605dxlixſachen/ Das dreizehend bůch.
in mehrtheil abſünderen/ die kürtzere in weniger/ namlich in eine minder.
Wann wir auch lenger tiſch machen wöllen/ ſollẽ wir die lengere ſeytẽ in we
niger theil/ vnnd die kürtzere in mehrtheil/
117[Figure 117]a k l m b e q r g f ſ t h c n o p d 3118[Figure 118]a g h b e m n f c k l d 4119[Figure 119]a k b e m g f n h c l d 5120[Figure 120]a b c d 1121[Figure 121]a b c e d 2122[Figure 122]a b c e d 3 namlich eine mehr abtheilen. Zům vierten/
wañ wir etwas wöllen zů der ſeyten thůn/
ſollen wir auß {der} ſeyten nem̃en. ein exẽpel in
der erſtẽ figur. der kurtzen ſeyten ſeyẽ zwo/
vnd {der} lengerẽ ſechs. Ich wolt aber gern ein
figur machen die vier lenge vñ drey breitte
hette. weil ich nun ein kürtzere ſeyten (nam
lich zwo) machen wolt/ daß es drey ſeyend/
vnd drey/ die zwey vm̃ eins übertreffen/ ſo
theil ich A C vnd B D in zwẽ geleiche theil/
alſo dz ein yeder eins ſeye. darũb diuidier vñ
zertheil ich nach dẽ dritten gebott das A B
vnd C D in drey geleiche theil/ darnach ſetz
ich das richtſcheit (diſes iſt ein inſtrument
auß metall o{der} holtz von den werckmeiſterẽ
bereittet/ wölches ein grad eck haltet eigent
lich nach den geſtrackten linien/ breit vnnd
dick/ damit es ſich nit biege/ wölches gſtalt
wir vorhin an {der} ſeyten angezeigt) auff das
G vnd E/ vnd verzeichnen alſo den punc-
ten M in deß richtſcheit eck/ vnd ſetze dann
auch dz richtſcheit auff F vnd S/ vnd ver-
zeichnen N. wañ man nun gerade linien G
M vnd M N/ vnd N L zeücht/ vnd die fi
gur G M N L/ D B abſchneidet/ wañ die
rechte linien M N ob dẽ A G zůſamen kom̃et/ wirt dz L D
mit derẽ auff M N fallen/ vnd haſt du alſo/ wañ diſe zůſa-
men kom̃en/ wz du gefragt haſt. Alſo wañ du auch begerſt dz
in der fünfften figur auß A B C D/ wölches ſeyten A B vñ
C D ſechs ſeyen/ vnd A C auch B D vier/ jx lenge machen/
wirt der vnderſcheid zwiſchen jx vnd vj/ iij ſein. weil ich auch diſes will len-
ger machen/ ſůch ich wie offt ich drey in ſechs haben möge/ nãlich A B vnd
C D {der} lengeren ſeytẽ/ vnd ſich dz es der halb theil iſt. deßhalbẽ theil ich A B
vñ D C durch gleiche theil/ vñ durch dz dritt gebott A C vñ B D in iij theil
vñ ſetz dañ dz richtſcheit o{der} winckelmeß auff die punctẽ K vñ E/ deßgleichẽ
auff dz H vñ L/ vnd find die punctẽ M vñ N. dañ zeüch ich liniẽ/ vnd theil
A B C D in zwo figur A C M N H B vñ E C D H N M. vñ ſetz dañ EM
auff N H/ ſo fallet A K eigentlich auff E M/ vnd wirt ein figur die jx len
ge hat/ auch in {der} breite wie E C/ dz iſt ij vñ ein viij theil. Dz fünfft iſt/ wã du
begerſt etwz zů einẽ rechtẽ quadraten zů bringẽ/ ſo můß die proportz {der} langẽ
ſeytẽ zů dẽ kurtzẽ/ wie zweyer quadratẽ zal ſein/ wölcher vrſprũg in einẽ vn-
derſcheiden. Ein exempel in {der} dritten figur. A B ſeye vier vnd ein halbs/ A
C ſeye deren zwey/ ſo iſt die proportz wie neün zů vier. deren zalen radices vñ
vrſprung ſeind zwey vnnd drey/ ſo an dem einen vnderſcheiden. deßhalben
