Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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(clxxxv)
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clxxxv
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241
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ſachen/ Das ſiebend bůch.
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in dem ſchiff den ſegelbaum zů ihm zeücht/ oder vonn ihm ſtoßt/ wirt er
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das ſchiff vmb ſonſt treiben/ wann es von auſſen har bewegt wirt. </
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">Es iſt
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lb
/>
aber der anfang der bewegung in den thieren der appetit vnd begird. </
s
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echoid-s6087
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">deß-
<
lb
/>
halben wañ eim die ſinn diſes ſo man begert/ entgegen bringen/ beſchehen
<
lb
/>
die bewegung nit anders/ dañ ſo in großen läſten die ſcheyben/ an wölchen
<
lb
/>
das ſeyl vmb lauffet/ zerrüttlet ſeind/ alſo das eins das ander ſtoßet. </
s
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s
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echoid-s6088
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">Doch
<
lb
/>
beſchicht ſolliches in den großen läſten on alle enderung der qualiteten/
<
lb
/>
ſo doch die thier auß dem zorn erhitzigend/ in der forcht vnd traurigkeit
<
lb
/>
erkalten. </
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echoid-s6089
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">dañ alle diſe bewegnuſſen beſchähẽ mit einer hitz oder kälte/ vnnd
<
lb
/>
haben ein gemeinſchafft mit dem hertzen/ verenderen auch diſes ſo gantz
<
lb
/>
iſt/ mit der röte/ bleiche/ erſtaunen vnd zitteren. </
s
>
<
s
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echoid-s6090
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">dañ wann man ein ding
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lb
/>
ſicht/ bewegt es erſt die begird/ welche ein anmůt bringet/ ſo das inſtru-
<
lb
/>
ment etwas zůhandlen bereitet.</
s
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<
s
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p
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echoid-s6092
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">Es iſt aber das hertz ein anfang aller bewegũg/ vñ fürnemlich ſo ſich ein
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lb
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ding des orts halbẽ enderet. </
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>
<
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">Wañ nun diſes růwet/ ſo ferr es ein anfang der
<
lb
/>
bewegung/ darzů auch ein theil deſſen welches růwet/ als wañ die recht ſeit
<
lb
/>
bewegt wurde/ vnd die lincke rüwet/ iſt gewiß/ daß das hertz ein zwifacher
<
lb
/>
anfang iſt. </
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">Es můß aber allein eines/ vnd ein vnbewegliches ſein. </
s
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">ſolliches
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habend wir auch mit dem himmel bewiſen.</
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">Deßhalben wirt daſſelbig die ſeel ſein/ darzů allein/ vñ vnbeweglich. </
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">Es
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">Die ſeel vnbe
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weglich.</
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iſt aber die begird ein mittel/ welches das bẽweglich bewegt. </
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">der geyſt aber
<
lb
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vnd athem iſt das inſtrument/ welches zům theil ſchwer iſt/ damit es das
<
lb
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leicht möge nider trucken/ vnnd zům theil leicht/ daß er die ſchwere ding
<
lb
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möge auffrichten. </
s
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">diſes ſtreckt ſich auch weit auß/ vnnd zeücht ſich nach zů
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ſammen. </
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">Darumb ſeind in den thierẽ ſechs ding. </
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">etliche ſeind vnbeweglich
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lb
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als die ſeel/ etliche zům theil vnbeweglich/ zům theil beweglich/ ſo verr ſie
<
lb
/>
ein anfang/ wie das hertz in den vollkommenẽ thieren vnd in den vnuoll-
<
lb
/>
kommenen diſes/ welches an der proportz dem hertzen mag verglichen wer-
<
lb
/>
den. </
s
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">Ettlich bewegen/ vnnd werden bewegt/ als die ſchinbein/ welche von
<
lb
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dem hertzen bewegt werden/ vnd bewegẽ aber ſie die füß. </
s
>
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">ettliche ſeind ſo al
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lein bewegt werden/ als die begird vnd neigung/ darzů das inſtrument/
<
lb
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welches der geiſt iſt. </
s
>
<
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">Es ſeind auch dreyerley bewegungen/ die eine beſchicht
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williglich als des ſchinbeins/ die ander mit vnwillen/ als wann das hertz
<
lb
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zitteret/ oder ſich das meñlich glid auffrichtet. </
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">dañ diſes bẽſchicht auß den
<
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begirden/ welche dem willen nit gehorſammen. </
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">die dritt iſt nateürlich/ als
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der ſchlaff/ wachung/ vnd teüwung.</
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preserve
">Das hertz vnd das meñlich glid treiben die vnwillige bewegung/ dañ es
<
lb
/>
ſeind anfeng vnd vrſprung/ darumb iſt nit billich daß man die einer ande-
<
lb
/>
ren regierung vnderwerffe/ ſonder daß ſie auß den begirden als fürneme
<
lb
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glider bewegt werden. </
s
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<
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">dañ das hertz iſt ein anfang des gebornen thiers/ vñ
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das mäñlich glid der geburt. </
s
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">Wañ aber an dem anfang ein kleine enderũg
<
lb
/>
beſchicht/ wie auch in der achs am rad/ ſo wirt ſie zů auſſerſt groß/ deßhal-
<
lb
/>
ben entſtath auß einer kleinen forcht ein treffenliche bleiche/ erſtaunen
<
lb
/>
vnnd zitteren. </
s
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">Es ſeind aber auch die gedechtnuß vnd die hoffnung/ nach
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dem man die bewegung brauchet/ wie inn den geſpengſten/ jetz mehr dann
<
lb
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minder/ ein vrſach der ſelbigen. </
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">Alſo ſey diſes von allen bewegungen/ auch
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von ihren vrſachen auff diß malen von den thieren geſagt.</
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">Es bewegt ſich aber deren theil theilẽ/ ſo ſich williglichen bewegẽ/ keins
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