Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

Table of handwritten notes

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              <pb o="cccxxxviij" file="0394" n="394" rhead="Von mancherlei wunderbaren"/>
            völckeren/ da ringere ſtraffen/ daß man nicht ſo grauſã vollbringt. </s>
            <s xml:id="echoid-s11042" xml:space="preserve">wo auch
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            vnmenſchliche ſtraffen/ ſeind auch gröſſere laſter. </s>
            <s xml:id="echoid-s11043" xml:space="preserve">Darũb were nutzlicher/
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            wann man die ſchuldigen in langwerender gefencknuß plaget (dann diſe
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            feüchte wirt mit der zeyt verzeert/ vnnd erkennet der übeltheter ſein ſchuld
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            vnnd ſtraff) dann ſie alſo mit einem grauſammen todt abthůn. </s>
            <s xml:id="echoid-s11044" xml:space="preserve">Ich kom̃
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            aber wider auff mein Philoſophey. </s>
            <s xml:id="echoid-s11045" xml:space="preserve">Wann nun zů beiden ſeyten die zeil ge-
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            ſetzet menſchlichem ſtath/ namlich ein offentliche ſtraff/ vnnd die höchſte
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            glückſeligkeit (von welcher ich ietz etwas ſagen will) fragt man billich ob et-
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            was daran gelegen/ wann du etwas geweſen/ vnnd aber nit mehr biſt/ daß
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            du vor geweſen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11046" xml:space="preserve">Dann wañ du es noch biſt/ wirt niemand daran zweyflen/
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            auch von vntödtligkeit der ſeelen wegen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11047" xml:space="preserve">wie wol auch von diſem mancher-
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            ley meinungen vorhanden/ welche im bůch von dem Troſt erzellet. </s>
            <s xml:id="echoid-s11048" xml:space="preserve">dann
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            auß Vergilius meinung/ laſſet es ſich anſehen/ als wañ die gedechtnuß ver
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            gangenes iamers nutzlicher ſeye/ als er ſagt/</s>
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          <p>
            <s xml:id="echoid-s11049" xml:space="preserve">O lieben fründ wir leiden not/</s>
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          <p>
            <s xml:id="echoid-s11050" xml:space="preserve">Gott mag ſolchs enden frü vnd ſpodt.</s>
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          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11052" xml:space="preserve">Es wirt auch etwan troſtlich ſein/</s>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11053" xml:space="preserve">Wann wir gedencken vergangner pein.</s>
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          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11055" xml:space="preserve">Doch haltet Auſonius anderſt daruon/ als er ſp@icht/</s>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11056" xml:space="preserve">Die äſch vnd wůſt beſpreng mit wein/</s>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11057" xml:space="preserve">Solchs laß ein gůten gſchmack dir ſein.</s>
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          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11059" xml:space="preserve">Vnd vyl anders ſo hernach volget. </s>
            <s xml:id="echoid-s11060" xml:space="preserve">wir reden aber nitt von des handels
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            gedechtnuß/ ſonder von dem handel ſelbs. </s>
            <s xml:id="echoid-s11061" xml:space="preserve">Es iſt aber ein edle vnnd gantz
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            nateürliche frag/ wölche zů der glückſeligkeit/ ſo auß vntödtlichkeit der ſee-
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              <note position="left" xlink:label="note-0394-01" xlink:href="note-0394-01a" xml:space="preserve">Ob es nutz
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              @ſeye etwan in
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              groſem glûck
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              geweſen ſein.</note>
            len harkommet/ nitt ein klein nutzlich iſt. </s>
            <s xml:id="echoid-s11062" xml:space="preserve">Ich weiß auch nit ob ich di
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            ſe als
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            wol treffen würd als die andere ſchwere fragen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11063" xml:space="preserve">doch wellend wir ſie alſo an
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            greiffen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11064" xml:space="preserve">Wir wellen ſetzen vnſer leben ſeye wie des Adlers/ welches das
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            glück ſeligeſt vnder allen vnuernünfftigen thieren/ oder wie des haſen/ ſo
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            das arbeitſeligeſt. </s>
            <s xml:id="echoid-s11065" xml:space="preserve">Sant Paulus ſpricht/ vnſer ſtath ſeye arbeitſeliger dañ
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            der vnuernünfftigen thieren/ wann nit nach dem tod mehr überig. </s>
            <s xml:id="echoid-s11066" xml:space="preserve">Wann
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            nun vergangene glück ſeligkeit etwz zů der ſeligkeit dienſtlich/ weil bekañt/
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            daß der menſch glück ſeliger dann die thier/ wurde beſſer ein menſch/ dann
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            ein vnuernünfftig thier geweſen ſein.</s>
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            <s xml:id="echoid-s11068" xml:space="preserve">Es redt aber S. </s>
            <s xml:id="echoid-s11069" xml:space="preserve">Paulus nit von allen menſchen/ ſonder von jhm ſelbs
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            vnnd ſeines geleichen/ die ein arbeitſam leben fůrtẽ von wegen der veruol
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            gung. </s>
            <s xml:id="echoid-s11070" xml:space="preserve">darumb beſchleüßt er das widerſpil. </s>
            <s xml:id="echoid-s11071" xml:space="preserve">Als auch Ariſtoteles im dritten
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            bůch der Ethica in gůten ſitten/ vonn der ſtercke handlet/ will er/ daß ein
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            dapfferer man ſich ſelbs ſoll in todt geben. </s>
            <s xml:id="echoid-s11072" xml:space="preserve">was wurde aber diſes einem nutz
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            ſein/ wann es nicht ſolte helffen glückſelig geweſen ſein? </s>
            <s xml:id="echoid-s11073" xml:space="preserve">dann daß er inn ſol
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            cher handlung auß treffenlicher tuget ein ſollichen wolluſt entpfahen ſolt/
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            als wann er noch hundert jar leben ſolt/ thůt mir noch nit genůg/ weil der
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            ſterbend von ſtund an nicht mehr glück hafftig.</s>
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            <s xml:id="echoid-s11075" xml:space="preserve">Wann du ſagſt/ es hatt müſſen geſtorben ſein/ dann ein ſchantlich leben
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            von wegen der flucht were vyl böſer? </s>
            <s xml:id="echoid-s11076" xml:space="preserve">ſo antworten ich/ das wir von keiner
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            ſollichen not wendigkeit reden/ als man bey Horatien Cocliten vnnd dem
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            Curtio ſicht. </s>
            <s xml:id="echoid-s11077" xml:space="preserve">dann Ariſtoteles redet von diſen oder der gleichen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11078" xml:space="preserve">Vyleicht
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            ſagſt du/ Der dapffer man gibt ſich darũb in todt/ dz er glückſelig ſein wur
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            de/ wann er ſein leben behielt/ von wegẽ preiß vnd ehr ſo jm erbottẽ wurde.</s>
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