theilẽ wir nach dẽ drittẽ gebott A B vnd C D in drey theil/ A C vnd B D
Wann wir auch lenger tiſch machen wöllen/ ſollẽ wir die lengere ſeytẽ in we
niger theil/ vnnd die kürtzere in mehrtheil/
117[Figure 117]a k l m b e q r g f ſ t h c n o p d 3118[Figure 118]a g h b e m n f c k l d 4119[Figure 119]a k b e m g f n h c l d 5120[Figure 120]a b c d 1121[Figure 121]a b c e d 2122[Figure 122]a b c e d 3 namlich eine mehr abtheilen. Zům vierten/
wañ wir etwas wöllen zů der ſeyten thůn/
ſollen wir auß {der} ſeyten nem̃en. ein exẽpel in
der erſtẽ figur. der kurtzen ſeyten ſeyẽ zwo/
vnd {der} lengerẽ ſechs. Ich wolt aber gern ein
figur machen die vier lenge vñ drey breitte
hette. weil ich nun ein kürtzere ſeyten (nam
lich zwo) machen wolt/ daß es drey ſeyend/
vnd drey/ die zwey vm̃ eins übertreffen/ ſo
theil ich A C vnd B D in zwẽ geleiche theil/
alſo dz ein yeder eins ſeye. darũb diuidier vñ
zertheil ich nach dẽ dritten gebott das A B
vnd C D in drey geleiche theil/ darnach ſetz
ich das richtſcheit (diſes iſt ein inſtrument
auß metall o{der} holtz von den werckmeiſterẽ
bereittet/ wölches ein grad eck haltet eigent
lich nach den geſtrackten linien/ breit vnnd
dick/ damit es ſich nit biege/ wölches gſtalt
wir vorhin an {der} ſeyten angezeigt) auff das
G vnd E/ vnd verzeichnen alſo den punc-
ten M in deß richtſcheit eck/ vnd ſetze dann
auch dz richtſcheit auff F vnd S/ vnd ver-
zeichnen N. wañ man nun gerade linien G
M vnd M N/ vnd N L zeücht/ vnd die fi
gur G M N L/ D B abſchneidet/ wañ die
rechte linien M N ob dẽ A G zůſamen kom̃et/ wirt dz L D
mit derẽ auff M N fallen/ vnd haſt du alſo/ wañ diſe zůſa-
men kom̃en/ wz du gefragt haſt. Alſo wañ du auch begerſt dz
in der fünfften figur auß A B C D/ wölches ſeyten A B vñ
C D ſechs ſeyen/ vnd A C auch B D vier/ jx lenge machen/
wirt der vnderſcheid zwiſchen jx vnd vj/ iij ſein. weil ich auch diſes will len-
ger machen/ ſůch ich wie offt ich drey in ſechs haben möge/ nãlich A B vnd
C D {der} lengeren ſeytẽ/ vnd ſich dz es der halb theil iſt. deßhalbẽ theil ich A B
vñ D C durch gleiche theil/ vñ durch dz dritt gebott A C vñ B D in iij theil
vñ ſetz dañ dz richtſcheit o{der} winckelmeß auff die punctẽ K vñ E/ deßgleichẽ
auff dz H vñ L/ vnd find die punctẽ M vñ N. dañ zeüch ich liniẽ/ vnd theil
A B C D in zwo figur A C M N H B vñ E C D H N M. vñ ſetz dañ EM
auff N H/ ſo fallet A K eigentlich auff E M/ vnd wirt ein figur die jx len
ge hat/ auch in {der} breite wie E C/ dz iſt ij vñ ein viij theil. Dz fünfft iſt/ wã du
begerſt etwz zů einẽ rechtẽ quadraten zů bringẽ/ ſo můß die proportz {der} langẽ
ſeytẽ zů dẽ kurtzẽ/ wie zweyer quadratẽ zal ſein/ wölcher vrſprũg in einẽ vn-
derſcheiden. Ein exempel in {der} dritten figur. A B ſeye vier vnd ein halbs/ A
C ſeye deren zwey/ ſo iſt die proportz wie neün zů vier. deren zalen radices vñ
vrſprung ſeind zwey vnnd drey/ ſo an dem einen vnderſcheiden. deßhalben
theilẽ wir nach dẽ drittẽ gebott A B vnd C D in drey theil/ A C vnd B D