Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

Page concordance

< >
Scan Original
551 ccccxcv
552 ccccxcvi
553 ccccxcvij
554 ccccxcviij
555 ccccxcix
556 d
557 di
558
559 diij
560 diiij
561 dv
562 dvi
563 dvij
564 dviij
565 dix
566 dx
567 dxi
568 dxij
569 dxiij
570 dxiiij
571 dxv
572 dxvi
573 dxvij
574 dxviij
575 dxix
576 dxx
577 dxxi
578 dxxij
579 dxxiij
580 dxxiiij
< >
page |< < (dxcvi) of 997 > >|
    <echo version="1.0RC">
      <text xml:lang="de" type="free">
        <div xml:id="echoid-div841" type="section" level="1" n="76">
          <p>
            <s xml:id="echoid-s18969" xml:space="preserve">
              <pb o="dxcvi" file="0652" n="652" rhead="Von mancherley wunderbaren"/>
            ches zůgange. </s>
            <s xml:id="echoid-s18970" xml:space="preserve">namlich auß einer zwifachen bewegung deß geſtirn vnnd der
              <lb/>
            natur. </s>
            <s xml:id="echoid-s18971" xml:space="preserve">vnnd alſo auch warumb diſe krafft in den hülenen vollmechtig/ vnd
              <lb/>
            warumb ſie abgenommen/ auß was vrſachen auch die menſchen waarſager
              <lb/>
            vnnd Poeten geweſen/ warumb auch vyl habend von der weyſſagung hilff
              <lb/>
            bekommen/ vnnd der mehrtheil/ ſo ſolliche mißbraucht/ in treffenliche ge-
              <lb/>
            fahr gefallen. </s>
            <s xml:id="echoid-s18972" xml:space="preserve">daß auch etliche auß truglichen künſten die waarheit angezei-
              <lb/>
            get/ vnnd auß wat vrſach.</s>
            <s xml:id="echoid-s18973" xml:space="preserve"/>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s18974" xml:space="preserve">Nun iſt nach überig daß wir anzeigen/ warumb die leüth ſo weyſſagen/
              <lb/>
              <note position="left" xlink:label="note-0652-01" xlink:href="note-0652-01a" xml:space="preserve">weyſſager ver
                <lb/>
              ſthond nit wz
                <lb/>
              ſie thůnd.</note>
            verzucket/ vnnd ein beſondere andacht bekommẽ. </s>
            <s xml:id="echoid-s18975" xml:space="preserve">dann weil das gemüt zů-
              <lb/>
            künfftige ding ſechen ſoll/ vnnd das ſelbig durch die ſiñ mehr bewegt/ můß
              <lb/>
            die ſinnliche krafft mehr bedecket werden. </s>
            <s xml:id="echoid-s18976" xml:space="preserve">als nãlich wann man in der nacht
              <lb/>
            die kleinen getöß mehr hören mag dann im tag/ dieweil im tag das klein ge-
              <lb/>
            töß durch das groß bedecket wirt. </s>
            <s xml:id="echoid-s18977" xml:space="preserve">Wie mögend aber die ſinn überfallen wer
              <lb/>
            den/ vnnd die ſchwechere krafft deß gemüt beleiben/ dieweil die große bede
              <lb/>
            cket krefft/ auch die kleinen bedecken ſolten? </s>
            <s xml:id="echoid-s18978" xml:space="preserve">dañ allein wie im ſchlaff die ent
              <lb/>
            pfindtliche geiſter růwen/ vnnd die innerliche bewegt werdend. </s>
            <s xml:id="echoid-s18979" xml:space="preserve">darumb iſt
              <lb/>
            in denen bücheren angezeiget/ ſo wir von dem gemüt vnnd ſeel geſchriben/
              <lb/>
            daß alle vnſere gedancken mit der geiſteren bewegungen geſchehen. </s>
            <s xml:id="echoid-s18980" xml:space="preserve">vnd da@
              <lb/>
            umb verſthet vnd entpfindet man in dem aller tieffeſten ſchlaff gar nicht.
