Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

Page concordance

< >
Scan Original
551 ccccxcv
552 ccccxcvi
553 ccccxcvij
554 ccccxcviij
555 ccccxcix
556 d
557 di
558
559 diij
560 diiij
561 dv
562 dvi
563 dvij
564 dviij
565 dix
566 dx
567 dxi
568 dxij
569 dxiij
570 dxiiij
571 dxv
572 dxvi
573 dxvij
574 dxviij
575 dxix
576 dxx
577 dxxi
578 dxxij
579 dxxiij
580 dxxiiij
< >
page |< < (cccclxxiij) of 997 > >|
529cccclxxiijſachen/ Das eilfft bůch. es kennen die erfarnen ſolliches auch wol vermeiden/ wann es ſich von deß
meers ab vnd zůlauff/ anfahet zůſamen hauffen.
Es iſt aber diſes auch faſt
vngewüß/ weil ſie ihr orth verenderen.
wann man aber der dieffe zůfahret/
kommet man daruon.
Die vierte gefahr iſt/ daß kein ſpalt vorhanden/ von einem ſtoß oder al-
ter/ damitt das ſchiff in gefahr komme.
Diſem kom̃en die fürſichtigen ſchiff
leüth auch vor/ durch kauderwullen/ vnnd andere ſtopfftücher.
Man ſoll
auch wol bedencken/ daß das ſchiff nitt zů alt ſeye.
ſolliches erkennet man
an dem pfeyſen/ bäch/ vnnd faulem holtz.
Es ſeind auch diſe gefahr mehr
der jrrenden/ dañ die ſonſt verfelet haben.
Sonſt iſt ein andere gefahr/ wañ
das ſchiff etwan von wegen deß großen laſt vnderghet.
wölliches dann für-
nemlich beſchicht/ wann die portbretter zů nider ſeind/ alſo daß das waſſer
hinein ghet.
diſes beſchicht auch am mehrſten/ wañ die ſchiff überladẽ ſeind.
doch begegnet es auch von dem ſtarcken trib deß meers/ wañ der wind deß
meers lauff zů wider iſt/ oder die wind wider einanderen ghond.
Es ſeind auch nach andere gefahr/ daß die ſchiff vnderghond/ vnnd iſt
die gröſte/ wann das ſchiff von den ſtreittenden winden erſchüttet/ vnd an
dem orth da man am mehrſten weeret/ überfallen wirt.
Diſes beſchicht inn
zwen weg/ beſeytz/ oder an einem eck/ doch fürnẽlich zů fordereſt.
dann wañ
es vnden nit wol geladen/ vnnd der mehrtheil für das waſſer außghet/ wirt
es bald vmbkeeret.
wann man es auch beſchwert/ vnnd mitt den ſeglen nitt
leichteret/ wirt es von dem waſſer vndergetrucket/ vnnd ſincket zů boden.
wann aber ſchon die ſegel beſchirmen/ vnnd das waſſer mit den winden hin
ein fallet/ wirt es auch vmbkeeret.
Man hat aber wider die einfallendẽ wäl-
len/ vnnd wann das ſchiff mit waſſer ſchon überladen/ ein einige hilff/ nam
lich in der mitte ein eingeſchloſſen ſchiff machen/ alſo dz diſes ob es wol mit
dem laſt getrucket/ von dem eingeſchloſſen lufft erhalten werde.
Es ſeind
auch die großen teüchel vnd ſpritzen von nötten vnnd faſt gůt/ daß waſſer
auß zů ſchöpffen.
Es ſeind auch die ſegel faſt gůt/ daß die ſchiff von dem waſſer nit vnder-
getrucket werden/ dann wañ man ſchnell daruon fahret/ mag man der wäl
len vngeſtümigkeit entrinnen.
Wir wöllen aber anzeigen wie ein ſchiff/ ob
es wol von winden vnd wällen allenthalben vmbgeben/ von dem vnder-
gang ſicher ſeye.
Alſo ſeye das theil vnder dem waſſer A E B/ vnd das E
72[Figure 72]C D A B E in mitten aller ſchwere/ das C D ein end der ſchiff bretter.
ſo
wirt das C A die weytte ſein/ die für dz waſſer hinauß ghet/
wie auch das B D.
die weyte aber ſo vnder dem waſſer/ iſt E
A vnnd E B.
damit nun das B D ſich gegen dem waſſer nei
ge/ můß das B E hinab fahren/ oder dem waſſer widerſtre-
ben.
Daß es aber nit hinab fahret/ machet alles das ſo nach
lär iſt/ nit allein ob dem A B/ ſonder auch darunder.
es hatt
aber diſes ein geleiche ſchwäre mit dem/ ſo von dẽ ſchiff mitt
waſſer vmbgeben.
dann diſes iſt an anderen orthen bewiſen. wann aber das
ſchiff auß ſeinem orth fahret/ mag es ſchwerlich von dem laſt überwunden
werden.
Widerumb wann es ſich neigen ſoll/ můß auch das centrum vnnd mit-
telpunct der ſchwere geenderet werden/ wölches dann faſt ſchwer zů

Text layer

  • Dictionary

Text normalization

  • Original

Search


  • Exact
  • All forms
  • Fulltext index
  • Morphological index