Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

Table of handwritten notes

< >
< >
page |< < (cccxlv) of 997 > >|
    <echo version="1.0RC">
      <text xml:lang="de" type="free">
        <div xml:id="echoid-div478" type="section" level="1" n="48">
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11285" xml:space="preserve">
              <pb o="cccxlv" file="0401" n="401" rhead="ſachen/ Das acht bůch."/>
            ſchöne herrliche leiberey angerichtet. </s>
            <s xml:id="echoid-s11286" xml:space="preserve">auß diſer ſeind alle gůte bücher kom-
              <lb/>
            men/ ſo wir heüttigs tags habẽ/ vorab was Hippocratis geweſen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11287" xml:space="preserve">Er hatt
              <lb/>
            die heilige geſchrifft/ durch die ſiebentzig dolmetſchen laßen in Griechiſche
              <lb/>
            ſpraach bringẽ. </s>
            <s xml:id="echoid-s11288" xml:space="preserve">Zweymal hundert tauſent Iudẽ hatt er frey gelaßen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11289" xml:space="preserve">Theo-
              <lb/>
            phraſten hatt er zů ſich berüffen/ vñ iſt gegẽ allen gelerten faſt freygeb ge-
              <lb/>
            weſen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11290" xml:space="preserve">Alſo iſt es auch vmb Hieronen der Syracuſaner Tyrannen vnd für
              <lb/>
            ſten geſtanden/ wölcher vor der kranckheit nit milter vnd fröm̃er geweſen/
              <lb/>
            dann ſein brůder Gelon. </s>
            <s xml:id="echoid-s11291" xml:space="preserve">nach deren aber hatt er ſich vffdas ſtudieren vnd
              <lb/>
            freye künſt gelegt/ vnd hie mit ſein verſtand gebeſſert/ vnd ſeine geberden
              <lb/>
            recht angeſchicket. </s>
            <s xml:id="echoid-s11292" xml:space="preserve">Es beſchicht auch ſelten daß nie natur an beiden mangel
              <lb/>
            hafftig/ oder an beiden treffenlich vollkom̃en/ namlich am leib vnd gemüt
              <lb/>
            ſeye. </s>
            <s xml:id="echoid-s11293" xml:space="preserve">Dañ ein große ſtercke haltet gemeinlich zů vyl auff ſich ſelbs. </s>
            <s xml:id="echoid-s11294" xml:space="preserve">wie har-
              <lb/>
            gegen ein vnmäßige weißheit vnd frommkeit/ gemeinlich grobe geberden
              <lb/>
            vnd blödigkeit bey ihr hatt. </s>
            <s xml:id="echoid-s11295" xml:space="preserve">Doch iſt diſes der vernunfft etwas gemäß.</s>
            <s xml:id="echoid-s11296" xml:space="preserve"/>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11297" xml:space="preserve">Diſes iſt noch mehr zůuerwunderẽ das Rhodiginus ſchreibt/ es ſeye Da
              <lb/>
            mocrates Paleſtes an füſſen kranck geweſen/ vnd ſich aber in den heiligen
              <lb/>
            kempffen alſo geübet/ daß er ein kreiß vmb ſich gemachet/ vnnd den wider
              <lb/>
            ſecheren befolhen/ ſie ſolten jn von ſeinem orth treiben/ wo es jnẽ müglich/
              <lb/>
            weil ſie aber ſolliches nit vermögen/ iſt er von dem heiligen kampff gekrö-
              <lb/>
            net/ hinweg gangen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11298" xml:space="preserve">dann die menſchliche natur/ wann es ihren gefallen/
              <lb/>
            mag vyl zůwegen bringen/ alſo daß ſie ihren ſelbs offt gar zůwider iſt. </s>
            <s xml:id="echoid-s11299" xml:space="preserve">Etli-
              <lb/>
            chen iſt auch vyl ongefahr beſchehen/ als wann die natur würcket/ wie man
              <lb/>
            bey Catone Cenſorino ſicht/ welcher vier vnnd viertzig malen angeklagt/
              <lb/>
            vnnd ſich ſo offt ſelbs entſchuldiget/ vnnd ſo offt ledig geſprochen worden.