              <lb/>
            </s>
            <s xml:id="echoid-s18981" xml:space="preserve">Wann aber der menſch verzucket/ ſo ſchlafft er nit/ ſonder es erſchüttet ſich
              <lb/>
            allein die auſſerliche krafft. </s>
            <s xml:id="echoid-s18982" xml:space="preserve">vnnd beleibt deß geſtirns bewegung ſo das ge-
              <lb/>
            müt übertriffet/ alſo dz die ſeel/ wölche in anderẽhandlungẽ bewegt vñ her
              <lb/>
            ſchet/ hie bewegt vnd überwunden wirt/ darzů dẽ gewaltigerẽ gehorſam̃et/
              <lb/>
            auß wölchem volget daß alle weyſſagung on alle eigne erkañtnuß ſein můß. </s>
            <s xml:id="echoid-s18983" xml:space="preserve">
              <lb/>
            Wir ſagend durch den traum waar/ vnnd ſechen doch nit was zůkünfftig/
              <lb/>
            ſonder allein diſes durch wölliches wir zůkünfftige ding anzeigen. </s>
            <s xml:id="echoid-s18984" xml:space="preserve">es ſechen
              <lb/>
            aber etliche eben das ſelbig auch/ doch iſt dann etwas anders auß dem men
              <lb/>
            ſchen worden.</s>
            <s xml:id="echoid-s18985" xml:space="preserve"/>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s18986" xml:space="preserve">Aber in gemein mag der wachend menſch/ vnd der alles erkeñet nit weyß
              <lb/>
            ſagen. </s>
            <s xml:id="echoid-s18987" xml:space="preserve">Dann weil die weyſſagung iſt ein entpfindung deß vnerkañdtlichen
              <lb/>
            ding/ nach der vernunfft vnnd verſtand/ vnd aber der entpfindtlich ſinn
              <lb/>
            allein die ding ſo vorjm ſeind erkennet/ vnnd das gemüt was der verſtand
              <lb/>
            gefaſſet/ volget wann das gemüt weyſſaget/ ſo es bey jm ſelbs iſt/ daß es die
              <lb/>
            ſelbigen ding erkennet. </s>
            <s xml:id="echoid-s18988" xml:space="preserve">Weil aber diſes nit ſein mag/ volget daß die ſo auſ-
              <lb/>
            ſerthalben der kunſt weyſſagen/ nit erkennẽ was ſie vorhin anzeigen. </s>
            <s xml:id="echoid-s18989" xml:space="preserve">Wañ
              <lb/>
            nun yemandt nit erkennet/ ſo ſchlaffet er oder iſt verzuckt. </s>
            <s xml:id="echoid-s18990" xml:space="preserve">Du ſprichſt aber
              <lb/>
            wöllicher durch ein gewüſſe rechnung/ als durch die Geomantey/ zůkünff-
              <lb/>
            tige ding ſagt/ oder verſthet was er redt/ vnnd ſchlaffet nit/ iſt auch nit ver
              <lb/>
            zucket. </s>
            <s xml:id="echoid-s18991" xml:space="preserve">Ich antworten daß diſe ſo alſo weyſſagend/ wol die außlegung ver-
              <lb/>
            ſthond/ ſo vyl ſie ſich auff die außlegung richten/ aber den handel an jm ſel-
              <lb/>
            ber nit. </s>
            <s xml:id="echoid-s18992" xml:space="preserve">es thůt ſich aber das gemüt zů diſem als zů einer figur/ vnnd nim-
              <lb/>
            met die figur an ſich/ vnnd wirt aber der handel ſelbs mit der figur verglei
              <lb/>
            chet. </s>
            <s xml:id="echoid-s18993" xml:space="preserve">Dieweil es dann in einer würckung iſt/ wölliche auch gegen ihm wür-
              <lb/>
            cket/ wirt es betrogen/ vnnd vermeinet diſes zů wüſſen/ wölliches er aber
              <lb/>
            nitt weißt.</s>
            <s xml:id="echoid-s18994" xml:space="preserve"/>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s18995" xml:space="preserve">Dann die erſt handlung die von dem waarſager beſchicht/ iſt jm allzeytt
              <lb/>
            vnbekanndt. </s>
            <s xml:id="echoid-s18996" xml:space="preserve">aber es iſt nit von nötẽ dz die ander alſo ſeye. </s>
            <s xml:id="echoid-s18997" xml:space="preserve">es iſt aber die erſt
              <lb/>
            handlung ein vergleichung {der} ſeel gegẽ {der} figur. </s>
            <s xml:id="echoid-s18998" xml:space="preserve">darũb iſt diſe vnbekañt. </s>
            <s xml:id="echoid-s18999" xml:space="preserve"/>
          </p>
        </div>
      </text>
    </echo>