Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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341 cclxxxv
342 cclxxxvi
343 cclxxxvij
344 cclxxxviij
345 cclxxxix
346 ccxc
347 ccxci
348 ccxcij
349 ccxciij
350 ccxciiij
351 ccxcv
352 ccxcvi
353 ccxcvij
354 ccxcviij
355 ccxcix
356 ccc
357 ccci
358 cccij
359 ccciij
360 ccciiij
361 cccv
362 cccvi
363 cccvij
364 cccviij
365 cccix
366 cccx
367 cccxi
368 cccxij
369 cccxiij
370 cccxiiij
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455cccxcixſachen/ Das acht bůch. es werden aber diſe ding vnder die gerechnet/ ſo von deß menſchen ſeel ge-
ſchriben.
Was ligt dañ daran/ weil diſes ſo vergleichet wirt/ nit vnendtlich
iſt/ es ſeye drey jar oder mehr oder minder/ wann man es zů der lenge der e-
wigkeit will rechnen?
warlich gar nicht. Darumb ſeind diſes die ding/ ſo in
der gantzen menſchlichen glückſeligkeyt an gewalt vnd ehrgeyt ſthand.
die
begirden aber ſeind ſchatten/ vnd werden in den ſchatten/ aller dingen grö
ße/ als in treümen/ geſpengſten/ geiſteren/ vnd fablen/ die zů einem ſchein
gemachet/ gerechnet.
Wir werden auch vnder dem ſchein der warheit betro
gen/ vnd diſes mehr durch gewalt.
Es iſt aber das ewig ſo bey vns iſt ein an
der ding/ dann diſes/ ſo man annim̃et.
das ein iſt zům theil ein kleine zeyt/
zům theilewig/ als das gemüt/ ſo ein mittel natur hat.
Dieweil dann vnſer
ſubſtantz ſo ein klein ding/ enderet ſie ſich auch gar bald/ vnd ſeind aller tha
ten kleine anfeng.
es höret auch durch kleine enderung ein ding bald auff/
vnd fachet eins an/ alſo daß die nit weit von den erdichten nam̃en der Poe-
ten ſthet.
Wann du die gegenwertige ding bedenckeſt/ iſt alles vermiſchet/ vnuoll
11Menſchlicher
jamer.
kom̃en/ vñ voll verwirrung.
Ich will erſt der bekümerten/ gefangnẽ/ weyß
loßen/ vnd bättleren geſchweigẽ/ wölche niemand für glückſelig achtẽ mag.
es ſeind auch die alten/ weil ſie dem tod nach ſeind/ darzů die kinder/ weil ſie
die růten förchtẽ müſſen/ gar vnglückſelig vnd ellend.
Nun wöllẽ wir auch
von diſen reden/ wölche man achtet das beſt leben zůhaben.
Der arm iſt on
vnderlaß ſorgfeltig/ damit er reichtumb bekom̃e/ vnd hiemit alle zeyt/ nitt
nur auff einerley/ ſonder auff dreyerley weyß arbeitſelig.
Zů erſt von wegen
der arbeit/ demnach durch dẽ haß vnd verbunſt den er hat/ zů letſt von we
gen der begird/ bey deren allwegen ein forcht iſt.
Wañ er nun reich wirt vñ
nit mehr arm/ ſeind vyl die keine kin{der} haben/ vnd begeren kinder.
die ande-
re haben heimliche kranckheit an jnen.
doch will ich die ſelbige als die arbeit
ſeligeſten vnderlaſſen.
Was ſoll ich erſt von denen ſagen/ ſo in einem mittel
meſſigen ſtath/ jnen förchten vor den Fürſten/ gewaltigeren/ zůfälen/ vnd
demnach das ſie denen/ ſo es etwas beſſers haben/ das jr verbönnend.
dar-
umb beſchicht/ wie der Poet ſagt/
Die lieb deß gelts wachßt alle tag
Mit ſampt dem gelt ich reden mag.
Wann er nun überauß reich iſt/ was můß er für ſorg habẽ/ damit er diſes
ſo er überkommen behalte möge?
ja ein Fürſt ſelbs. die ſchaffner ſtälen mitt
ſampt den befelchsleüthen/ {der} ander will nit zalen/ der an{der} begert ein ziel/
der ander will das Recht brauchen.
dañ kom̃et erſt der hagel/ der reyff/ böß
bůben ſo einen plagen/ alſo dz er alle tag vermeinet er wölle etlicher geſcheff
ten ledig werden/ vnd verhoffet von tag zů tag ein beſſer gelück.
Sprechen
de/ Ach wañ ich yetzũd ſturbe/ wie wurde ich ſo große geſchefft/ die nach nit
zů dẽ end gebracht/ hinder mir laſſen?
wañ ich aber nur nach anderhalb jar
ſolte leben/ wolt ich alle ding zů recht bringen/ vnd aller ſchulden die auß zů
geben oder zů entpfahen/ mich ledig machen.
Hiezwiſchẽ lauffen diſe andert
halb jar daruon/ vnd nach mehr jar darzů/ vnd iſt nach mehr überig dann
vorhin.
Wie magſt du dañ O vnſinniger menſch verhoffen/ du wölleſt in dẽ
alter deine ſachen mögen zů dẽ end bringen/ weil du doch ſolliches in {der} iuget
nit vermögẽ haſt?
O der großen vnſinnigkeit. Weil du dañ vor ſorgen vnd
geſchefften arbeitſelig biſt/ auch durch dein ſelbs eigẽ vrtheil/ wz meinſt du

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