Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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301 ccxlv
302 ccxlvi
303 ccxlvij
304 ccxlviij
305 ccxlix
306 ccl
307 ccli
308 cclij
309 ccliij
310 ccliiij
311 cclv
312 cclvi
313 cclvij
314 cclviij
315 cclix
316 cclx
317 cclxi
318 cclxij
319 cclxiij
320 cclxiiij
321 cclxv
322 cclxvi
323 cclxvij
324 cclxviij
325 cclxix
326 cclxx
327 cclxxi
328 cclxxij
329 cclxxiij
330 cclxxiiij
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329cclxxiijſachen/ Das ſiebend bůch. ſich auch nit allein auß forcht halben ſo nach zůſamen/ ſonder vyllicht/ weil
ſie wenig nateürlicher werme habend/ erhalten ſie einanderen/ darumb ſter
ben ſie bald/ ſie wachſen auch bald auß jhnen ſelbs wider/ wie wir dann ſolli
ches bey vns an den fröſchen ſehen.
Alſo werden ſie auch von wegen der vyl
faltigen feißten feüchtigkeit/ von jhnen ſelbs in den ſchifflinen zů öl/ welli
ches die fiſcher zů dem liecht brauchend.
Diſes thier iſt aller anderer ſpeyß/
wie auch der Balenen.
darumb hatt die natur diſe mitt hauffen geben/ ſie
beſchirmend ſich auch auß beſonderem glück/ weil ſie ſich in aller mitte ver-
bergend/ dann ſie habend ſonſt kein andere hilff.
Es iſt nach ein andere art
auß diſen/ die gar klein iſt/ wölliche ich zů Genauw geſehen/ daß ſie faſt nie
mandt nutz iſt.
Man hatt erſt in diſem iar in vnſerer ſtatt/ mitt großer be-
gird angefangen ein gewün daran zů ſůchen.
Sonſt iſt nach ein andere art/
die wir lang im brauch gehabt/ wölche man Encraſichole nennet/ als wañ
ſie jhr gall in dem haupt hettend.
darum bringt man diſe on heüpter zů vns
in einem ſaltzwaſſer eingemachet/ vnnd wirt von den Meylendiſchen An-
chioua geheiſſen/ in wölchen auch kein eingeweid mehr iſt.
dann wann man
jhnen das haupt abbrichet/ ſo reiſſet man alles eingeweid darmitt harauß.
vnd ſoll man doch nit glauben als wann die gall in dem haupt lege/ ſonder
man nimmet ſie am ſelbigen orth harauß/ ſonſt möcht man es nit komlich
zů wegen bringen.
Diſe habend von den Sardinen ein vnderſcheid. dañ die
Sardinen mehren ſich durch einanderen/ vnd werden von eyeren geboren/
ſie ſeind auch größer vnd bleicher vnd nit alſo angenẽ/ weil ſie hertere grädt
vnd ſtachel an jhnen hand.
Weil diſe grundelẽ noch friſch ſeind/ keñet man
ſie wol/ dann ſie haben ein langen ſtrich/ ſo etwas dunckel vnd ſich nach der
lenge außſtrecket.
Sonſt iſt nach ein andre arth/ die man nit im ſaltzwaſſer/
ſonder im trockenen ſaltz zů vns bringt/ wölliche man von der ſilberen farb
har/ ſilber nennet/ diſe iſt nach ſchlechter/ vnd hatt kein gewüße größe.
dañ
etlich ſeind größer/ etlich kleiner dann die Encraſicholen.
Man erkennet al
le arthen {der} Apuen oder grundelen an diſem/ dz ſie weder eyer nach ſaamen/
ſo wir ein milch nennen/ in jhnen hand.
Es hatt aber villicht die milch (ich
nim̃ hie den gemeinen namen für milch) von dem ſaamẽ diſen vnderſcheid/
daß ſie in einem fäl oder dünnen heütlin eingefaſſet iſt/ dañ es iſt nitt gleüb
lich/ daß diſe alle harauß flieſſe.
wañ ſie auch vorhandẽ/ mag ſie on ein haut
beſthen/ vnd zůſamen gehalten werden.
Alſo hatt man durch diſes argu-
mẽt erfarẽ/ dz die äl nit auß den eyeren/ o{der} auß dem ſaamen geborn werden.
Alſo iſt gewüß dz die äl nit von den wiſelen geboren werden/ dieweil ſie an
11A@@ natur vnd geſtalt ein großen vnderſcheid haben/ als wir harnach wöllen be
weiſen.
auch nit auß den eyeren oder ſaamen/ dañ am ſelbẽ iſt kein zweiffel/
ſon{der} auß einer feüchten feißtigkeit/ wie man die auch vnder der erdẽ findet.
darum̃ zeigt Rondelletius an/ dz in dẽ Magaloniſchen ſee treffenlich vyl äl
gewachſen/ als man ein todtroß darein geworffen.
Auß wölchẽ zů verſthen
dz deß Platonis Idea vñ einbildtnuſſen nit gar zů verachtẽ/ dieweil on ſaa
men ſo vyllerley thier/ wölche einer arth ſeind/ vñ einanderẽ gantz geleich/
als ob die von eines thiers ſaamẽ kemen/ geborn werdẽ.
Es iſt gewüß dz mã
in dẽ bach Minciẽ etwan tauſet bey einanderẽ ob einẽ hauffen fahet.
warum̃
hauffen ſie ſich alſo zůſamen?
es beſchicht auß forcht/ o{der} auß mangel {der} wer-
me/ als geſagt iſt/ o{der} daß jhnen ſolches für ein beyſchlaff iſt/ dañ wañ ſie by
einanderẽ ſeind/ mehrt ſich jr art.
Dañ es iſt gleüblich wie etlich thier allein

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