Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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ſachen/ Das erſt bůch.
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verſtãds ſchuld/ ſonder deren dingen die auff den verſtand volgẽ. </
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s
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echoid-s862
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preserve
">Dieweil
<
lb
/>
aber etlicher verſtand kom̃et auß den ſchlußreden vñ Axiomatis/ (als die
<
lb
/>
Griechen ſprechẽ) wie bey den Mathematicis/ etlicher aber auß denẽ dingẽ
<
lb
/>
ſo durch die ſiñ verſtäntlich ſind/ als in dẽ natürlichẽ/ begibt es ſich dz die
<
lb
/>
menſchẽ jrrẽ/ darum̃ dz der ſiñ etliches anderſt vñ aber anderſt verſthet. </
s
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<
s
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preserve
">Iñ
<
lb
/>
etlichẽ aber werdẽ die ding verhindert/ ſo vor dem gemüt ſind. </
s
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<
s
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preserve
">es wirt aber
<
lb
/>
dz gemüt nitt verduncklet/ es jrret auch nitt/ ſonder es werden die ding be-
<
lb
/>
trübet ſo vor jm̃ ſeind. </
s
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<
s
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preserve
">man vermeinet auch es ſey verletzet vñ abkom̃en/ wie
<
lb
/>
auch die Soñ in einer ſchwartzẽ wolcken/ ſo es doch allein an ſeiner wirckũg
<
lb
/>
verhinderet iſt. </
s
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<
s
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">darzů iſt es für ſich ſelbs heitter vñ ewig/ ſo auſſerthalb har
<
lb
/>
zů kom̃et. </
s
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">die weil aber etliche ſolliches nitt erkeñen/ habẽ ſie verweynet es ſe
<
lb
/>
ye tödlich. </
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">Deßhalben ſind alle ding jñ dẽ erſten vrſachẽ/ oder jñ der o. </
s
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preserve
">dung
<
lb
/>
der gantzẽ welt/ oder jñ {der} natur/ oder jñ dem gemüt/ oder jñ der bildnuſſen/
<
lb
/>
als jm̃ gemeldt/ bildhauwerey/ ſtimm/ vnnd geſchrifft. </
s
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<
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">Alſo vyl můß mañ
<
lb
/>
auch anfäng haben aller dingen/ oder änderungen/ oder der künſten ſelbs.
<
lb
/>
</
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">Nun aber wöllend wir zů dem erſten von den Elementen reden.</
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">Von den Elementen/ das
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lb
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ander Capittel.</
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">ES iſt offenbar daß deren drey ſeyend. </
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">die erden gantz dick/ der lufft
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lb
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gar düñ/ vnnd zwiſchen diſen beydẽ daß waſſer. </
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">Widerum iſt die er
<
lb
/>
den vnbeweglich/ damitt alles vm die bewegt werde/ der lufft aber
<
lb
/>
wirt ſtätig vmgetriben/ zů aller thieren nutz vñ wolſtand. </
s
>
<
s
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">diſes zei
<
lb
/>
gend vns an die breñende facklen vnd pfeyl. </
s
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<
s
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">dañ ſo diſer gar diñ wä
<
lb
/>
re/ vñ auß hitz der ſoñen wider ſein natur bewegt wurde/ wäre er für vnnd
<
lb
/>
für gefaulet. </
s
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">diſes zeiget auch an/ daß der lufft allenthalben faulet wo er nit
<
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/>
bewegt wirt. </
s
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">Weil aber auch daß waſſer einer dünnen ſubſtantz/ hatt es
<
lb
/>
auch einer bewegung bedörffen/ dieweil es kaltiſt/ vnnd für vnnd für von
<
lb
/>
der ſonnen erhitziget wirt. </
s
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">dann ſonſt wurde es faulen. </
s
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">Als es aber für ſich
<
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ſelbs nitt mocht bey der erden vmgetriben werden/ die weil es ein ſchwär
<
lb
/>
Element iſt/ auch nitt von dem himmel/ dann jnn viervnndzwentzig ſtun
<
lb
/>
den vnnd auch denzůmal mitt ſollicher vngeſtüemigkeyt daß erterich be-
<
lb
/>
decket hett/ hatt es zů gewüſſen ſtunden ſollen flieſſen/ vnnd wider harum̃
<
lb
/>
lauffen. </
s
>
<
s
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">dann ſo es ſolte vm̃ die erden getriben werden/ müeßte es auch die
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/>
vm̃gäben/ wölches dann gefährlich wäre. </
s
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">Deßhalben hatt der lufft ſein gã
<
lb
/>
tze bewägung von dem geſtirn. </
s
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">daß waſſer ein halbe/ die erden gar keine/ da
<
lb
/>
rum̃ ſie auch allezeytt růwet. </
s
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">Weil aber der lufft zum aller ſubteiliſten auch
<
lb
/>
ein ſub ſtantz vnnd wäſen der elementen/ iſt er der aller gröſſeſt/ dann wie
<
lb
/>
der welt trůſen die element ſeind/ alſo ſeind der elementen daß waſſer vnnd
<
lb
/>
die erden. </
s
>
<
s
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="
echoid-s886
"
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="
preserve
">deßhalben wie die flieſſende ſtuck gröſſer ſeind dann die trůſen/
<
lb
/>
vnnd die trůſen daß minder theil/ deſſen ſo es trůſen iſt/ alſo ſeind auch/ dz
<
lb
/>
waſſer vnd die erd der minder theil der Elementen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s887
"
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="
preserve
">harzů dienet aber auch
<
lb
/>
der himmeliſchen cörperen natur/ wölcher krafft vnd ſchein zum mehren-
<
lb
/>
theil jñ dem lufft geoffenbaret wirt. </
s
>
<
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echoid-s888
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preserve
">Die erden aber iſt vyl gröſſer dann daß
<
lb
/>
waſſer/ domitt die thier wonẽ mögend. </
s
>
<
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="
preserve
">weil diſes auch ein ſitz des waſſers/
<
lb
/>
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