451cccxcvſachen/ Das acht bůch.
doch můß man diſes an ein ander orth rechnẽ.
Zůletſt iſt wañ die menſchen
von jnen ſelbs verderben/ vnd durch kein auſſeren gewalt darzů getrungẽ
werden. ſollichen jamer nennet man die peſtelentz. Es verderbend auch et-
wan die thier ſo zů menſchlichem brauch von nöten ſeind. Ob wol aber diſes
an anderen orthen vnder den gemeinẽ jamer gezellet/ acht ich doch nit daß
man es auff diß mal darunder zellen ſoll. dann ich red allein von denen/ ſo
eigentlich den menſchen antreffen. dann diſe plag kommet über das viech/
ſeüw vnnd rinder/ aber über die roß/ geißen/ vnnd bünd nit. Welche nitt
lebhafftig/ bey einanderen lebend/ vnnd feüchter natur ſeind/ vnder die
kommet der ſchelm bald/ als vnder die ſchaaff. die ochſen lebend beyeinan
deren/ vnnd ſeind lebhafftig/ darumb kommet diſe plag nitt bald vnder
ſie. Den ſeüwen geth es wie den ſchaaffen. die hünd ſeind nit lebhafftig/ vñ
aber trockner natur/ lebend auch nit beyeinander in hauffen/ wie auch die
roß nitt/ die doch lebhafftig/ darumb kommet ſie diſe ſucht nitt bald an.
Wölche aber beyeinanderen whonend/ vnder die kommet ſie etwan. Die
geyſſen werden minder kranck dann die ochſen/ vonn wegen ihrer treffen-
lichen tröckne.
von jnen ſelbs verderben/ vnd durch kein auſſeren gewalt darzů getrungẽ
werden. ſollichen jamer nennet man die peſtelentz. Es verderbend auch et-
wan die thier ſo zů menſchlichem brauch von nöten ſeind. Ob wol aber diſes
an anderen orthen vnder den gemeinẽ jamer gezellet/ acht ich doch nit daß
man es auff diß mal darunder zellen ſoll. dann ich red allein von denen/ ſo
eigentlich den menſchen antreffen. dann diſe plag kommet über das viech/
ſeüw vnnd rinder/ aber über die roß/ geißen/ vnnd bünd nit. Welche nitt
lebhafftig/ bey einanderen lebend/ vnnd feüchter natur ſeind/ vnder die
kommet der ſchelm bald/ als vnder die ſchaaff. die ochſen lebend beyeinan
deren/ vnnd ſeind lebhafftig/ darumb kommet diſe plag nitt bald vnder
ſie. Den ſeüwen geth es wie den ſchaaffen. die hünd ſeind nit lebhafftig/ vñ
aber trockner natur/ lebend auch nit beyeinander in hauffen/ wie auch die
roß nitt/ die doch lebhafftig/ darumb kommet ſie diſe ſucht nitt bald an.
Wölche aber beyeinanderen whonend/ vnder die kommet ſie etwan. Die
geyſſen werden minder kranck dann die ochſen/ vonn wegen ihrer treffen-
lichen tröckne.
Deßhalben iſt bekannt daß ſieben arthen des gemeinẽjamers in mẽſch-
lichem leben ſeind/ wölche ich wider eräfferen will. Erbidem/ waſſerflůth/
wind/ thier/ peſtelentz/ krieg/ vnd hunger. Es habend vyl auch von dem
brunſt gezweiflet/ doch ſoll mann es nitt vnder die gemeine jamer rechnen.
dann ſollicher mag auff dreyerley weg entſthã/ ongefar/ von den mẽſchen/
vnd von natur. Der von den menſchen beſchicht/ ſoll zů dem krieg oder vff
růr gerechnet werden. Der on gefar beſchicht/ mag nit gemein ſein. wann er
auch einer ſtatt gemein/ můß man jn zů der menſchen that zellen. doch wel-
lend wir von dem ſelbigen hie nicht handlen/ wiewol bekanndt iſt/ daß vor
zeiten inn Schottland ein feüwr auffgangen/ durch wölches faſt dz gantz
land verbrunnen/ vñ diſes mit hilff des winds. doch iſt diſes von der bän-
men matery beſchehen/ wölche zů dem brunſt wol zůbereitet.
