Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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72xviVon mancherlei wunderbaren ten creützlynen beſprengt. diſes beſchicht wañ der ſtaub mitt dem regen hi-
nabfallet
/ er über kom̃et aber die geſtalt des creützes/ von wegẽ der fäden/
wölche
wie ein creütz durch einander gewäben ſeind.
Es werden auch der kleynen thieren eyer hingefüeret/ als der fröſchẽ
fiſchen
/ auß wölchen den winden vnd rägen die thierlyn ſchlieffen/ daß
mañ
vermeynet ſie ſeyend rägen.
deßhalben ſo mañ die vrſach bedencket/ iſt
es
kein wunder/ dañ es beſchicht nitt/ dañ allein groſſen bewegungen {der}
winden
.
Deßhalben beſchach der Römeren zeytten vyl der gleichen/ die
weil
auch offt vyl ſtarcker wind warend.
ja es ſeind vorzeytten die wind etwz
gröſſer
geweſen/ auß wölchem nitt allein diſe wunderzeichen/ ſonder auch
waſſer
flüß entſthanden ſeind.
Alſo entſthond diſe wunderzeichen von träffenlichẽ winden. die wind a-
ber
von einer groſſen werme vnd dürre/ darum̃ zeigend ſie auch verräterey
an
/ daß ein ſprich wort iſt/ Auff ein groſſen wind volget verräterey.
Dañ es
iſt
eyntweders die vrſach ſollicher winden von dem geſtirn genommen/ als
Mercurius
oder Mars geſigt haben/ vnd die gewaltige ſternen/ als do iſt
Canicula
/ Arcturus/ vnd Orion/ oder (damitt wir baß vns kommen)
iſt
ein vrſach der werme vnnd trockne conſtitution vnd art/ wölche die blö
de
heüpter vexieret/ vnnd treybt veräterey/ auffrůr/ vnnd todſchlag.
Es hatt aber der gemein mañ faſt ſolliche heüpter/ von wägen kleiner erfa
rung
/ vnnd jrer vnmäſſigkeyt/ darum̃ begibt es ſich daß die boßheytten
vnnd
aller ſchand getriben werden.
Es kom̃end auch etwan der geſtalt fiſch die weyer/ vnd neüwe ſaamen
frembde land/ alſo kom̃en auch etwan neüwe vnerkandte vögel auß
frembden
weitten landen vns/ auß krafft der winden von wölchen ſie ge
tragen
werden.
Nun wöllen wir diſes laſſen bleiben/ vnnd von der art des
handels
etwas reden.
Ein yede frag ſthet zweyen ſtucken. daß erſt iſt/ ob daß ſo geſagt wirt/
66[Handwritten note 6] keinem oder allem wahr ſeye/ oder ob es etlichem alſo ſeye/ vnd jnn
etlichem
nitt.
Als ob ein wunderzeichen/ oder alle/ oder gar keynes wahr ſe-
ye
?
als die Epicurer ſagend. Es beduncket mich aber daß ſelten alle wahr
ſeyend
.
daß aber gar keynes wahr/ iſt nochſchwärer. daß aber ettliche wahr
ſeyend
/ etliche nitt/ do hatt es noch ein zweyfel/ wölches ſeye oder nitt.
Es
ſeind
aber keines vnnd etwas/ nitt gar einanderen zůwider/ oder alles vnd
ettliches
nitt/ ſonder allein dem waan nach.
dañ vnſer wüſſen beſthet allein
auß
beyden contradictorien vnnd widerwertigen reden.
Alſo auch jnn der
zeytt
/ ob ſchnell oder ſpath/ oder in zim̃licher zeytt etwas fürgange/ als {der}
ſchmertz
?
Dañ ettlichen iſt daß lettzſt daß beſſer/ als dem tod die höch
ſte
miltikeyt/ oder größte eyl.
aber ettlichen daß widerſpyl/ als den tu-
gẽten
/ vnnd vermiſchungen/ vnd anderen künſtlichen werchen.
Diſes ver
ſthet
daß gemüt/ wölches ſo vyl köſtlicher/ ſo vyl weyter es iſt von den er-
ſten
anfengen.
alſo beſchicht daß allein/ von den gelerten elteſten etwas
harkommen
mag.
Vnnd weil vyler verſtand mir eines iſt/ ſthad es bey ei-
11von dem ge
müet
.
nem yeden dergleichen/ als bey dem Socrate/ Platone vnnd Ariſtotele/
damittich
ein exempel gebe.
aber bey widerwertigen/ ſeind auch andere ver
ſtand
/ als eines hunds vnnd roſſes/ dañ ein ding iſt widerwertigem gleich
oder
vyl ding ſeind einem gleich.
Deßhalbẽ iſt auch diſen ein hindernuß/
wölchen auß den vorgenden redẽ der beſchluß nitt volget/ iſt nitt des

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