Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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818 dcclxij
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825 dcclxix
826 dcclxx
827 dcclxxi
828 dcclxxij
829 dcclxxiij
830 dcclxxiiij
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Von mancherlei wunderbaren
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            wañ man es zů lang im feüwr haltet. </s>
            <s xml:space="preserve">die natur aber behaltet jr farb/ ſo von
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            dem dampff entſtanden. </s>
            <s xml:space="preserve">doch mag diſe auch für ſich ſelbs kümerlich etwas
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            hertes vnd wolgeferbt machen.</s>
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            <s xml:space="preserve">Darumb iſt ein adamant vnder den edlen geſteinen am hertteſten. </s>
            <s xml:space="preserve">dann
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            in der letſten vnd vnuollkommeneſten kochung faret die farb hinweg/ vnd
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            wirt die erden verzeeret/ es mag auch die exhalation oder dampff nit on ein
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            ſubſtantz oder gar kümerlich beleiben. </s>
            <s xml:space="preserve">deßhalben ſoll das edelgeſtein ſo am
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            hertteſten iſt/ auch nothalben am aller weißeſten ſein. </s>
            <s xml:space="preserve">Was aber am weiche
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            ſten/ můß auch weiß ſein als ein cryſtall. </s>
            <s xml:space="preserve">dann weil diſer faſt lauter/ wach-
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            ſet er zůſammen. </s>
            <s xml:space="preserve">darumb wachſet der cryſtall in kalten landen/ vnnd auff
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            der erden/ ob wol kein ander edelgeſtein alſo möchte vollendet werden.</s>
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            hert edelge-
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            ſtein.</note>
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            <s xml:space="preserve">Es ſeind aber andere arthen wölliche auch weich vnd gefeilet mögen wer
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            den/ als die carbunckel/ amethiſten/ ſmaragden/ vnd wölche Regenbogen
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            genennet werden. </s>
            <s xml:space="preserve">Wann auch einer erhettet/ wachſet er nit oben auff der er
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            den/ ſonder tieff darinnen zůſammẽ. </s>
            <s xml:space="preserve">deßhalben mag kein edelgeſtein durch
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            das feüwr gemachet werden/ dann weil diſe müſſend hert ſein/ müſſend ſie
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            auch ſubteil vnd klein werden/ vnnd deßhalben zerghen/ vnd in langwiren
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            den vnnd heiſſen feüwren ligen/ damit die farb hinweg gange. </s>
            <s xml:space="preserve">Deßhalben
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            mag kein wolgeferbt edelgeſtein alſo zůbereittet werden. </s>
            <s xml:space="preserve">Es mag auch der
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            adamant nit alſo ſein/ weil deſſen ſubſtantz überauß ſubteil. </s>
            <s xml:space="preserve">darumb wann
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            ein cryſtall nit der geſtalt gemachet wirt/ iſt es in anderen vnmüglich. </s>
            <s xml:space="preserve">doch
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            wurde man diſes auch für ſchlecht vnd gantz nicht werdt halten.</s>
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            <s xml:space="preserve">Alſo geſichſt du daß man eines jeden ſubteilẽ dinge rechnung vnd vrſach
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            von dem end/ vnnd denen dingen ſo zů dem end notwendig/ kunſtlich zie-
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            hen mag. </s>
            <s xml:space="preserve">darumb erkenneſt du wie vyl daran gelegen zů wiſſen/ es ſeye oder
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            nit. </s>
            <s xml:space="preserve">dañ wann diſes were/ wurde es wol hundert tauſent kronen werdt ſein.
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            <s xml:space="preserve">weil man aber weißt/ daß diſes nit müglich/ nutzet es auch etlich tauſent.</s>
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            <s xml:space="preserve">Ich will aber nun etwas von dem gemeinen end ſagen/ wölliches nit faſt
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            nutzlich/ aber vmb ſo vyl ſchöner iſt. </s>
            <s xml:space="preserve">dann in diſem hab ich auch dem gemei
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            nen nutz vnnd allen menſchen wellen beholffen ſein/ vnd hiemit Göttliche
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            ſachen vnderlaſſen/ dieweil deren erkanntnuß wol nützlich/ aber nit zů wer
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            cken/ inſtrumenten/ oder gewün dienſtlich iſt. </s>
            <s xml:space="preserve">Vnd ob wol diſes die waar-
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            heit/ begertich doch von hertzen dz ich mencklich bereden möchte/ wie nicht
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            heiliger dann diſe contemplation vnd betrachtung/ daß auch nicht komli-
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            chers den menſchen ſeye. </s>
            <s xml:space="preserve">Man můß aber diſe rechnung ſo von dem end ent-
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            ſprungen der geſtalt außfüren. </s>
            <s xml:space="preserve">Was gemachet wirt/ daß beſchicht eintwe-
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            ders auß beſonderer krafft der gantzẽ welt/ oder auß gemeiner natur/ ſo in
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            Elementen geſpüret/ oder auß eigener. </s>
            <s xml:space="preserve">von dem erſten ſagt das erſt bůch.
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            <s xml:space="preserve">Die aber auß eigener krafft entſthond ſeind nateürlich oder künſtlich/ oder
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            durch ein beſondere heimliche krafft entſtanden.</s>
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            <s xml:space="preserve">Deßhalben ſeind nateürliche/ wölliche auß krafft vnnd einfluß der him̃-
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            len vnnd deß geſtirns/ oder der vermiſchungen/ oder der metallen/ oder {der}
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            geſteinen/ oder der gewechſen/ oder der thierẽ/ oder der menſchẽ/ oder Kü-
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            nigen/ oder etwan eines gemeinen nutz kommen/ vnd werden alſo acht bü-
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            cher darauß. </s>
            <s xml:space="preserve">Die kunſtliche gehörend zů einer einfachenn bewegung/ oder
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            es iſt ein werme darbey. </s>
            <s xml:space="preserve">o{der} ſie ſeind gemeiner/ o{der} ſubteiler/ o{der} gar ſchlecht.
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            <s xml:space="preserve">vnd werden fünff bücher. </s>
            <s xml:space="preserve">Es mögend aber wol der letſten ſechs/ vnnd der
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            erſten allein ſieben ſein/ dieweil das letſt auß mancherley vrſachen zů den er
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