Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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381 cccxxv
382 cccxxvi
383 cccxxvij
384 cccxxxviij
385 cccxxix
386 cccxxx
387 cccxxxi
388 cccxxxij
389 cccxxxiij
390 cccxxxiiij
391 cccxxxv
392 cccxxxvi
393 cccxxxvij
394 cccxxxviij
395 cccxxxix
396 cccxl
397 cccxli
398 cccxlij
399 ccclxiij
400 cccxliiij
401 cccxlv
402 cccxlvi
403 cccxlvij
404 cccxlviij
405 cccxlix
406 cccl
407 cccli
408 ccclij
409 cccliij
410 cccliiij
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ſachen/ Das acht bůch.
begreifft alles das ſo zů dem glück gehöret. Es iſt aber das gröſt in dem/ ob
es warlich alſo ſey/ oder nur ein traum?
dann wann ich gegen würtige ſach
vnd auch zůkünfftige bedenck/ als hoffnung/ forcht/ handlungen/ laßt es
ſich anſehen als wann es etwas feines vmb das menſchlich leben were/ wañ
ich aber hinderſich ſihe ſo vergangen vnd vergeſſen/ iſt es kein traum oder
ſchatt (dann diſes iſt auch etwas) ſonder vyl mehr des traums ſchattẽ.
Ich
hab nechſtmals zwen übelthäter geſehẽ/ die man zů dem tod füret (wölchẽ
ſie mannlich litten) wie ſie nun ſterben ſolten/ wie der brauch/ rauneten ſie
dem prieſter etwas in die ohren/ welches ſie vyleicht für groß hielten.
den zů
ſeheren aber war es ein fabel.
Ich will hie der göttlichen ſachen geſch weigẽ/
(dann ſolliches weißt Gott wie ſie ſeind) vnnd red allein von menſchlichen
hendlen.
Was nun diſe für groß hielten/ achteten wir inn betrachtung ge-
genwertiger zeit/ gar nicht.
ja es war auch etwas der geleichen. Es werden
auch andere mẽſchliche ding/ ſo etwas größer/ alſo ſein/ wiewol wir etwan
auß whon des falſchen betrogen werdẽ.
Welches auch gentzlich auß friſcher
gedechtnuß für etwas gehalten/ wirt mit der zeit/ wañ man ſein vergeſſen/
gar zůnicht.
Man ſoll auch nicht dafür halten/ wann etwas verdirbt/ weil
es nit mehr vorhanden/ als ob es nie geweſen were.
Es iſt ein jeder gemeiner vnd offentlicher tod faſt grauſam/ vnnd diſes
Gemeiner tod
grauſam.
vmb fünff vrſachen.
Zů erſten/ daß er auß langer betrachtung die leüt pla
get/ alſo daß ein tag von wegen des kummers für hundert jar gehalten/ ſie
ſterbend auch hundert oder tauſent mal ehe dann ſie ſterben.
demnach be-
denck der gefencknus vnflat/ die band vnd arbeitſeligkeit/ vorab wann et-
wañ ein marter vnd examinierũg darzů kom̃et.
Demnach die ſcham/ weil
man ihn füret/ von wegen ſeines vergangenen lebens.
Harzů kommet dañ
erſt/ daß er mit geſundem vnd friſchẽ leib ſterben můß.
Zůletſt die gedecht
nuß der ſch and/ die zů den nachkommenden reichet/ alſo daß niemandt
wolt/ daß man deren eingedenck/ weder diſer ſo den ſeinen feind iſt.
Solli-
ches begegnet allenſammen/ wañ man ſchon einẽ nit große marter anthůt.
welche aber eines grauſammen tods ſterben/ habend ſo vyl ſchwerer end.
Darumb iſt diſer vnd auch der kinderẽ todt/ weil ſie vns der nachkom̃en/
den immerwerendẽ hoffnũg beraubet/ die gröſte arbeitſeligkeit in menſch-
lichen ſachen/ doch habend ſolliche vyl/ ſo auch nit Philo ſophi geweſen/ ge-
dultiglichen gelitten.
Merck aber wie diſes zůgangen.
Es iſt ein feüchtigkeit in vns/ welche wir ein Melancholey oder ſchwar
Vrſach der
gedultigen
marter.
tze verbrennte gallen nennen/ wann die ſelbige wütet/ vnd das hirn gar be
ſitzet/ verkeert ſie das gemüt gantz vnd gar.
jren vyl nennend diſe den teü-
fel oder böſen geyſt.
dann ſie macht daß man große ding vnderſtath/ vnnd
treibt zů allen ſchanden/ alſo daß vyl/ ſo ſolliche vollbringen/ wie vnſinnig
leüt darzů gereitzt werden.
Eben diſe feüchte hilfft wũderbarer geſtalt den
tod vnd marter zůleidẽ.
darumb ſeind jren vyl nit ſo wol des todts wirdig/
als etlich vermeinen.
es ſeind aber die Fürſten gar ſtreflich/ von wegen jrer
ſelbs ſicherheit/ daß ander leüt ein exempel vor augen haben.
doch fälen ſie
weit/ dann diſe ſo einer feinen vnd mittelmeßigen complexion/ werdẽ von
vyl boßheiten abgewendet.
dann ſie gedencken nicht über jre krefft zůuol-
bringen.
welche aber dergeſtalt vnſinnig/ werden nit mehr durch diſe ſtra-
fen bewegt/ dañ wann ſie ſehen/ daß ſie nicht litten.
ja jr vnſinnigkeit wirt
erſt erbitteret/ vnd alſo mehr angereitzt.
Darumb begibt es ſich bey vilen

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