Besson, Jacques, Theatrum oder Schawbuch allerley Werckzeug und Rüstungen

Table of figures

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[Figure 1]
[Figure 2]
[Figure 3]
[Figure 4]
[Figure 5]
[Figure 6]
[Figure 7]
[Figure 8]
[9] Der Winckel zwiſchen Mitternache. Ridergang. Der Winckel Zwmiſchen Auffgang Mittnache Des Nider gattgs Liny Das mittel OCCID EPTENTR NEIRO Der Parallel-linien Des Auffgs Liny. M Der Blcywag. idergang Mittag Der Winckel zwiſchen Mittags Liny. Mittag Auffgang. Der Winckel zwiſchen
[Figure 10]
[Figure 11]
[12] Die Erſte Figur.Mittnacht. Winckel gegen Nidergang. Auffgang. Winkel gegen Mittnach. Nidergangs Liny. Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. B Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 13]
[Figure 14]
[15] Die Ander Figur.Mittnacht. Winckel gegen Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnach. Nidergangs Liny. Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 16]
[Figure 17]
[18] Die Tritte Figur.Nidergang. Winckel gegen Mittnacht. Auffgang. Winckel gegen Mittnache. Nidergangs Liny. Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 19]
[Figure 20]
[21] Die Vierte Figur.Nidergang. Winckel gegen Mittnacht. Auffgang. Winckel gegen Mittnache. Nidergangs Liny. Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 22]
[Figure 23]
[24] Die Fünffte Figur.Mittnacht. Winckel gegen. Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny. Auffgangs Linly. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. Mittag. Winckel gegen. Auffgang.
[Figure 25]
[Figure 26]
[27] Die Sechſte Figur.Mittnacht. Winckel gegen. Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny. Auffgangs Linly. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. Mittag. Winckel gegen. Auffgang.
[Figure 28]
[29] Die Siebende Figur.Mittnacht. Winckel gegen. Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny. Auffgangs Linly. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny Mittag. Winckel gegen. Auffgang.
[Figure 30]
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36 43[Figure 43]
13. Figur.
Ein newe Rüſtung groſſe Bäum zu verſegen/ mit welcher durch zwen Werckmänner/ ſo vil verrichtet
wirdt
/ ſo vil ſonſten auff die gemeine weiß/ in mangel eins flieſſenden Waſſers/ jhrer acht nicht ver-
richten
könten/ ſo ferr nur dieſelbe auff einem nidrigen Ort angeſtelt wirdt/ da die Bäum auff der
ebne
können hin vnd her gezogen werden.
Erklerung dieſer 13. Figur.
DIeſer Machine oder Wercks gebew/ iſt vom Auffgang gegen dem Nidergang gerich-
tet
/ vnd beruhet auff vier par Höltzern/ die man Zwılling nennen möchte:
deren die zwey gröſſeſten/
vnd
an der zahl die dritten/ ſein lang 1.
Menſ. 12 Part. Zwiſchen diſen ſein zwen gleiche Arm/ die wer-
den
bewegt auff zweyen Angeln/ durch welche die Arm durchgeſtoſſen ſein:
Die Angel aber ſein von
der
Baſi oder Grund 1.
Menſ. 12 Part. Von dem ende der Arm/ ſo gegen Auffgang reichen/ hangen
die
Segpletter/ deren theil/ welcher durch die Arm außgehet/ muß ſeine bewegung haben.
Die Seg-
pletter
werden zuſamen gehalten durch ein viereckicht loch/ das da von jhrent euſſerſten theil gegen
Mittnacht
iſt/ 1.
Menſ. 2. Part. Die vbrigen dinge gehören alle zu der bewegung vnnd ſein fleiſſig zubetrachten. Gegen
dem
Nidergang ſein zwey Reder/ deren das eine iſt ſichtbar/ das andre an diſem gemäld etwas vnſichtlich.
Die geſtale
der
Are diſer zweyer Reder iſt die vrſach/ darumb die Segbletter auff vnd nider gezogen werden.
Dann in der mitten
iſt
ſie gekrümmet wie eine Handheb an einem Brattſpieß/ vnd hangen an dem gekrümmcten theil zwen eyſerne Stebe/
die
reichen zu dem euſſerſten theil der Arm gegen Nidergang/ ſo die Segbletter an jhnen haben:
Alſo daß auch durch diſe
Stebe
/ die man auch konte Arm nennen/ die andre Rüſtung hin vnd her getrieben werde/ wann die Reder durch die
Werckleut
/ deren einer auff einer/ der ander auff der andern ſeiten ſtehet/ herumb getriben werden.
Es iſt aber auch noch
ein
ander Rad/ auß deſſen Art oder Rab/ gehen herauß zwelff Stralen oder Zincken/ die werden berüret vnd getrieben
von
dem Nagel/ den man an dem beweglichen Rad ſihet/ auff daß das auffgewickelte Seil/ den Segſchrot/ an deſſen
ende
gegen Morgen das Seil angehefftet iſt/ zu den Segblettern algemach her zu ziehe.
Das iſt diß Orts alſo zuſa-
gen
geweſt.
ES hangen aber die obgemeldten Segbletter nicht ohn mittel an den Armen/ von denen der Außleger meldung ge-
than
/ ſonder/ wie auch die Figur zuerkennen gibt/ hangen an eyſernen Ringen/ vnd ſein an ein rund Holtz ange-
hefftet
/ das iſt/ dem andern viereckichten/ durch welches die Arm durchreichen/ angehengt:
Auff daß/ wann
die
Machina zum Werck bewegt wirdt/ die Segbletter als dann gerad herab fallen/ vnd ſchneiden:
Das da keines we-
ges
geſchehen wurde/ wann das runde Holtz/ an dem die Ring hangen/ anderſt geſtaltet were.
Dann wann es vnbeweg-
lich
den Armen angehefftet/ ſo wurden ſich die Segbletter nimmermehr fönnen gerad herab laſſen/ dieweil die bewe-
gung
des Holtzes das ſie hcltet/ in Bogen vnd Scheibs weiß ſein/ vnd ein Centrum vnd mittel machen würde.
Iſt de-
rohalben
vonnöten/ daß wegen der bewegung/ das Holtz/ welches die Segbletter führet/ ſich zu ruck/ gegen den hohe-
ſten
Bas Seulen gebe.
Dann die Segbletter müſſen weder hinderſich noch fürſich weichen: Weil der Segbaum ſelbs
ſich
bewegt vnd hinzu geruck et wirdt.
Ferner ſo hat auch das Rad mit zwölff Zincken/ welches alhie geſehen wirdt/ ein
anders
jhme gantz vnd gar gleich/ auff der andern ſeiten gegen vber:
vnd werden beyde von einer Art regirt/ die wirdt feſt
gehalten
von zweyen Stützen/ ſo auß des Wercks gebew herreichen.
Welches dann alles nicht hat ſollen verſehwigen
bleıben
/ ob es ſchon auch auß der fürgeſtelten Figur kan genugſam erlernet werden.
44[Figure 44]

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