Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

Page concordance

< >
Scan Original
551 ccccxcv
552 ccccxcvi
553 ccccxcvij
554 ccccxcviij
555 ccccxcix
556 d
557 di
558
559 diij
560 diiij
561 dv
562 dvi
563 dvij
564 dviij
565 dix
566 dx
567 dxi
568 dxij
569 dxiij
570 dxiiij
571 dxv
572 dxvi
573 dxvij
574 dxviij
575 dxix
576 dxx
577 dxxi
578 dxxij
579 dxxiij
580 dxxiiij
< >
page |< < (dl) of 997 > >|
Von mancherley wunderbaren
    <echo version="1.0RC">
      <text xml:lang="de" type="free">
        <div type="section" level="1" n="71">
          <p>
            <s xml:space="preserve">
              <pb o="dl" file="0606" n="606" rhead="Von mancherley wunderbaren"/>
            zwen geleich theil/ vnnd werden mit dem Gnomone oder winckelmeß die fi
              <lb/>
            gur G M N L D B haben. </s>
            <s xml:space="preserve">wann nun diſe zů dem anderen theil gefüget/
              <lb/>
            machet es ein quadraten oder viereckechte figur/ ſo ye drey ſeyten hatt. </s>
            <s xml:space="preserve">Vñ
              <lb/>
            in der vierten figur ſeye A B achte/ vnd A C vier vnd ein halbs/ ſo wirt die
              <lb/>
            proportz als ſechßzechen zü neün ſein/ vnd ſeind derẽ radices vier vnd drey/
              <lb/>
            ſo an einem vnderſcheiden. </s>
            <s xml:space="preserve">wañ wir nun A B vnd C D in vier geleiche theil
              <lb/>
            diuidieren/ vnd A C/ auch B D in drey/ vnd mit dem winckelmeß/ werden
              <lb/>
            wir ein figur haben wölche auff den anderen theil gezogen/ ein quadratẽ be
              <lb/>
            ſtim̃et/ wölches yede ſeyten ſechs haltet. </s>
            <s xml:space="preserve">Wann diſes nit der ſeyten proportz/
              <lb/>
            wöllend wir doch nach hin zů kom̃en/ als in der viertẽ figur. </s>
            <s xml:space="preserve">es ſeye A B ach
              <lb/>
            te/ A C drey mit einem acht theil/ ſo iſt die proportz wie lxiiij zů xxv. </s>
            <s xml:space="preserve">diſe zaal
              <lb/>
            haben ein radicem acht vnd fünff/ es mag aber deren vnderſcheid nit zů ei-
              <lb/>
            nem gezogen werden/ es ſeyen dann die zaalen zů den brüchen gebracht/ dar
              <lb/>
            umb mag ein zůſamẽ fügung diſen tiſch nit zů einẽ rechtẽ quadratẽ machen.
              <lb/>
            </s>
            <s xml:space="preserve">weil aber fünff vnnd acht die nechſte proportz bey dreyenn zů
              <lb/>
              <anchor type="figure" xlink:label="fig-0606-01a" xlink:href="fig-0606-01"/>
            zweyen/ dann ich zeüch acht durch zwey/ ſo werden xvj/ vnd
              <lb/>
            dann fünff durch drey/ ſo werden fünffzechen/ ſo ein kleinen
              <lb/>
            vnderſcheid haben/ darumb diuidier ich A B in drey/ vnnd
              <lb/>
            A C in zwey wie vorhin/ vnd auch alſo die ſeyten ſo dargegen
              <lb/>
            über ſthond/ ſo hab ich ein figur ſo fünff lenge vnd ein vier-
              <lb/>
            theil haltet/ vnnd in der breitte vier/ mit xj theilen von xvj.</s>
            <s xml:space="preserve"/>
          </p>
          <div type="float" level="2" n="26">
            <figure xlink:label="fig-0605-01" xlink:href="fig-0605-01a">
              <variables xml:space="preserve">a k l m b e q r g f ſ t h c n o p d 3</variables>
            </figure>
            <figure xlink:label="fig-0605-02" xlink:href="fig-0605-02a">
              <variables xml:space="preserve">a g h b e m n f c k l d 4</variables>
            </figure>
            <figure xlink:label="fig-0605-03" xlink:href="fig-0605-03a">
              <variables xml:space="preserve">a k b e m g f n h c l d 5</variables>
            </figure>
            <figure xlink:label="fig-0605-04" xlink:href="fig-0605-04a">
              <variables xml:space="preserve">a b c d 1</variables>
            </figure>
