762dccviVon mancherlei wunderbaren
angefangen zů beſchelten.
Alſo habe jm diſe von ſtundan inn Armeniſcher
ſpraach geantwortet/ vnnd gewellen auß dem bett ſpringen/ vnnd mitt jm
vnderſtanden zů kempffen/ wie ſie aber der alt beſchworen/ iſt ſie wider le-
dig worden. Diſe hatt hernach bekennet ſie habe den teüffel/ wie er inn das
bett geſtigen/ inn eines weibs geſtalt geſehen/ mitt außgeſpreittetem haar/
gantz dunckelechtig/ wölliche inn ſie gefallen ſeye. hernoch aber wüſſe ſie nit
mehr was ſie gethon habe.
ſpraach geantwortet/ vnnd gewellen auß dem bett ſpringen/ vnnd mitt jm
vnderſtanden zů kempffen/ wie ſie aber der alt beſchworen/ iſt ſie wider le-
dig worden. Diſe hatt hernach bekennet ſie habe den teüffel/ wie er inn das
bett geſtigen/ inn eines weibs geſtalt geſehen/ mitt außgeſpreittetem haar/
gantz dunckelechtig/ wölliche inn ſie gefallen ſeye. hernoch aber wüſſe ſie nit
mehr was ſie gethon habe.
Deßhalben ob wol die teüffel kein gewüſſe geſtalt/ noch eigene ſprach ha-
bend/ ſeye jnen doch ein lüfftiger leib geben/ wöllichen ſie noch jrem gefal-
len/ wie ein wäyender wind die wolcken/ in mancherley geſtalten/ verende-
ren/ darzů zůſam̃en ziechen vnd außſtrecken mögen. Diſe verenderen auch
jre farben noch den begirden jres gemüt/ wie die menſchẽ/ aber vyl beſſer/
weil ihr leib der ſehl mehr gehorſammer iſt. Doch komme alles gar bald wi-
der hinweg/ von wegen ihres leibs beweglichkeit vnd ſubteyle. dann jr leib
iſt lufft/ oder ein kleine feüchtigkeit darbey.
bend/ ſeye jnen doch ein lüfftiger leib geben/ wöllichen ſie noch jrem gefal-
len/ wie ein wäyender wind die wolcken/ in mancherley geſtalten/ verende-
ren/ darzů zůſam̃en ziechen vnd außſtrecken mögen. Diſe verenderen auch
jre farben noch den begirden jres gemüt/ wie die menſchẽ/ aber vyl beſſer/
weil ihr leib der ſehl mehr gehorſammer iſt. Doch komme alles gar bald wi-
der hinweg/ von wegen ihres leibs beweglichkeit vnd ſubteyle. dann jr leib
iſt lufft/ oder ein kleine feüchtigkeit darbey.
Es ſeind auch geleich wol mitt weyßheit vnnd liſtigkeit die teüffel vonn
anderen teüfflen vnderſcheiden/ als die menſchen/ pferd/ küngelin/ leüwẽ/
meüß/ ſchnecken/ vnnd andere thier. dann der teüfflen verſtand ſeyend ſo
weyt von einanderen/ daß etliche gar weyß/ vnd zůkünfftiger ſachen ver-
ſtendig/ die andere aber kümerlich ein gegenwirtige ſach verſthen mögen.
anderen teüfflen vnderſcheiden/ als die menſchen/ pferd/ küngelin/ leüwẽ/
meüß/ ſchnecken/ vnnd andere thier. dann der teüfflen verſtand ſeyend ſo
weyt von einanderen/ daß etliche gar weyß/ vnd zůkünfftiger ſachen ver-
ſtendig/ die andere aber kümerlich ein gegenwirtige ſach verſthen mögen.
Darumb nemmend die feüwrige vnnd lüfftige mancherley geſtalten an
ſich/ vnd beleibend nit lang darinnen. doch ſeind diſe langwirender die ſich
jnen mehr vergleichend. als in weyſſagungen eines Künig ſcepter/ gezier-
den/ ernſt/ vnnd weißheit/ in erſchreckungen eines leüwen freuel vnd brü-
len. Die aber ſo das liecht fliehend/ vnd ſo vnder der erden wonend/ behal-
tend ihre geſtalten lang/ vnnd mögend die nitt gar eigentlich verenderen.
