418ccclxijVon mancherlei wunderbaren
barung des
gemüts mitt
Gott.
Darumb iſt diſes dem vermögen nach/ gantz groß vnd wunderbar/ der
zeit nach aber klein/ vnd einem anderen zůſtendig. Die erſt arth iſt gar of-
fenbar/ dann ſie iſt der ſeel gantz eigen/ vnd iſt die vrſach verborgẽ. doch be
gibt ſich diſes offt/ daß es inn vns/ demnach in gleichförmigen dingen iſt.
ich ſag namlich in menſchen/ roßen/ vnnd der gleichen/ do die vorbildung
harkommet. Diſes beſchicht gar ſchwerlich vnd ſelten in denen ſo kein ſeel
haben/ dann jr anfang vnnd vrſprung kommet nitt ſo gar überein mit der
emigkeit ſo abgeſündert iſt.
zeit nach aber klein/ vnd einem anderen zůſtendig. Die erſt arth iſt gar of-
fenbar/ dann ſie iſt der ſeel gantz eigen/ vnd iſt die vrſach verborgẽ. doch be
gibt ſich diſes offt/ daß es inn vns/ demnach in gleichförmigen dingen iſt.
ich ſag namlich in menſchen/ roßen/ vnnd der gleichen/ do die vorbildung
harkommet. Diſes beſchicht gar ſchwerlich vnd ſelten in denen ſo kein ſeel
haben/ dann jr anfang vnnd vrſprung kommet nitt ſo gar überein mit der
emigkeit ſo abgeſündert iſt.
Die menſchen übertreffen in zwen weg/ eintweders weil ſie vyler dingen
11Menſchen
ſtath. einbildung behaltẽ/ auch die beſten/ darumb ſeind die alten vnd gelerten/
auch die ſich geübt habend in Mathematicis vnd nateürlichen künſten/
dar zů der warheit liebhaber/ weyſer dann die anderen. Oder wann ſie in ei-
nem augenblick die einbildung/ ſo ſie bekommen/ faaren laßen/ darzů von
einem zů dem anderen eylend/ biß ſie in der ſach zů dem end kommend. inn
wölchem handel weder die alten/ noch die kinder übertreffend/ ſonder die
jungen geſellen/ wölche nit allein behend/ ſonder gantz krefftiglich ſolliche
burden tragend. Das ſeye nun was es wölle/ iſt es doch nit weit von den ſin
nen abgewendet/ dann es hatt von denen ſeinen vrſprung/ vnnd mag nitt
weitter kommen auß kürtze eines jeden menſchen leben/ vnd der gedecht-
nuß blödigkeit. Vnnd ob die wol durch gewüſſe anzeigung gantz weit von
den ſinnen gehaltẽ wurden/ möchte man ſie doch nit verſthan noch faßen/
dann es můß ein yedes wider von anfang zů ſeinem vrſprung kommen/ da-
mit es verſtande vnnd erfare. Es wölte dann yemand ein wiſſentlich leer
anzeigen/ wie ein hiſtorien. darumb ſagt man/ es fahre der glaub weitter
hinauß/ dann menſchliche weißheit/ welches auch warhafftig geſagt.
11Menſchen
ſtath. einbildung behaltẽ/ auch die beſten/ darumb ſeind die alten vnd gelerten/
auch die ſich geübt habend in Mathematicis vnd nateürlichen künſten/
dar zů der warheit liebhaber/ weyſer dann die anderen. Oder wann ſie in ei-
nem augenblick die einbildung/ ſo ſie bekommen/ faaren laßen/ darzů von
einem zů dem anderen eylend/ biß ſie in der ſach zů dem end kommend. inn
wölchem handel weder die alten/ noch die kinder übertreffend/ ſonder die
jungen geſellen/ wölche nit allein behend/ ſonder gantz krefftiglich ſolliche
burden tragend. Das ſeye nun was es wölle/ iſt es doch nit weit von den ſin
nen abgewendet/ dann es hatt von denen ſeinen vrſprung/ vnnd mag nitt
weitter kommen auß kürtze eines jeden menſchen leben/ vnd der gedecht-
nuß blödigkeit. Vnnd ob die wol durch gewüſſe anzeigung gantz weit von
den ſinnen gehaltẽ wurden/ möchte man ſie doch nit verſthan noch faßen/
dann es můß ein yedes wider von anfang zů ſeinem vrſprung kommen/ da-
mit es verſtande vnnd erfare. Es wölte dann yemand ein wiſſentlich leer
anzeigen/ wie ein hiſtorien. darumb ſagt man/ es fahre der glaub weitter
hinauß/ dann menſchliche weißheit/ welches auch warhafftig geſagt.
