Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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461 ccccv
462 ccccvi
463 ccccvii
464 ccccviij
465 ccccix
466 ccccx
467 ccccxi
468 ccccxij
469 ccccxiij
470 ccccxiiij
471 ccccxv
472 ccccxvi
473 ccccxvij
474 ccccxviij
475 ccccxix
476 ccccxx
477 ccccxxi
478 ccccxxij
479 ccccxxiij
480 ccccxxiiij
481 ccccxxv
482 ccccxxvi
483 ccccxxvij
484 ccccxxvij
485 ccccxxxix
486 ccccxxx
487 ccccxxxi
488 ccccxxxij
489 ccccxxxiij
490 ccccxxxiiij
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485ccccxxxixſachen/ Das neündt bůch. angel ſchnell ſeind. Alſo hab ich geſehen daß ein große glockẽ zů Pareyß von
einem allein/ durch ein fůßſtoß faſt auff das drittheil vmbgetriben ward.
Es ſeye die glocken A bey der ſtangen B/ alſo daß
57[Figure 57]E C B A f D der balck A B C vmb ghen möge von dem B gegen dẽ
C/ vnnd eines auff das ander hinaber fahre in der be-
wegung/ ſo wirt das A B C gegen der rechten vnnd
lincken hand ghen.
dieweil dann das A zů nechſt bey
der wag zünglin ſthet/ von deß laſt wegen B C/ {der} lãg
iſt/ vnnd die ſtang vmblauffet/ wirt das A auß dem C leichtlich mögen ge-
triben werden.
Weil aber das D weyt von dem C ſthet/ wirt das C auß dem
D leichtlich bewegt werden/ darzů das A gar gering.
Alſo ſeye zů einẽ exem
pel das D F der ſechßt theil deß vmbgangs C D.
weil dann das C vnnd D
in einer zeytt vmblauffend/ wirt das C ſo vyl leichter vmbfahren dann ſein
ſechßter theil/ ſo vyl deß D F proportz größer/ dann der ſechßt theil deß
vmbgangs.
Von dem ſtättigen vnnd ewigen lauff-
Das xlviij Capittel.
ES iſt kein zweyffel der ſtättig vnnd im̃erwerend lauff ſeye an kei
11Himel allein
ein ewigen
lauff.
nem orth gantz vnd gar/ dann nur am him̃el.
dann ob deß meers
von vnd zůlauff/ auch der flüſſen gang für vnd für hinab fahrt
mit ſampt der ſubſtantz/ vnd aber doch das gantz nit ewig nach
@m̃er weret/ iſt auch die bewegung nit im̃erweret.
dañ es mag nit
ein bewegung geben/ wañ das ding ſo bewegt wirt/ nit eines iſt.
diſes mag
auch in denẽ bewegungẽ nit ſein/ ſo mit kunſt zůbereittet/ als in büchern võ
Subtiliteten angezeigt.
dann es hat alles ſeinen anfang von dem geſtrack-
ten lauff.
Es hatt aber der geſtrackt lauff ſein ſitum vnnd gelegenheit. was
aber ſein gelegenheit hatt/ fahret zů dem zeil.
darumb iſt deß immerweren-
dens lauffs rechnung zů ring harumb/ dieweil es kein gelegenheit hat.
Ich
ſag aber vonn dem anfang vnnd nitt von der matery.
dann ein yede mate-
ry hat jr gelegenheit.
Was nun kein gelegenheit hat/ ſeind anfäng ſo ziehen/ oder von jnẽ trei
bend nach eigenſchafft jrer natur/ wie der ſtein Herculeus oder Magnet.
deßhalben můß man in dẽ runden laſt/ auch von dem ſtein vnd eyſen/ weil
nicht anders zeücht diſen lauff/ erfindẽ/ oder gar nit.
dẽnach můß allwegen
mehr gezogen dañ behalten werden/ vnd widerumb mehr hingetriben/ dañ
geſtellet werden.
wann nun diſer exceß vnd außgang zwyfach worden/ wirt
ein immerwerender lauff darauß.
er mag aber nit allwegen mehr an ſich zie-
hen dann behalten/ es ſeye dann diſes ſo gezogen wirt/ etwas necher/ dann
das ſo behalten wirt.
vnd geleicher geſtalt etwas anders auß diſen. doch ver
derbet vnder denen der ſtaub/ feüchte/ vnd alter den ſtein.
deßhalben iſt es
im̃erwerend als die ſeel.
für ſich ſelbs iſt jm wol alſo/ aber ſonſt tödtlich als
in dem leib.
Es verhinderet aber das alter/ roſt/ vnnd verſchleiſſung auch
das inſtrument/ vnd nit allein den ſtein.
Es vermeinet auch deßhalbẽ Antonius võ Fantis ein Teruiſiner/ zů vn
ſeren zeyttẽ ein faſt geleert vñ verſtendig mañ/ es möchte ein inſtrument ſo
für vnnd für bewegt wurd/ mit ſollicher kunſt bereittet werden/ als ich har

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