtlichẽ ſchrecken bringt/ als vyl er auch wol-
<
lb
/>
luſt gibt wann man jn iſſet/ dañ er iſt wol geſchmackt. </
s
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">Alle die ding aber ſo
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böſe treüm bringen/ machen auch die treüm. </
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">es bringen aber nitt alle ding
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den ſchlaff/ ſo treüm machen. </
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">dann diſer vnſer ſtein/ von wölchem an ande
<
lb
/>
ren orthen geſagt/ ob er wol machet dz man treüm ſicht/ iſt doch ſo veerr/ dz
<
lb
/>
er zů ſchlaffen reitze/ daß er auch gar wol wachen machet. </
s
>
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preserve
">Wie aber vier vn
<
lb
/>
derſcheid bey dẽſchlaff/ alſo ſthet es auch bey den vrſachen. </
s
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preserve
">dañ etliche ding
<
lb
/>
bringen den ſchlaff oder machen zů wachen/ die anderen fürderen oder hin
<
lb
/>
deren die treüm/ die anderen machend frölich oder traurig/ die andere zů
<
lb
/>
</
s
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echo
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