Dann was ſein ziel hatt in den erſten anfengen/ mag nit faſt weit abwei-
chen/ wann man mit gewiſſen bewernuſſen vnd beweiſungen handlẽ will/
vnd diſes auß kürtze des lebens/ darzů weil das gemüt ermüdet wirt. deß-
halben iſt vnſer gemüt als ein kugel ſo aneinanderen iſt/ gegen der menſch
lichen erkandtnuß/ ſo man durch die ſinn hatt.
chen/ wann man mit gewiſſen bewernuſſen vnd beweiſungen handlẽ will/
vnd diſes auß kürtze des lebens/ darzů weil das gemüt ermüdet wirt. deß-
halben iſt vnſer gemüt als ein kugel ſo aneinanderen iſt/ gegen der menſch
lichen erkandtnuß/ ſo man durch die ſinn hatt.
Darumb iſt es auch voll jrrthummen/ zweyfel/ vnnd gantz vnrein/ auß
vermiſchung der beſonderen erkantnuſſen/ die wir eigentlichen an vns ha
ben/ vonn der ſinnen gemeinſchafft har. doch habend ſie mit des gemüts
vmbkreiß nicht gemeines. der beweger diſes kreiß oder kugel iſt der wür-
ckend verſtand. weil aber die theil ein end haben/ můß man wider nach der
zeit/ wann ſie vollendet/ zů den ſelbigen vnnd ihrer kunſt vnnd erfarung
kommen. Weil aber diſer kreiß vyl größer dañ ein menſch/ oder vyl men
ſchen/ ja auch vyl weltẽ faſſen mögen/ müſte diſer/ ſo alles wüſte/ das vor
hin von mencklichem zů anderen zeiten erfaren/ gleich ſein als wann er al-
lein aller verſtand were/ von wölchem wir doch der minſt theil ſeind.
vermiſchung der beſonderen erkantnuſſen/ die wir eigentlichen an vns ha
ben/ vonn der ſinnen gemeinſchafft har. doch habend ſie mit des gemüts
vmbkreiß nicht gemeines. der beweger diſes kreiß oder kugel iſt der wür-
ckend verſtand. weil aber die theil ein end haben/ můß man wider nach der
zeit/ wann ſie vollendet/ zů den ſelbigen vnnd ihrer kunſt vnnd erfarung
kommen. Weil aber diſer kreiß vyl größer dañ ein menſch/ oder vyl men
ſchen/ ja auch vyl weltẽ faſſen mögen/ müſte diſer/ ſo alles wüſte/ das vor
hin von mencklichem zů anderen zeiten erfaren/ gleich ſein als wann er al-
lein aller verſtand were/ von wölchem wir doch der minſt theil ſeind.
Doch hatt ein yeder höherer verſtand diſes alles beyeinander/ vnd über
das noch vyl mehr/ daß iſt noch ein kreiß der weyßheit/ alſo dz die proportz
ſeye wie eines überſchwencklichen großeñ dings/ gegen dem kleinen an der
größe. In der ſubſtantz aber vnd wäſenlichkeit vnendlich/ vonn wegen der
ſubſtantz vergleichung gegen dem ſchatten. Ich will hie vnderlaßen die jrr-
thumen/ zweiflungen vnd vnlautterkeit/ mitt wölchen vnſer gantze kugel
verwüſtet/ verhindert/ vnd vnwegſam worden iſt.
22Von verein-das noch vyl mehr/ daß iſt noch ein kreiß der weyßheit/ alſo dz die proportz
ſeye wie eines überſchwencklichen großeñ dings/ gegen dem kleinen an der
größe. In der ſubſtantz aber vnd wäſenlichkeit vnendlich/ vonn wegen der
ſubſtantz vergleichung gegen dem ſchatten. Ich will hie vnderlaßen die jrr-
thumen/ zweiflungen vnd vnlautterkeit/ mitt wölchen vnſer gantze kugel
verwüſtet/ verhindert/ vnd vnwegſam worden iſt.
barung des
gemüts mitt
Gott.
Wañ aber das gemüt einbrünſtig gegen Gott ſein wirt/ ſo übertrifft vn