Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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491 ccccxxxv
492 ccccxxxvi
493 ccccxxxvij
494 ccccxxxviij
495 ccccxxxix
496 ccccxl
497 ccccxli
498 ccccxlij
499 cccclxiij
500 ccccxliiij
501 ccccxlv
502 ccccxlvi
503 ccccxlvij
504 ccccxlviij
505 ccccxlix
506 ccccl
507 ccccli
508 cccclij
509 ccccliij
510 ccccxliiij
511 cccclv
512 cccclvi
513 cccclvij
514 cccclviij
515 cccclix
516 cccclx
517 cccclxi
518 cccclxij
519 cccclxiij
520 cccclxiiij
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529cccclxxiijſachen/ Das eilfft bůch. es kennen die erfarnen ſolliches auch wol vermeiden/ wann es ſich von deß
meers ab vnd zůlauff/ anfahet zůſamen hauffen.
Es iſt aber diſes auch faſt
vngewüß/ weil ſie ihr orth verenderen.
wann man aber der dieffe zůfahret/
kommet man daruon.
Die vierte gefahr iſt/ daß kein ſpalt vorhanden/ von einem ſtoß oder al-
ter/ damitt das ſchiff in gefahr komme.
Diſem kom̃en die fürſichtigen ſchiff
leüth auch vor/ durch kauderwullen/ vnnd andere ſtopfftücher.
Man ſoll
auch wol bedencken/ daß das ſchiff nitt zů alt ſeye.
ſolliches erkennet man
an dem pfeyſen/ bäch/ vnnd faulem holtz.
Es ſeind auch diſe gefahr mehr
der jrrenden/ dañ die ſonſt verfelet haben.
Sonſt iſt ein andere gefahr/ wañ
das ſchiff etwan von wegen deß großen laſt vnderghet.
wölliches dann für-
nemlich beſchicht/ wann die portbretter zů nider ſeind/ alſo daß das waſſer
hinein ghet.
diſes beſchicht auch am mehrſten/ wañ die ſchiff überladẽ ſeind.
doch begegnet es auch von dem ſtarcken trib deß meers/ wañ der wind deß
meers lauff zů wider iſt/ oder die wind wider einanderen ghond.
Es ſeind auch nach andere gefahr/ daß die ſchiff vnderghond/ vnnd iſt
die gröſte/ wann das ſchiff von den ſtreittenden winden erſchüttet/ vnd an
dem orth da man am mehrſten weeret/ überfallen wirt.
Diſes beſchicht inn
zwen weg/ beſeytz/ oder an einem eck/ doch fürnẽlich zů fordereſt.
dann wañ
es vnden nit wol geladen/ vnnd der mehrtheil für das waſſer außghet/ wirt
es bald vmbkeeret.
wann man es auch beſchwert/ vnnd mitt den ſeglen nitt
leichteret/ wirt es von dem waſſer vndergetrucket/ vnnd ſincket zů boden.
wann aber ſchon die ſegel beſchirmen/ vnnd das waſſer mit den winden hin
ein fallet/ wirt es auch vmbkeeret.
Man hat aber wider die einfallendẽ wäl-
len/ vnnd wann das ſchiff mit waſſer ſchon überladen/ ein einige hilff/ nam
lich in der mitte ein eingeſchloſſen ſchiff machen/ alſo dz diſes ob es wol mit
dem laſt getrucket/ von dem eingeſchloſſen lufft erhalten werde.
Es ſeind
auch die großen teüchel vnd ſpritzen von nötten vnnd faſt gůt/ daß waſſer
auß zů ſchöpffen.
Es ſeind auch die ſegel faſt gůt/ daß die ſchiff von dem waſſer nit vnder-
getrucket werden/ dann wañ man ſchnell daruon fahret/ mag man der wäl
len vngeſtümigkeit entrinnen.
Wir wöllen aber anzeigen wie ein ſchiff/ ob
es wol von winden vnd wällen allenthalben vmbgeben/ von dem vnder-
gang ſicher ſeye.
Alſo ſeye das theil vnder dem waſſer A E B/ vnd das E
72[Figure 72]C D A B E in mitten aller ſchwere/ das C D ein end der ſchiff bretter.
ſo
wirt das C A die weytte ſein/ die für dz waſſer hinauß ghet/
wie auch das B D.
die weyte aber ſo vnder dem waſſer/ iſt E
A vnnd E B.
damit nun das B D ſich gegen dem waſſer nei
ge/ můß das B E hinab fahren/ oder dem waſſer widerſtre-
ben.
Daß es aber nit hinab fahret/ machet alles das ſo nach
lär iſt/ nit allein ob dem A B/ ſonder auch darunder.
es hatt
aber diſes ein geleiche ſchwäre mit dem/ ſo von dẽ ſchiff mitt
waſſer vmbgeben.
dann diſes iſt an anderen orthen bewiſen. wann aber das
ſchiff auß ſeinem orth fahret/ mag es ſchwerlich von dem laſt überwunden
werden.
Widerumb wann es ſich neigen ſoll/ můß auch das centrum vnnd mit-
telpunct der ſchwere geenderet werden/ wölches dann faſt ſchwer zů

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