Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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421 ccclxv
422 ccclxvi
423 ccclxvij
424 ccclxviij
425 ccclxix
426 ccclxx
427 ccclxxi
428 ccclxxij
429 ccclxxiij
430 ccclxxiiij
431 ccclxxv
432 ccclxxvi
433 ccclxxvij
434 ccclxxviij
435 ccclxxix
436 ccclxxx
437 ccclxxxi
438 ccclxxxii
439 ccclxxxiij
440 ccclxxxiiij
441 ccclxxxv
442 ccclxxxvi
443 ccclxxxvij
444 ccclxxxviij
445 ccclxxxix
446 cccxc
447 cccxci
448 cccxcij
449 cccxciij
450 cccxciiij
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449cccxciijſachen/ Das acht bůch. Alſo hatt man aberglauben mitt der tauben hertz/ wann man die wartzen
nit angerüret/ ettlich berürend ſie mit ſaltzkörneren/ vnnd verbrẽnend die
dann im bachofen.
Ich acht daß diſer dingen aller vrſach ſeye/ der artzney
krafft/ der menſchen whon/ des wercks ſchlechtigkeit/ vnd daß es ſich onge
fahr begibt.
Zů ſollichem dienet auch etwan des geſtirns lauff. In gleichem
aberglauben rathet auch Aetius/ man ſoll ein hund fleiſſiglichen vergra-
ben/ welcher auß der kranckheit geſtorben/ ſo er von dem menſchen bekom
men/ dann er vermeinet daß der mertheil alle große kranckheiten/ võ wel-
chen der menſch erlediget/ den hund ankommen.
Wann man an feüchten
orthen ſchlaffet/ oder zwiſchen neüwen wänden/ vorab wann die gewölbd
ſeind/ bringt große kranckheit/ als ſchmertzen/ feber/ blindheit/ lammung
der ſpannaderen/ verlierung der gedechtnuß/ vnſinnigkeit/ vyl koders
vnnd ſtarcke flüß.
Ein ſalb die gar wol weychet/ mach alſo. Nimb des öl võ dem gäl in eye-
11weychend@
ſalb.
ren/ lauteren honig/ yedes zwen theil.
lauter hartz/ junckfrauwen wachs/
yedes einen theil.
Loröl fünff theil. vermiſch es vndereinander/ ſeche es
durch/ vnd ſtreich ſie an der Sonnen an.
Artzney die brennen vnnd bla-
ſen auff ziehen/ bereitet man alſo.
Nimb vngelöſchten kalch zwen theil/
ſaltz vnnd ſeyffen jedes ein theil/ zerſtoß diſes/ vermiſch es/ breñs/ vnd leg
es über das orth.
Ein anders/ durchſtich das orth mit einer glüenden gu-
fen/ vnnd reib die ſtatt mit der rinden vonn einer haſelnuß ſtauden/ dem-
nach leg das gel von eyeren lauw darüber.
wann man das orth mitt einem
glüenden gold brennet/ wirt es vnſchedlich vnd heylſam ſein.
Ein anders/
mach auß einem rätich redlin oder ſchnitz/ vnnd laß ſie auff einem glüen-
den ziegel warm werden/ vnnd leg nach einander fünff oder biß inn die
neün über.
Damit du erkennen mögeſt ob der mann fruchtbar oder vnfruchtbar
22Fruchtbare
zůerkennen.
ſeye/ ſo laß deſſen ſaamen oder natur inn das waſſer/ iſt er fruchtbar/
ſo fallet er züboden.
wann er gar fruchtbar/ ſo bleibt er hert bey einander/
dann er iſt wol gekochet/ wann er ſich aber zertheilet/ iſt er nitt fruchtbar.
Inn den frauwen aber/ wann der rauch von den zepfflinen/ mitt wölchen
die můter bereüchet/ in die naſen reücht/ vnnd die farb ſo man inn die eck
der augen thůt/ den ſpeichel ferbet/ erkennet man daß ſie fruchtbar ſeind.

wo nit/ ſeind ſie vnfruchtbar/ als Ariſtoteles ſagt.
Wann nun ein frauw fruchtbar vnd aber nit entpfacht/ ſo laß jren von
ſtũd an nach dem beyſchlaff ein zepffllein hinein/ auß bleyweiß/ weyrauch/
vnnd bech.
dann von des bechs geruchs/ zeücht ſich die můter oben zůſam
men/ die bleyweiß vnnd weyrauch aber ſterckend inn.
alſo haben die alten
diſe artzney gebraucht.
Ettlichen frauwen wañ ſie geberen thůnd die lenden wee/ welche kümer-
33Geburt zů
erkennen.
lich geberen mögen.
ettliche entpfinden einen ſchmertzen in dem affter/ die
geberen bald.
ettlich zů niderſt jm leib/ die geberen ſchwerlich. wañ den jun-
genkinden/ ſo erſt geboren das blůt zů dem nabel harauß lauffet/ ſterbend
ſie.
die erfarenen hebam aber/ treibend das blůt zů dem nabel wider hinein
vnnd bringend jnen das leben wider.
So bald die kind an die welt kommẽ/
hebend ſie von ſtundan die hend zů dem maul/ vnnd ſchreiend.
ſie ghend
auch in vier vnd zwentzig ſtunden zů ſtůl.
Wañ der 7. monat vorhandẽ/ fahẽ ſie an zů zänen. vnd dz vm̃ ſo vyl ehe/

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