Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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91 xxxv
92 xxxvi
93 xxxvij
94 xxxviij
95 xxxix
96 xl
97 xli
98 xlij
99 xliij
100 xliiij
101 xlv
102 xlvi
103 xlvij
104 xlviij
105 xlix
106 l
107 li
108
109 liij
110 liiij
111 lv
112 lvi
113 lvij
114 lviij
115 lix
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117 lxi
118 lxij
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90xxxiiijVon mancherlei wunderbaren ſich/ von wägen der ſtäthen vnd jmmerwerenden kälte/ höltzener ſchlitten
gebrauchen
ettwa zweyer ſchů lang/ auff wölchen ſie in ſchneller eyl in dem
eyß
daher farend/ vnnd auch ettwas ſicherer/ dann ſie truckend nitt faſt/
weil
die ſo eylend daruon lauffend.
Man ſagt auch es ziehend die hund
die
wägen/ weil ſie groß ſeind/ vnnd ſolliche läſt ring zůziehen.
wölches ich
dann
auch ettliche Teütſchen hab geſehen inn vnſerer ſtatt verſůchen.
Wo
aber
des lands gelägenheit/ des orth nataur/ des himmels lauff/ vnd des
luffts
vnd der winden arth zůſammen ſtimmen/ da můß es gar heiß oder
gar
kalt ſein/ als yenſith dem waſſer Bethzora/ wölche 66.
grad dem Ae
quinoctiſchen
circkel ligt/ vnd noch mehr gegen Orient .
daſelbſten ſeind
berg
/ wölche über das die wind da wäyend/ gantz dürr ſeind.
Etlich vermei
nend
es ſeyend die Rypheer/ ettlich die Hyperboreer.
Ienſidr diſen ſagtman ſeye Engroneland/ es werdẽ auch do die edleſten
11@ngronelãd. falcken/ vnnd in den bergen Cederbäum/ vnnd Sabellen ſo gar ſchwartz
ſeind
.
Wie auch Simeon Charbſchi {der} Ritter 17. tag lãg hinauff geritten/
vnd
nit mocht gar zům end kommen/ ſeye er auß vyl vnkom̃lichkeiten ge-
zwungen
wider hinderſich zůreiten.
dann auß der kelte kom̃end treffenlich
vyl
ſchaden/ alſo wie einer durch Moſcouiten geritten iſt/ ſeind dem roß
die
hoden/ vnd dem hanen der kam̃ gefaulet.
wie der ſterben wolt (dann er
war
auch der lands ahrt) haben ſie jm den kam̃en abgehauwen/ da iſt er nit
nun
allein wider geſund worden/ ſonder gleich angefangen zůkräyen.
dann
es
war nit allein ſollichs orth von wegen der kälte gefaulet/ ſonder es mocht
der
inwendig dunſt nitt härauß kommen.
wie nun das faul ſtuck abgehau-
wen
/ mocht der böß blaſt hinauß faren/ wölcher ſich geſamlet hatt.
diſen
wolluſt
hatt der han entpfunden/ wie auch die reüdigen wann ſie kratzen/
darumb
hatt er gekräyet.
Vnd ob er wol treffenlich kalt/ ſeind doch ettliche
berg
in Norwegen durch den brunſt gar verzeeret.
Auſſerhalb diſen ſeind die wildẽ Ioppen oder Laponẽ/ wölche im Som-
22Lapponen. mer wann die Sonn am höchſten ſtath/ faſt bey tauſent ſtunden aneinan-
der
tag habend/ alſo das die Sonn viertzig malen ihren lauff ring vmb
vollbringet
.
doch iſt die Sonn ye in vier vnd zwentzig ſtunden drey ſtund
lang
vnder einer wolckẽ verborgen/ wiewol deren ſchein nit gar hingenom
men
wirt/ vnnd diſes iſt ihr nacht.
Man nennet die wild/ dieweil ſie nackend giengend/ mit keinen leüten ge
meinſchafft
hatten/ keinen haußrath brauchten/ alles raw aßend.
Nun
aber
ſeind ſie auß anderer beywohnung etwas gezämet/ kauffend geſchirz/
kochend
fleiſch/ vnnd betten ihren vil Chriſtũ an.
Diſes volck iſt des ſchieſ-
ſens
ſo gar gewüß/ das ſie die thier bey der naſen treffen/ damit die haut nit
verderbt
werde.
Die Samogethen ligen auch auſſerth alben den Moſcouiten/ aber doch
nitt
alſo gegen Mitnacht wie die Laponer/ diſe wohnend bey dem viech in
einem
gemach/ in wölchem in der mitten das feüwr brennt.
Sie brauchend
einen
höltzen pflůg/ wölches auch bey ihnen für heilthumb gehalten wirt.
Die herrſchafft drincket auß gehürnten drinckgeſchirzen von der Vrochſen
hörneren
.
Sie vereherend die abgötter/ wölche inn der Littaw Giuoiter
genennet
ſeind.
Weil auch die eines groſſen leibs ſeind/ geberend ſie doch
offt
zwergen/ dann ſie whonen in einem feüchten land/ darumb iſt es auch
weych
/ ſo kein tannen bringt.
deßhalben ſo nimbt die werme offt alſo ab/

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