Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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ſachen/ Das ſibend bůch.
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            a m aller geleicheſten. </s>
            <s xml:space="preserve">wann du aber diſen mitt eim roß/ hund/ oder affen/
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            vergleichen wilt/ wirſt du faſt einen wilden man gegen einem burgerli-
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            chen menſchen ſtellen/ ſolliches kom̃et auch võ der geburt geſtalt har. </s>
            <s xml:space="preserve">Dañ
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            wann ein thier in dem leib geboren wirt/ wachſet es von dem geblüt/ vnnd
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            wirt auß der můter werme geformiett. </s>
            <s xml:space="preserve">Was aber von dem ey harkommet/
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            iſt wol der elteren geblüt/ Aber den mehrentheil von der auſſerlichen
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            <s xml:space="preserve">Deßhalben entſthethie der anderen frag außlegung. </s>
            <s xml:space="preserve">Dann weil mir ge-
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            ſagt/ daß die thier ſo auß den eyeren kommen ein mittle geburt/ zwiſchen
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            denen ſo auß einer feüle/ oder auß der můter leib geboren/ habend/ vnnd
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            wir aber ſehen/ daß die thier ſo auß den eyeren kommen/ als die vögel/ de-
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            nen ſo auß den thieren geboren etwas enlicher/ dann denen ſo on gefahr har
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            kommen/ müſſen die thier/ wölche auß den eyeren ſchlieffen/ wider in zwo
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            arten abgetheilet werden.</s>
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            burt fünfer-
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            <s xml:space="preserve">Die ein art/ ſo auß eyeren kommen/ werden von den elteren außgebrů-
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            tet/ als die vögel/ wölche dann den vollkommenen thieren etwas änlicher/
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            die weil ſie auß der thieren werme außgebrůtet/ vnd wann ſie außgeſchlof-
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            fen/ aufferzogẽ werdẽ. </s>
            <s xml:space="preserve">die andere art iſt/ wölche von jren elteren nit außge-
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            brůtet/ noch aufferzogen wirt/ als der mehrteil ſchlangen vnnd fiſchen. </s>
            <s xml:space="preserve">Di-
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            ſes ſeind gentzlich grobe/ wilde/ vnnd vngelernige thier/ wölche denẽ ſo an
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            gefahr wachſend am nechſtẽ ſeind. </s>
            <s xml:space="preserve">Alſo haßt duietz viererley thier/ zů erſt ſo
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            thier geberen vnnd vollkommen ſeind/ zum anderen/ wölche die eyer auß
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            brůten vnd aufferziehen/ als die vögel/ demnach wölche auch eyer legend
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            aber nitt außbrůten/ vnder wölchen etliche die iungen aufferzierziehend (doch
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            wöllend wir nitt alſo gar eigentlichen daruon reden) wölche auch vnuoll-
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            kommen. </s>
            <s xml:space="preserve">Es ſeind aber die aller vnuollkommeneſte/ wölche on allen ſaamẽ
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            entſthond.</s>
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            <s xml:space="preserve">Die weil aber vnder dem erſten vñ anderen nitt ein kleiner vnderſcheid
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            geweſen/ hatt die natur damitt gar nicht manglet/ noch ein fünffte art/ ſo
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            mittlen möchte geordnet/ wölche zů erſten an dem oberen theil/ do das orth
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            warm vnnd weytt wäre/ eyer brechten/ demnach an dem nideren theil auß
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            dem ey ein thier/ als auß dem näſt gebrůtet/ harauß thete vnnd gebure/
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            mitt wunderbarem fleyß der natur. </s>
            <s xml:space="preserve">Dergleichen ſeind faſt alle die/ ſo krö
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            ſpelichtiger vnnd herter haut ſeind/ dañ die fröſchen geberen eyer.</s>
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            <s xml:space="preserve">Es iſt allen thieren gemein jre haar zůuerenderen/ nach der waſſeren na
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            tur/ ſo ſie nam̃lich von natur haar habend/ die mancherley farben ſeind.
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            <s xml:space="preserve">ſolliches habend wir auch an einem anderen orth/ von des menſchen haut
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            angezeigt. </s>
            <s xml:space="preserve">Deßhalben ſagt Ariſtoteles daß auß des pſychri waſſer (wölches
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            ein fluß in Thracia iſt) die ſchaaff ſchwartz wullen bekommen. </s>
            <s xml:space="preserve">demnach ſey
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            end in Antãdria zwen flüß/ deren einer ſchwartz/ der ander weyß ſchaff ma
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            chen. </s>
            <s xml:space="preserve">darum iſt nicht ſo hinderen möge/ daß auch auß den trencken die noch
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            kunſt gemachet ſeind/ der gleichen beſchehen. </s>
            <s xml:space="preserve">doch beſchicht ſelten daß auß
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            kunſt oder von natur weiſſe ſchaaff von anderen mögen harkommen. </s>
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            auß den weyſſen mögend leichtlich geſprengte/ oder ſchwartze har kom-
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            <s xml:space="preserve">Es iſt auch ein frag ob vn{der} den thieren ettliche von natur zů einer krãck
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            heyt geneigt? </s>
            <s xml:space="preserve">man weiſt ſolliches nit eigẽtlich. </s>
            <s xml:space="preserve">doch iſt die vernünfft darwi-
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            der/ dieweil die natur an einer yeden art nicht ſoll vergeſſen haben/ wiewol
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