Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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236
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Von mancherlei wunderbaren
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man vermercket/ dz die leüwen ye an dem dritten tag etwas ſchwecher ſind.
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">demnach ſpricht Varro daß die geyſſen allwegen daß feber haben. </
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echoid-s5939
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">Darumb
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lb
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hatt man ein geſatz gemachet/ dz man kein geiß für geſund verkauffen ſol/
<
lb
/>
ob ſie wol recht eſſen vñ trinckẽ/ darzů geſund mögẽ ſein. </
s
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<
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">Deßhalbẽ hinderet
<
lb
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nicht das die kranckheyt allenthalbẽ vorhãdẽ/ alſo dz alle thier in einer art
<
lb
/>
mögend kranck ſein. </
s
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echoid-s5941
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">doch ſeind ſie nitt alle kranck. </
s
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">Es ſeind auch die leüwen
<
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ſo ledig/ nitt kranck/ dañ ſonſt wurde Ariſtoteteles diſes nitt verſchwigen
<
lb
/>
haben.</
s
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echoid-s5943
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p
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echoid-s5944
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">Es iſt noch überig zů bedencken warum̃ ettliche thier on füß/ ettlich mit
<
lb
/>
zweyen/ ettlich mitt vieren/ ettlich nitt mehr begabet ſeind? </
s
>
<
s
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echoid-s5945
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">warumb auch
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lb
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die ſchenckel mancherley form habend/ was auch für zeichen an allen/ vnd
<
lb
/>
wie die bewegung in allen thieren beſchehe.</
s
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p
>
<
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echoid-s5947
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preserve
">Diſes iſt wol vorhin von Ariſtotele gehandlet/ doch alſo dunckel/ daß e-
<
lb
/>
ben die außleger/ wölche ſunſt mitt groſſen bůcheren/ die ding/ ſo der ge-
<
lb
/>
ſchriben/ vnnd gantz leicht zů verſthen/ gar ſchwer gemachet/ diſe zwey bü
<
lb
/>
cher in wölchen er von denen ſachen geredt/ gar nit angerüert/ wölche doch
<
lb
/>
die aller ſchöneſt ſeind/ ſo Ariſtoteles ye geſchriben hatt.</
s
>
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echoid-s5948
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p
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">Diſes iſt der menſchen gemein brauch/ daß ſie in heiterẽ darzů vnnützen
<
lb
/>
ſachen ein groß geſchwetz machen/ aber die duncklen ding/ ſo faſt nutzlich/
<
lb
/>
gar verlaſſen/ ja mitt keinem wort weder angreyffen nach außlegend. </
s
>
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s
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echoid-s5950
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preserve
">Die
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weil auch Ariſtoteles in allen ſeinen bücheren eines hohen verſtands/ iſt er
<
lb
/>
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left
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">Ariſtotelit
<
lb
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lob.</
note
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doch nitt allein in diſen zweyen bücheren am verſtendigeſten geweſen/ ſon
<
lb
/>
der ſich auch ſelbs weyt übertroffen. </
s
>
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">es iſt auch kein wunder/ dañ er hatt di
<
lb
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ſe geſchriben/ wie erietz alt/ vñ die bücher von {der} thieren hiſtoriẽ auß gema
<
lb
/>
chethatt. </
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">Darumb iſt vns wie dem Hercules/ ye das ſchwereßt verlaſſen
<
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worden.</
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">Zů dem erſten müſſen wir diſes fundament ſetzen/ daß alle bewegung be
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lb
/>
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">Der thieren
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bewegung.</
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ſchicht in den thieren/ ſo etwas anders růwet. </
s
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">deßhalben ſehẽ wir/ daß wir
<
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vyl baß lauffen vnnd ſpringen inögen/ wann wir ein ſtein in beſchloſſenen
<
lb
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henden tragen. </
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">dann diſe zůſammen ſchlieſſung haltet die oberen glider zů-
<
lb
/>
ſammen/ auff wölche ſich der menſch ſtellet/ vnnd alſo die nideren glider
<
lb
/>
ſchneller vnnd bas bewegen mag.</
s
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">Es iſt noch ein ander zeichen/ wañ wir auff einem fůß ſthond/ vnnd mit
<
lb
/>
dem anderen ſpringen oder gon wöllen/ můß der ein vor ſtill ſthen/ ehe ſich
<
lb
/>
der ander bewegen möge/ oder wañ er noch auff dem einen allein ſthet/ mag
<
lb
/>
er nicht ghen. </
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">ſolliches iſt genůgſamm offenbar/ wañ wir es an vns ſelbs o-
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lb
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der an den vierfüſſigen thiren acht haben. </
s
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">dann wann ſich ein fůß bewegt/
<
lb
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růwet der ander/ wañ ſich zwen bewegen/ ſo růwend zwen. </
s
>
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">Ia wann der
<
lb
/>
menſch ſpringen will/ ſpringt er mitt zů ſam̃en thonen füſſen/ vnnd bewegt
<
lb
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die oberen glider nit.</
s
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p
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">Wann auch die vögel vnnd fiſch/ von wölchen doch ein gröſſerer zweyf-
<
lb
/>
fel/ ſich bewegen/ halten ſie den athem an ſich/ vnnd ſetzen den gantzen leib
<
lb
/>
ſteyff/ vnnd vnderſthond mitt den flüglen vnnd gefider darzů faren oder
<
lb
/>
zů fliegen.</
s
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p
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">Vnnd in gemein/ was ſie am anfang der bewegung thůnd/ behaltẽ ſie/
<
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ſo lang die bewegung wäret. </
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">Wie ſolliches zů anfang der bewegung etwas
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krefftiger dan harnach beſchicht. </
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">Ob wir aber wol ſolliches angezeigt/ mag
<
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man doch wol darab zweyfflen/ wann wir nitt diſes beweyſen vnnd vrſach
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echo
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