            <figure xlink:label="fig-0605-05" xlink:href="fig-0605-05a">
              <variables xml:space="preserve">a b c e d 2</variables>
            </figure>
            <figure xlink:label="fig-0605-06" xlink:href="fig-0605-06a">
              <variables xml:space="preserve">a b c e d 3</variables>
            </figure>
            <figure xlink:label="fig-0606-01" xlink:href="fig-0606-01a">
              <variables xml:space="preserve">b d a e c</variables>
            </figure>
          </div>
          <p>
            <s xml:space="preserve">Wann du nun die Rhomben oder viereckechten figurẽ zů
              <lb/>
            quadraten bringen wilt/ oder die Rhomboidẽ zů tiſchen/ magſt du diſes on
              <lb/>
            arbeit zů wegen bringẽ. </s>
            <s xml:space="preserve">als zů einẽ exempel. </s>
            <s xml:space="preserve">ich zeüch im Rhombo A B C D
              <lb/>
            ſchnůrſchlecht zů dẽ C E/ vnd ſchneyd den trigonũ A C E ab/ füg darnach
              <lb/>
            die ſeyt A C zů B D/ alſo das A in das B fallet vnd C in dz D/ ſo hab ich dẽ
              <lb/>
            quadraten/ vnd alſo in der anderẽ figur vom Rhomboide/ vnd lernẽ auch
              <lb/>
            auß dem quadraten in der dritten figur ein Rhombũ machen/ es werde deß
              <lb/>
            Rhombi ſeyten wie ſie welle/ wann die gerade linien A C auß dẽ eck gezogẽ/
              <lb/>
            wölche durch A C zů dem B A zůſamen gethon. </s>
            <s xml:space="preserve">Ich weiß wol dz der Rhom
              <lb/>
            bus A B C D nit mag zů einem vollkom̃nen quadraten werden/ dañ die li-
              <lb/>
            nien E C wirt zů beiden theil kürtzer ſein dann A B vnd C D.</s>
            <s xml:space="preserve"/>
          </p>
          <p>
            <s xml:space="preserve">Du magſt eines ey geſtalt bald beſchreiben/ wañ du eintweders mit einẽ
              <lb/>
              <anchor type="note" xlink:label="note-0606-01a" xlink:href="note-0606-01"/>
            faden ein circkel macheſt/ vnd dañ zwo federen allgemach zů beiden orthen
              <lb/>
            oben hinauß zeüchſt vnd mit dintẽ auß dem papeyr eines eyes figur beſchrei
              <lb/>
            beſt. </s>
            <s xml:space="preserve">Oder nach beſſer. </s>
            <s xml:space="preserve">thůn ein ſtecken vmb dz papeyr ſo faſt eines cylin{der}s
              <lb/>
            geſtalt hat/ namlich allenthalbẽ rund/ vnd ſetz deß circkels fůß in dz A/ be-
              <lb/>
            ſchreib alſo ein circkel auff dẽ papeyr. </s>
            <s xml:space="preserve">weil dañ B C ein gerade linien/ vnd {der}
              <lb/>
            geraden A D vnd A E geleich/ aber A D vnd A E lengere bogen dann die
              <lb/>
            geraden linien ſeind/ wann nun die krum̃e linien A D vnd A E auff dẽ pa-
              <lb/>
            peyr außgeſtreckt/ wölche dem A B vnd A C geleich warend/ werden ſie len
              <lb/>
            ger/ vnd die mitleſtẽ ſich allgemach an der größe zů A D vnd A E necherẽ/
              <lb/>
            wie auch nach der gelegenheit. </s>
            <s xml:space="preserve">deßhalben wann man ein linien durch deren
              <lb/>
            auſſereſte theil zeücht/ hat ſie eines eyes geſtalt. </s>
            <s xml:space="preserve">Der Durerus leeret auff
              <lb/>
              <anchor type="note" xlink:label="note-0606-02a" xlink:href="note-0606-02"/>
            vyl weg die Helicas oder Sonnen linien beſchreibẽ/ aber es thůt mir keiner
              <lb/>
            gnůg/ ia er kom̃et auch gar nit zũ zeyl/ wölches dañ in diſem handel (als et-
              <lb/>
            wan ſonſt gemeldet) dz fürnẽbſt ſein ſolte. </s>
            <s xml:space="preserve">Deßhalben iſt der beſt weg ſo mit
              <lb/>
            den ſtundaurẽ geordnet wirt/ wie der zeiger gleich dahar fart/ alſo ſoll auch</s>
          </p>
        </div>
      </text>
    </echo>