lichem leben ſeind/ wölche ich wider eräfferen will. Erbidem/ waſſerflůth/
wind/ thier/ peſtelentz/ krieg/ vnd hunger. Es habend vyl auch von dem
brunſt gezweiflet/ doch ſoll mann es nitt vnder die gemeine jamer rechnen.
dann ſollicher mag auff dreyerley weg entſthã/ ongefar/ von den mẽſchen/
vnd von natur. Der von den menſchen beſchicht/ ſoll zů dem krieg oder vff
růr gerechnet werden. Der on gefar beſchicht/ mag nit gemein ſein. wann er
auch einer ſtatt gemein/ můß man jn zů der menſchen that zellen. doch wel-
lend wir von dem ſelbigen hie nicht handlen/ wiewol bekanndt iſt/ daß vor
zeiten inn Schottland ein feüwr auffgangen/ durch wölches faſt dz gantz
land verbrunnen/ vñ diſes mit hilff des winds. doch iſt diſes von der bän-
men matery beſchehen/ wölche zů dem brunſt wol zůbereitet.
Es iſt aber auch ein nateürlicher brunſt zů vnſeren zeitẽ zů Puteolen an
gangen/ vnnd lang auff dem berg Aetna geweſen. doch iſt es nitt eigentli-
chen ein brunſt/ ſonder ein erdbidẽ. dann die heüſer werden nitt faſt durch
das feüwr verzeert/ ſonder mit eſchen verdeckt. Wann es aber ein brunſt
ſein ſolte/ müſte es ein flamm oder kool ſein. Die kool oder glůt wurd all-
gemach die welt vmb ſich freſſen. vnd möcht der flamm das meer nit verzee
ren. dann es iſt vngläublich zůſagen/ wie vyl das feüwr waſſers hinnem̃e.
darumb můß eintweders daß meer zůerſten verzeert vnnd außgetrocknet
werden/ oder der welt kreiß darumb/ můß nit verbrennen.
gangen/ vnnd lang auff dem berg Aetna geweſen. doch iſt es nitt eigentli-
chen ein brunſt/ ſonder ein erdbidẽ. dann die heüſer werden nitt faſt durch
das feüwr verzeert/ ſonder mit eſchen verdeckt. Wann es aber ein brunſt
ſein ſolte/ müſte es ein flamm oder kool ſein. Die kool oder glůt wurd all-
gemach die welt vmb ſich freſſen. vnd möcht der flamm das meer nit verzee
ren. dann es iſt vngläublich zůſagen/ wie vyl das feüwr waſſers hinnem̃e.
darumb můß eintweders daß meer zůerſten verzeert vnnd außgetrocknet
werden/ oder der welt kreiß darumb/ můß nit verbrennen.
Es beſchicht aber ſolliches auff zweẽ weg.
eintweders daß diſes über die
natur iſt/ oder man můß es nitt alſo verſthan. Oder es můß vorhin alles
durch einanderen vermiſchet werden. doch mag ſollicher iamer inn etlichen
landen wol angehn/ wann der boden vnd die acker des ſchwebels vnd bechs
natur bekommen. wie vor zeiten vmb Sodoma vnd Gomorrha. Deßhal-
ben ob wol diſer jamer auch gemein/ ſoll es doch nitt vnder die anderen @@@-
ben gerechnet werden. dann er mag nit zůmal auff der gantzen welt ſein/
ſo lang vnnd die beſthan ſoll. man můß aber von dem/ als auch von an-
deren reden. doch iſt über das ander alles diſer jamer gar ſeltenn/ dann
die anderen.
natur iſt/ oder man můß es nitt alſo verſthan. Oder es můß vorhin alles
durch einanderen vermiſchet werden. doch mag ſollicher iamer inn etlichen
landen wol angehn/ wann der boden vnd die acker des ſchwebels vnd bechs
natur bekommen. wie vor zeiten vmb Sodoma vnd Gomorrha. Deßhal-
ben ob wol diſer jamer auch gemein/ ſoll es doch nitt vnder die anderen @@@-
ben gerechnet werden. dann er mag nit zůmal auff der gantzen welt ſein/
ſo lang vnnd die beſthan ſoll. man můß aber von dem/ als auch von an-
deren reden. doch iſt über das ander alles diſer jamer gar ſeltenn/ dann
die anderen.