Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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231 clxxv
232 clxxvi
233 clxxvij
234 clxxviij
235 clxxix
236 clxxx
237 clxxxi
238 clxxxij
239 clxxxiij
240 clxxxiiij
241 clxxxv
242 clxxxvi
243 clxxxvij
244 clxxxviij
245 clxxxix
246 xcx
247 cxci
248 cxcij
249 cxciij
250 cxciiij
251 cxcv
252 cxcvi
253 cxcvij
254 cxcviij
255 cxcix
256 cc
257 cci
258 ccij
259 cciij
260 cciiij
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236clxxxVon mancherlei wunderbaren man vermercket/ dz die leüwen ye an dem dritten tag etwas ſchwecher ſind.
demnach ſpricht Varro daß die geyſſen allwegen daß feber haben. Darumb
hatt
man ein geſatz gemachet/ dz man kein geiß für geſund verkauffen ſol/
ob
ſie wol recht eſſen trinckẽ/ darzů geſund mögẽ ſein.
Deßhalbẽ hinderet
nicht
das die kranckheyt allenthalbẽ vorhãdẽ/ alſo dz alle thier in einer art
mögend
kranck ſein.
doch ſeind ſie nitt alle kranck. Es ſeind auch die leüwen
ſo
ledig/ nitt kranck/ dañ ſonſt wurde Ariſtoteteles diſes nitt verſchwigen
haben
.
Es iſt noch überig bedencken warum̃ ettliche thier on füß/ ettlich mit
zweyen
/ ettlich mitt vieren/ ettlich nitt mehr begabet ſeind?
warumb auch
die
ſchenckel mancherley form habend/ was auch für zeichen an allen/ vnd
wie
die bewegung in allen thieren beſchehe.
Diſes iſt wol vorhin von Ariſtotele gehandlet/ doch alſo dunckel/ daß e-
ben
die außleger/ wölche ſunſt mitt groſſen bůcheren/ die ding/ ſo der ge-
ſchriben
/ vnnd gantz leicht verſthen/ gar ſchwer gemachet/ diſe zwey
cher
in wölchen er von denen ſachen geredt/ gar nit angerüert/ wölche doch
die
aller ſchöneſt ſeind/ ſo Ariſtoteles ye geſchriben hatt.
Diſes iſt der menſchen gemein brauch/ daß ſie in heiterẽ darzů vnnützen
ſachen
ein groß geſchwetz machen/ aber die duncklen ding/ ſo faſt nutzlich/
gar
verlaſſen/ ja mitt keinem wort weder angreyffen nach außlegend.
Die
weil
auch Ariſtoteles in allen ſeinen bücheren eines hohen verſtands/ iſt er
11Ariſtotelit
lob
.
doch nitt allein in diſen zweyen bücheren am verſtendigeſten geweſen/ ſon
der
ſich auch ſelbs weyt übertroffen.
es iſt auch kein wunder/ dañ er hatt di
ſe
geſchriben/ wie erietz alt/ die bücher von {der} thieren hiſtoriẽ auß gema
chethatt
.
Darumb iſt vns wie dem Hercules/ ye das ſchwereßt verlaſſen
worden
.
dem erſten müſſen wir diſes fundament ſetzen/ daß alle bewegung be
22Der thieren
bewegung
.
ſchicht in den thieren/ ſo etwas anders růwet.
deßhalben ſehẽ wir/ daß wir
vyl
baß lauffen vnnd ſpringen inögen/ wann wir ein ſtein in beſchloſſenen
henden
tragen.
dann diſe zůſammen ſchlieſſung haltet die oberen glider zů-
ſammen
/ auff wölche ſich der menſch ſtellet/ vnnd alſo die nideren glider
ſchneller
vnnd bas bewegen mag.
Es iſt noch ein ander zeichen/ wañ wir auff einem fůß ſthond/ vnnd mit
dem
anderen ſpringen oder gon wöllen/ můß der ein vor ſtill ſthen/ ehe ſich
der
ander bewegen möge/ oder wañ er noch auff dem einen allein ſthet/ mag
er
nicht ghen.
ſolliches iſt genůgſamm offenbar/ wañ wir es an vns ſelbs o-
der
an den vierfüſſigen thiren acht haben.
dann wann ſich ein fůß bewegt/
růwet
der ander/ wañ ſich zwen bewegen/ ſo růwend zwen.
Ia wann der
menſch
ſpringen will/ ſpringt er mitt ſam̃en thonen füſſen/ vnnd bewegt
die
oberen glider nit.
Wann auch die vögel vnnd fiſch/ von wölchen doch ein gröſſerer zweyf-
fel
/ ſich bewegen/ halten ſie den athem an ſich/ vnnd ſetzen den gantzen leib
ſteyff
/ vnnd vnderſthond mitt den flüglen vnnd gefider darzů faren oder
fliegen.
Vnnd in gemein/ was ſie am anfang der bewegung thůnd/ behaltẽ ſie/
ſo
lang die bewegung wäret.
Wie ſolliches anfang der bewegung etwas
krefftiger
dan harnach beſchicht.
Ob wir aber wol ſolliches angezeigt/ mag
man
doch wol darab zweyfflen/ wann wir nitt diſes beweyſen vnnd vrſach

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