Die jrrdiſchen vnnd wäſſerigen habend inn allen dingen etwas mittels vn-
der diſen/ doch nemmend die wäſſerigen gar gern der weiberenn/ vöglen/
vnnd Nereiſchen Nymphen oder Heydniſchen Götterenn geſtalt an ſich.
die jrrdiſchen aber der menſchen vnnd hunden/ in wöllicher geſtalt ſie auch
lang beleibend/ dann ſie habend ein großen luſt darinnen. Sie haben auch
kein beſondere ſpraach/ ſonder brauchend ſich gemeinlich deren/ bey wölli-
cher ſie wonend.
ſich/ vnd beleibend nit lang darinnen. doch ſeind diſe langwirender die ſich
jnen mehr vergleichend. als in weyſſagungen eines Künig ſcepter/ gezier-
den/ ernſt/ vnnd weißheit/ in erſchreckungen eines leüwen freuel vnd brü-
len. Die aber ſo das liecht fliehend/ vnd ſo vnder der erden wonend/ behal-
tend ihre geſtalten lang/ vnnd mögend die nitt gar eigentlich verenderen.
Die jrrdiſchen vnnd wäſſerigen habend inn allen dingen etwas mittels vn-
der diſen/ doch nemmend die wäſſerigen gar gern der weiberenn/ vöglen/
vnnd Nereiſchen Nymphen oder Heydniſchen Götterenn geſtalt an ſich.
die jrrdiſchen aber der menſchen vnnd hunden/ in wöllicher geſtalt ſie auch
lang beleibend/ dann ſie habend ein großen luſt darinnen. Sie haben auch
kein beſondere ſpraach/ ſonder brauchend ſich gemeinlich deren/ bey wölli-
cher ſie wonend.
Es iſt aber aller teüfflen natur gantz forchtſamm/ vnnd förchtend für
11Teüffelforcht
ſamm. vnnd für ſie werden noch in größere finſternuß geſtoſſen. deßhalben förch-
tend ſie die treüwung vnnd Barbariſche vnbekannte wort gar ſehr/ weil ſie
diſe nit verſthend/ vorab was vnder der erden iſt/ vnnd verlaſſend alſo den
menſchen. Sie förchtẽ auch mehr man binde ſie mit bley/ wachs/ vnd reinem
faden/ dann wann man mit rechten beſchwerungen vnnd heiligen wortten
an ſie geradtet. Sie werffen auch etwan mit ſteinen/ aber ſchaden niemand
nicht. ich acht auß diſer vrſach/ weil ſie nit mitt gewalt werffend/ vnnd we-
nig krafft hinder jnen/ ſonder es faret dahar/ als wann es von einem wind
getriben were. deßhalben verletzend ſie nitt/ ſonder erſchreckenn allein/ alſo
daß aller deren dingen/ mit wöllichen ſie nit beſchedigen mögen/ jr blödig-
keit vnd große forcht vrſach iſt. darum̃ dörffen ſie auch diſe nit vnderſthen/
ſo ſie vermögend/ ſie werden dann darzů gereitzet. Ich will aber wider auff
den Pſellen vnd Marxen kommen.
11Teüffelforcht
ſamm. vnnd für ſie werden noch in größere finſternuß geſtoſſen. deßhalben förch-
tend ſie die treüwung vnnd Barbariſche vnbekannte wort gar ſehr/ weil ſie
diſe nit verſthend/ vorab was vnder der erden iſt/ vnnd verlaſſend alſo den
menſchen. Sie förchtẽ auch mehr man binde ſie mit bley/ wachs/ vnd reinem
faden/ dann wann man mit rechten beſchwerungen vnnd heiligen wortten
an ſie geradtet. Sie werffen auch etwan mit ſteinen/ aber ſchaden niemand
nicht. ich acht auß diſer vrſach/ weil ſie nit mitt gewalt werffend/ vnnd we-
nig krafft hinder jnen/ ſonder es faret dahar/ als wann es von einem wind
getriben were. deßhalben verletzend ſie nitt/ ſonder erſchreckenn allein/ alſo
daß aller deren dingen/ mit wöllichen ſie nit beſchedigen mögen/ jr blödig-
keit vnd große forcht vrſach iſt. darum̃ dörffen ſie auch diſe nit vnderſthen/
ſo ſie vermögend/ ſie werden dann darzů gereitzet. Ich will aber wider auff
den Pſellen vnd Marxen kommen.
Darũb ob wol die lüfftigen teüffel weyß ſeind/ bringẽ ſie doch nicht gůts.