Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

Page concordance

< >
Scan Original
461 ccccv
462 ccccvi
463 ccccvii
464 ccccviij
465 ccccix
466 ccccx
467 ccccxi
468 ccccxij
469 ccccxiij
470 ccccxiiij
471 ccccxv
472 ccccxvi
473 ccccxvij
474 ccccxviij
475 ccccxix
476 ccccxx
477 ccccxxi
478 ccccxxij
479 ccccxxiij
480 ccccxxiiij
481 ccccxxv
482 ccccxxvi
483 ccccxxvij
484 ccccxxvij
485 ccccxxxix
486 ccccxxx
487 ccccxxxi
488 ccccxxxij
489 ccccxxxiij
490 ccccxxxiiij
< >
page |< < (ccccxxxix) of 997 > >|
485ccccxxxixſachen/ Das neündt bůch. angel ſchnell ſeind. Alſo hab ich geſehen daß ein große glockẽ Pareyß von
einem
allein/ durch ein fůßſtoß faſt auff das drittheil vmbgetriben ward.
Es ſeye die glocken A bey der ſtangen B/ alſo daß
57[Figure 57]E C B A f D der balck A B C vmb ghen möge von dem B gegen dẽ
C
/ vnnd eines auff das ander hinaber fahre in der be-
wegung
/ ſo wirt das A B C gegen der rechten vnnd
lincken
hand ghen.
dieweil dann das A nechſt bey
der
wag zünglin ſthet/ von deß laſt wegen B C/ {der} lãg
iſt
/ vnnd die ſtang vmblauffet/ wirt das A auß dem C leichtlich mögen ge-
triben
werden.
Weil aber das D weyt von dem C ſthet/ wirt das C auß dem
D
leichtlich bewegt werden/ darzů das A gar gering.
Alſo ſeye einẽ exem
pel
das D F der ſechßt theil deß vmbgangs C D.
weil dann das C vnnd D
in
einer zeytt vmblauffend/ wirt das C ſo vyl leichter vmbfahren dann ſein
ſechßter
theil/ ſo vyl deß D F proportz größer/ dann der ſechßt theil deß
vmbgangs
.
Von dem ſtättigen vnnd ewigen lauff-
Das
xlviij Capittel.
ES iſt kein zweyffel der ſtättig vnnd im̃erwerend lauff ſeye an kei
11Himel allein
ein
ewigen
lauff
.
nem orth gantz vnd gar/ dann nur am him̃el.
dann ob deß meers
von
vnd zůlauff/ auch der flüſſen gang für vnd für hinab fahrt
mit
ſampt der ſubſtantz/ vnd aber doch das gantz nit ewig nach
@m̃er
weret/ iſt auch die bewegung nit im̃erweret.
dañ es mag nit
ein
bewegung geben/ wañ das ding ſo bewegt wirt/ nit eines iſt.
diſes mag
auch
in denẽ bewegungẽ nit ſein/ ſo mit kunſt zůbereittet/ als in büchern
Subtiliteten
angezeigt.
dann es hat alles ſeinen anfang von dem geſtrack-
ten
lauff.
Es hatt aber der geſtrackt lauff ſein ſitum vnnd gelegenheit. was
aber
ſein gelegenheit hatt/ fahret dem zeil.
darumb iſt deß immerweren-
dens
lauffs rechnung ring harumb/ dieweil es kein gelegenheit hat.
Ich
ſag
aber vonn dem anfang vnnd nitt von der matery.
dann ein yede mate-
ry
hat jr gelegenheit.
Was nun kein gelegenheit hat/ ſeind anfäng ſo ziehen/ oder von jnẽ trei
bend
nach eigenſchafft jrer natur/ wie der ſtein Herculeus oder Magnet.
deßhalben můß man in dẽ runden laſt/ auch von dem ſtein vnd eyſen/ weil
nicht
anders zeücht diſen lauff/ erfindẽ/ oder gar nit.
dẽnach můß allwegen
mehr
gezogen dañ behalten werden/ vnd widerumb mehr hingetriben/ dañ
geſtellet
werden.
wann nun diſer exceß vnd außgang zwyfach worden/ wirt
ein
immerwerender lauff darauß.
er mag aber nit allwegen mehr an ſich zie-
hen
dann behalten/ es ſeye dann diſes ſo gezogen wirt/ etwas necher/ dann
das
ſo behalten wirt.
vnd geleicher geſtalt etwas anders auß diſen. doch ver
derbet
vnder denen der ſtaub/ feüchte/ vnd alter den ſtein.
deßhalben iſt es
im̃erwerend
als die ſeel.
für ſich ſelbs iſt jm wol alſo/ aber ſonſt tödtlich als
in
dem leib.
Es verhinderet aber das alter/ roſt/ vnnd verſchleiſſung auch
das
inſtrument/ vnd nit allein den ſtein.
Es vermeinet auch deßhalbẽ Antonius Fantis ein Teruiſiner/ vn
ſeren
zeyttẽ ein faſt geleert verſtendig mañ/ es möchte ein inſtrument ſo
für
vnnd für bewegt wurd/ mit ſollicher kunſt bereittet werden/ als ich har

Text layer

  • Dictionary

Text normalization

  • Original
  • Regularized
  • Normalized

Search


  • Exact
  • All forms
  • Fulltext index
  • Morphological index