Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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401 cccxlv
402 cccxlvi
403 cccxlvij
404 cccxlviij
405 cccxlix
406 cccl
407 cccli
408 ccclij
409 cccliij
410 cccliiij
411 ccclv
412 ccclvi
413 ccclvij
414 ccclviij
415 ccclix
416 ccclx
417 ccclxi
418 ccclxij
419 ccclxiij
420 ccclxiiij
421 ccclxv
422 ccclxvi
423 ccclxvij
424 ccclxviij
425 ccclxix
426 ccclxx
427 ccclxxi
428 ccclxxij
429 ccclxxiij
430 ccclxxiiij
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418ccclxijVon mancherlei wunderbaren
Darumb iſt diſes dem vermögen nach/ gantz groß vnd wunderbar/ der
zeit nach aber klein/ vnd einem anderen zůſtendig.
Die erſt arth iſt gar of-
fenbar/ dann ſie iſt der ſeel gantz eigen/ vnd iſt die vrſach verborgẽ.
doch be
gibt ſich diſes offt/ daß es inn vns/ demnach in gleichförmigen dingen iſt.
ich ſag namlich in menſchen/ roßen/ vnnd der gleichen/ do die vorbildung
harkommet.
Diſes beſchicht gar ſchwerlich vnd ſelten in denen ſo kein ſeel
haben/ dann jr anfang vnnd vrſprung kommet nitt ſo gar überein mit der
emigkeit ſo abgeſündert iſt.
Die menſchen übertreffen in zwen weg/ eintweders weil ſie vyler dingen
11Menſchen
ſtath.
einbildung behaltẽ/ auch die beſten/ darumb ſeind die alten vnd gelerten/
auch die ſich geübt habend in Mathematicis vnd nateürlichen künſten/
dar zů der warheit liebhaber/ weyſer dann die anderen.
Oder wann ſie in ei-
nem augenblick die einbildung/ ſo ſie bekommen/ faaren laßen/ darzů von
einem zů dem anderen eylend/ biß ſie in der ſach zů dem end kommend.
inn
wölchem handel weder die alten/ noch die kinder übertreffend/ ſonder die
jungen geſellen/ wölche nit allein behend/ ſonder gantz krefftiglich ſolliche
burden tragend.
Das ſeye nun was es wölle/ iſt es doch nit weit von den ſin
nen abgewendet/ dann es hatt von denen ſeinen vrſprung/ vnnd mag nitt
weitter kommen auß kürtze eines jeden menſchen leben/ vnd der gedecht-
nuß blödigkeit.
Vnnd ob die wol durch gewüſſe anzeigung gantz weit von
den ſinnen gehaltẽ wurden/ möchte man ſie doch nit verſthan noch faßen/
dann es můß ein yedes wider von anfang zů ſeinem vrſprung kommen/ da-
mit es verſtande vnnd erfare.
Es wölte dann yemand ein wiſſentlich leer
anzeigen/ wie ein hiſtorien.
darumb ſagt man/ es fahre der glaub weitter
hinauß/ dann menſchliche weißheit/ welches auch warhafftig geſagt.
Dann was ſein ziel hatt in den erſten anfengen/ mag nit faſt weit abwei-
chen/ wann man mit gewiſſen bewernuſſen vnd beweiſungen handlẽ will/
vnd diſes auß kürtze des lebens/ darzů weil das gemüt ermüdet wirt.
deß-
halben iſt vnſer gemüt als ein kugel ſo aneinanderen iſt/ gegen der menſch
lichen erkandtnuß/ ſo man durch die ſinn hatt.
Darumb iſt es auch voll jrrthummen/ zweyfel/ vnnd gantz vnrein/ auß
vermiſchung der beſonderen erkantnuſſen/ die wir eigentlichen an vns ha
ben/ vonn der ſinnen gemeinſchafft har.
doch habend ſie mit des gemüts
vmbkreiß nicht gemeines.
der beweger diſes kreiß oder kugel iſt der wür-
ckend verſtand.
weil aber die theil ein end haben/ můß man wider nach der
zeit/ wann ſie vollendet/ zů den ſelbigen vnnd ihrer kunſt vnnd erfarung
kommen.
Weil aber diſer kreiß vyl größer dañ ein menſch/ oder vyl men
ſchen/ ja auch vyl weltẽ faſſen mögen/ müſte diſer/ ſo alles wüſte/ das vor
hin von mencklichem zů anderen zeiten erfaren/ gleich ſein als wann er al-
lein aller verſtand were/ von wölchem wir doch der minſt theil ſeind.
Doch hatt ein yeder höherer verſtand diſes alles beyeinander/ vnd über
das noch vyl mehr/ daß iſt noch ein kreiß der weyßheit/ alſo dz die proportz
ſeye wie eines überſchwencklichen großeñ dings/ gegen dem kleinen an der
größe.
In der ſubſtantz aber vnd wäſenlichkeit vnendlich/ vonn wegen der
ſubſtantz vergleichung gegen dem ſchatten.
Ich will hie vnderlaßen die jrr-
thumen/ zweiflungen vnd vnlautterkeit/ mitt wölchen vnſer gantze kugel
verwüſtet/ verhindert/ vnd vnwegſam worden iſt.
22Von verein-
barung des
gemüts mitt
Gott.
Wañ aber das gemüt einbrünſtig gegen Gott ſein wirt/ ſo übertrifft vn

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