              <lb/>
            </s>
            <s xml:id="echoid-s11300" xml:space="preserve">Alſo iſt dem Ariſtophen zů Athen beſchehen (wie Aeſchines bezeüget) dann
              <lb/>
            er hatt ſich gerümet/ er ſeye fünff vnd neüntzig malen angeklagt vnnd ab-
              <lb/>
            ſoluiert worden. </s>
            <s xml:id="echoid-s11301" xml:space="preserve">Es war auch kein wun{der}/ dann weil Cato in dem Regimẽt
              <lb/>
            groß/ vñ von ſeinẽ geſchlecht har klein geweſen/ hatt er vyl vffſetz gehabt. </s>
            <s xml:id="echoid-s11302" xml:space="preserve">
              <lb/>
            den anderen aber hatt die Griechiſche leichtferigkeit dohin gebracht/ weil
              <lb/>
            diſe beid inn der böſen welt begerten fromm zůſein.</s>
            <s xml:id="echoid-s11303" xml:space="preserve"/>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11304" xml:space="preserve">Deßhalben bewegt mich diſes/ wölches doch zů einer anderen handlung
              <lb/>
            gehört/ vnd aber hie auß beſonderer nutzbarkeit nit zů vnderlaßen/ nam̃-
              <lb/>
            lich daß ein frommer man/ wann ein from̃e oberkeit vorhanden/ ſehen ſoll
              <lb/>
            wie er mencklichem ſolle nutz ſein. </s>
            <s xml:id="echoid-s11305" xml:space="preserve">wañ aber böße zeit vorhandẽ/ ſoll er nach
              <lb/>
            keinem Tyranniſchen gewalt ſtellen/ vnd doch den angebottenẽ annem̃en/
              <lb/>
            damit er min{der} ſchadẽ thüge/ freüntlicher handle/ auch in einer böſen ſach/
              <lb/>
            dieweil ein andere die vyl böſer were/ diſen ſonſt zůhanden neme. </s>
            <s xml:id="echoid-s11306" xml:space="preserve">doch ſoll
              <lb/>
            er ſich hüten/ daß er diſem orth kein anſehen mache/ vnnd die tyranney erſt
              <lb/>
            beſtätige. </s>
            <s xml:id="echoid-s11307" xml:space="preserve">wann er aber auſſerthalben der oberkeit iſt/ ſoll er ſich der gott-
              <lb/>
            loſen oberkeit nit widerſetzen/ noch anderleüten boßheit ſtraffen. </s>
            <s xml:id="echoid-s11308" xml:space="preserve">dañ wañ
              <lb/>
            diſes ſolte gůt vnnd Gott angenem geweſen ſein/ wurde anlaß geben ſein/
              <lb/>
            daß er ſolliches billich auß befelch vollbrechte. </s>
            <s xml:id="echoid-s11309" xml:space="preserve">Wann du aber in der Ober-
              <lb/>
            keit biſt/ ſoltu für die gerechtigkeit/ vnnd wider die gotloßen/ biß inn den
              <lb/>
            todt kempffen.</s>
            <s xml:id="echoid-s11310" xml:space="preserve"/>
          </p>
          <p>
            <s xml:id="echoid-s11311" xml:space="preserve">Es iſt auch billich hie zů fragen/ ob deß gemüts begirden oder deß leibs
              <lb/>
              <note position="right" xlink:label="note-0401-01" xlink:href="note-0401-01a" xml:space="preserve">Ob des leibs
                <lb/>
              oder gemüts
                <lb/>
              begirdẽ mech
                <lb/>
              ſiger.</note>
            gewaltiger ſeyend? </s>
            <s xml:id="echoid-s11312" xml:space="preserve">ich red nammlich von dem ſchmertzen vnnd woluſt/ zů
              <lb/>
            welchen alle andere gerichtet werdenn. </s>
            <s xml:id="echoid-s11313" xml:space="preserve">Ich halt aber/ daß gegenwürti-
              <lb/>
            ge leibliche mehr bewegen/ dann ſie enderen den leib auch on begirden/
              <lb/>
            </s>
          </p>
        </div>
      </text>
    </echo>