Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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392 cccxxxvi
393 cccxxxvij
394 cccxxxviij
395 cccxxxix
396 cccxl
397 cccxli
398 cccxlij
399 ccclxiij
400 cccxliiij
401 cccxlv
402 cccxlvi
403 cccxlvij
404 cccxlviij
405 cccxlix
406 cccl
407 cccli
408 ccclij
409 cccliij
410 cccliiij
411 ccclv
412 ccclvi
413 ccclvij
414 ccclviij
415 ccclix
416 ccclx
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408ccclijVon mancherley wunderbaren pfeyſen in ohren. Dieweil aber in etlichen die ſiñ alſo geordnet/ daß ſie etwas
behalten/ wölliches ſich dann begibt/ wañ die natur alle macht auß gewon-
heit erfüllet (wie zů anderen zeyten von den Engaſtrimythen geſagt) wirt
der ſinn auch/ wann diſes ſo im entgegen ſthet nit vorhandẽ.
Doch iſt offen-
bar daß diſes nit in allen/ nach allwegẽ/ nach auff ein geſtalt beſchicht/ ſon-
der in etlichen mehr oder minder/ oder zů beſonderen zeiten.
Es verenderend auch die auſſerliche ſinn den leib wunderbarer geſtalt/
vnd die iñerliche nach mehr/ vnd aber das gemüt am aller mehrſten/ alſo dz
etliche allein in der betrachtnuß vnd contemplation lang gelebt/ vnnd ein
gůte geſtalt behalten.
Es wirt auch das geblüt in den aderen gůt vnd rein.
wañ wir auch etwas hoffend/ werden wir wider iung/ vnd werden die kran
cken leib geſund.
Es můß aber die hoffnung von gůten dingen/ vnd nit al-
lein von nůtzlichen ſein/ vnd dz on alles vorgeding.
Weil aber {der} glaub faſt
ein traum deß gemüts iſt/ bringt er nicht anders bey vns zů wegẽ dañ auch
der leiblich traum.
Es erfriſchet aber vns {der} leiblich traum o{der} ſchlaff gantz
offenbarlich/ alſo auch deß gemüts.
Dañ deß gemüts werck beſchicht nit on
ein beſondere übung deß hertzens/ vnd ſolches mit der geiſterẽ bewegung/
von wölchen {der} leib betrübet wirt.
Die werck werden vnderlaſſen/ die kreffe
gemindert/ der leib vnd was dariñen begriffen/ endern ſich in ein frömbde
qualitet vñ eigẽſchafft.
Solches zeigẽ die beküm̃ernuſſen an/ als die forcht/
ſchmertz/ vnd zorn.
Damit aber {der} handel offenbarer/ wöllend wir von deß
leibs ſchmertzen anfahen/ wölcher offt vnd dick dẽ gantzẽ menſchẽ vmb ſein
leben bringt.
dẽnach wöllẽ wir zů {der} forcht vñ traurigkeit kom̃en. auff ſolches
zů der hoffnung/ wölche auß freüd vnd forcht zůſamen geſetzet.
Zů letſt wöl
len wir auff die ding kom̃en/ ſo diſen zůwi{der}/ nãlich zů {der} freüd vnd glauben/
damit wir das aller beſt anzeigen.
Es vollbringen aber ſolches alles die in-
nerliche ſiñ/ darumb ſeind ſie offt deß lebens vnnd tods vrſach.
wie aber der
ſchlaff/ ſo nit faſt dieff/ dẽ menſchẽ faſt beküm̃ert/ alſo iſt {der} ſchwach glaub {der}
hoffnũg geleich.
wañ nun {der} glaub {der} hoffnũg geleich iſt/ beküm̃ert er dẽ leib.
Es haben aber die ſiñ vier vnderſcheid. die beſtẽ/ wölche dz gůt für gůt/
11Sinn vier vn
derſcheid.
vnd das böß für böß halten.
denen ſeind zůwider ſo dz böß für gůt/ vnd dz
gůt für böß achten/ vnd ſeind die aller böſten.
Zwiſchẽ diſen ſeind/ wölchen
die beid gefallen/ vnd ſeind den beſten am nechſtẽ.
doch etwas fürzůkom̃en
vnnützer/ dann diſe/ ſo alles verwerffend.
die ander vnnd viert weyß iſt in
krancken/ wie der erſt vnd dritt in geſunden iſt.
Darumb werden etwan die
ſinn auß jrem eigenen mangel betrogen/ etwan auß deß dings natur/ oder
auß kũſt.
Von dẽ eigenen mangel iſt bißhar geredt. Von {der} natur aber/ als
wañ mã vermeinet/ die Soñ ſeye eines ſchů breit vñ groß/ weil ſie weit von
vns iſt.
es iſt aber in diſen beiden arthen we{der} nutz nach fein/ wann man be-
trogen wirt.
Wañ man aber auß kunſt betrogẽ/ iſt dem werckmeiſter gantz
angenem/ vnd den ſiñen lieblich.
Als ich bey Briaren in Franckreich wz/ vñ
durch den wald reyſet/ ſo zů nechſt darbey gelegen/ war diſer gegen der rech
ten hand etwas höcher/ vnd machet das dunckel laub/ daß man den him̃el
nit wol ſehen mocht.
weil aber diſes orth (wie geſagt) etwas höcher/ machet
diſer theil deß him̃els/ ſo niderer gelegen dañ deß walds laub vnd äſt/ weil
man den oberen theil vor dem laub vnd grünen äſten/ darzů den vnderen
vor der erden ſehen mocht/ als wann man ein ſee oder fluß ſehe/ weil er et-
was weiſſer anzůſehen.

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