Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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461 ccccv
462 ccccvi
463 ccccvii
464 ccccviij
465 ccccix
466 ccccx
467 ccccxi
468 ccccxij
469 ccccxiij
470 ccccxiiij
471 ccccxv
472 ccccxvi
473 ccccxvij
474 ccccxviij
475 ccccxix
476 ccccxx
477 ccccxxi
478 ccccxxij
479 ccccxxiij
480 ccccxxiiij
481 ccccxxv
482 ccccxxvi
483 ccccxxvij
484 ccccxxvij
485 ccccxxxix
486 ccccxxx
487 ccccxxxi
488 ccccxxxij
489 ccccxxxiij
490 ccccxxxiiij
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620dlxiiijVon mancherlei wunderbaren
Es iſt gläublich dz diſer vergeüdiſch Keyſer habe ein ſo herrliche gedecht
11Papyr ma-
chen.
nuß auff ein gar ſchön papyr wellen beſchreiben.
Man machet das Philyra
auß zweyerley gewechſen/ nam̃lich auß dem Papeyr/ welches in dẽ fluß Ni-
lo wachſt/ wie man dann ſolliches vollkom̃enlich bey dem Plinio leſen mag.
das ander machet man von den mittelſtẽ linden rinden/ ſo zart was/ welch
es dann mit der nadel außgeſpannen ward.
zů vnſeren zeytẽ hatt man mitt
dem papeyr ein geringere erfindung/ welches man auß dem geſtoßenen lei
nen tůch machet.
zů diſen zeiten ſchreiben wir auff perment vnnd papeyr/
welches auß des leinen tůchs ſtücken ſeind/ ſo auß langwürendẽ brauch ver
ſchliſſen/ vnd harnach zerſtoßen worden.
vnd diſes alſo. Man feüchtet diſes
in waſſer/ ſo von den waſſerſtromẽ angerichtet wirt/ vnd ſtoßet es mit höl-
tzenen ſtößlen/ welche von dem waſſer vmbgetriben werden.
demnach hebt
man diſes mit lüfftigen taflen/ ſo auß ſubteylen faden gemachet/ wann es
zů einem reinen vnd weyßen můß worden/ auff.
darnach legt man diſes zwi
ſchen wullene ſtück důch/ welche wir filtra oder filtz nennen.
dann ſie ſeind
von dicker wullen.
wann diſe nun zůſammen gewachſen/ feüchtet man es in
waſſer/ in welchem die ſchabeten vom leder zerlaßen.
wann man alat darzů
thůt/ welches man Rocha nennet/ wirt es ſteyffer/ gletter/ vnd vylbeſſer/
darnach ſpañet man es auff/ vnd trücknets an der Sonnen.
Dieweil auch vier ding zů dem ſchreibenn notwendig/ wo mit/ wa auff/
auß welchem/ vnd was geſtalt/ oder mit was kunſt/ wellend wir hie võ der
kunſt nicht reden/ ſonſt ſchreiben wir mit der feder/ vnnd auff dem papeyr
(als geſagt iſt) vnd auß der ſchreib dintẽ.
die federen bereitet man mit dem
ſchreibmeſſer/ alſo müſſen wir von diſem allem handlẽ.
Ich will aber wider
zů dem papeyr kommen.
man machet ettliches dick/ welches dem perment
nicht nachlaßet/ in dem ſommer wirt es weyſſer/ in dem winter iſt es nit al-
ſo durchflieſſend/ weil es das gumme beßer annimmet.
Diſes ſo das beſt vñ
dem perment geleich/ iſt dick/ allenthalben geleich/ liecht/ vnnd faſt glatt/
laßt auch die dinten nit durchſchlagẽ.
Man machet diſes gemeinlich ſchön
mit einem großen Corneol/ oder Onyx/ dann es wirt dick daruon vnd beſ-
ſer.
ich hab in den alten bücheren acht genommen/ daß man das papeyr al-
ſo ſchön gemachet vnd gebaliert hatt.
vorzeytten ſchrieb man mit einem zie-
gel in das wachs/ vnnd auff dem papeyr mit einem roor.
man ſchreibt mitt
dem roor ſchneller/ aber mit der federen machet man ſchöner bůchſtaben.
vor alten zeytten hatt man nicht von den federen gewüſſet/ oder gar nicht
darnach gefragt.
auff hüttigen tag brauchet man ſie gar ſehr/ weil man derẽ
nutzbarkeit erfaren.
dañ man kan nit ſo eigentlich mit den rooren ſchreiben.
weil aber das papeyr noch etwas ſteyffer vnnd dicker geweſen/ dienet das
rohr gar wol zů der ſchnelle/ vnnd was die feder von wegen jrer vngeleiche
nit faſt nutz.
wañ aber die dinten fleüßt/ haltet mã ſie gemeinlich mit baum
hartz von wegen der feiſte zůſammen.
das Arabiſch hartz/ welches von reck
holder gemachet/ weil es trückner/ iſt das aller beſt/ vnnd wirt berckrodt ge
nennet.
die ſtein thůnd ſolliches nit/ dann ſie ziehen nit ſo faſt an ſich/ vnnd
löſend auch nit wol auff.
dañ der Fürniß oder berg rod/ damit ich denn ge-
meinen nammen behalt/ wermet/ trücknet/ zeücht zůſammen vnnd erfül-
let die zerzüßene orth.
doch iſt der alaun (wie geſagt) beßer/ wañ man den in
waſſer zerlaſſet.
Es iſt aber diſes nit genůg/ wann man in ſchon zů buluer
ſtoßet.
darumb wañ du zeit haſt/ ſo bereit das gãtz papeyr mit alaun/ vnd

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