Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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(dccclxxxiii)
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Subteilen ſachen.
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">Die menſchen ſeind vnder einanderen zweytrechtig/ geleich wie mitt den
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vnuernünfftigen thierenn/ als mitt dem glauben/ geſatzten/ ſpraachenn/
<
lb
/>
Landtſchafften/ ſitten vnnd geberden. </
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>
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s
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">dann bey den Machometiſchen o-
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lb
/>
{der} Türckẽ vñ Heidẽ gilt ein Chriſt nit mehr/ vñ bey beidẽ ein Iud/ dañ der
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lb
/>
<
note
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">Chriſt.</
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aller böſt vnnd ſchlechteſt hund. </
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">er wirt verſpottet/ getriben/ geſchlagen/
<
lb
/>
beraubet/ vnnd zů letſt auch getödet/ er wirt in die eigenſchafft vnd dienſt
<
lb
/>
geſtoſſen/ ſchandtlich vnnd gewaltig genötiget/ der gſtalt daß kein menſch
<
lb
/>
ſollich es von einem Tigerthier wurde leiden/ der ihm ſeine jungen genom-
<
lb
/>
men hette.</
s
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<
s
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echoid-s27943
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">Es ſeind vylerley glauben/ der Heiden oder götzenn anbetter/ der Iu-
<
lb
/>
<
note
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right
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">Heiden glaub</
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den/ der Chriſten/ vnnd der Machometiſchen oder Türcken. </
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">Wöllichet die
<
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götzen anbettet/ beweißt ſein glauben oder geſatz mit vier argumenten.
<
lb
/>
</
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s
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echoid-s27945
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">Zů dem erſten daß ſie ſo offt wider die Iuden geſiget haben/ biß die außge-
<
lb
/>
tilcket worden. </
s
>
<
s
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echoid-s27946
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">darumb habe demm obereſten vnnd höchſten Gott nit baß
<
lb
/>
eines Gots dañ vyler Götter verehrung gefallen. </
s
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echoid-s27947
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">Darnoch wañ das volck
<
lb
/>
ein Künig vnnd regenten hatt/ wöllicher der obereſt iſt/ ſo gezimmet es
<
lb
/>
ſich baß/ daß ein jeder inn ſeinen eigenen ſachenn auch inn den kleineſten/
<
lb
/>
zů demm erſten zů den amptleüten vnd hoffgeſind gange/ dann daß er von
<
lb
/>
ſtundan den Künig ſelber bekümmerr vnnd anlange. </
s
>
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s
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">Zů gleicher weiß die
<
lb
/>
weil der höchſte Gott von den nideren dingen kleine ſorg trage/ ſeye es auch
<
lb
/>
vyl weger mitt erſten von kleiner dingen wegen zů ſeinẽ dienern zů keeren/
<
lb
/>
dann mitt bitten an diſem ligen/ wölcher mit gedancken von ſolcher ſchlech
<
lb
/>
ten ſachen wegen nitt heim zů ſůchen iſt. </
s
>
<
s
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echoid-s27949
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">Vnd mit ſollichẽ geſatz exempel/
<
lb
/>
weil etliche auß der menſchheit zů der gottheit kommen wöllen/ ſeyend vyl
<
lb
/>
mittugent verrümbt worden/ als Hercules/ Apollo/ Iupiter/ Mercurius
<
lb
/>
vnnd Ceres.</
s
>
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">So vyl die mirackel vnnd wunderzeichen belanget/ habend ſie nit weni-
<
lb
/>
ger hilff/ darzů auch waarſagungen bey jren götteren befunden/ dann inn
<
lb
/>
allen andern glauben. </
s
>
<
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echoid-s27952
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">Es ſeye auch vnſer meinung von Gott vnd der welt
<
lb
/>
anfang nit weniger/ ſonder vyl mehr vngereimbt dann ihre. </
s
>
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">wölliches ſich
<
lb
/>
auß dem zanck in glaubens ſachen/ vnnd auß dem neid vnnd haß/ wölchen
<
lb
/>
die anderen wider alle Philoſophos/ als der waarheit anfenger/ wol erzei-
<
lb
/>
get habend. </
s
>
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="
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">Sie geben auch menſchen opffer/ verendern die ſeel/ haben vyl
<
lb
/>
götter wölliche auch von den jren verſpottet werden. </
s
>
<
s
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="
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">Sie habend ſchandt-
<
lb
/>
liche laſter/ wölliche kein menſch erdencken ſolt/ vergeſſend alſo deß höch-
<
lb
/>
ſten Gottes/ vnd ſeind jrem ſchöpffer gar vnd anckbar.</
s
>
<
s
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">Diſes keeret der Iud alles vmb/ vnnd ſtellet ſich erſt ernſtlich wider die
<
lb
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">I@den glaub.</
note
>
Chriſten/ ſprechende/ Wann etlich fablen in vnſerem glauben begriffen/
<
lb
/>
ſo ſeind ſie all zů eüch kommen/ weil jr vnſer geſatz annemmen/ den einigen
<
lb
/>
vnd waarhafftigen Gott ehret niemandts ſo lauter vnnd rein als wir/ wöl
<
lb
/>
licher verehrung anfang von vns iſt. </
s
>
<
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">die wunderzeichen ſeind vyl größer
<
lb
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dañ in keinẽ anderen geſatz/ deßgeleichẽ auch das volck vyl edler. </
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>
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">darwider
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lb
/>
ſprechen ſie/ es habe Gott nit gefallen/ was erje begert habe. </
s
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">Sie haben wi
<
lb
/>
der ſeine Propheten gewütet vnnd getobet/ jr geſchlecht ſeye allezeyt jeder-
<
lb
/>
man abſcheühig geweſen/ wölliche von Chriſten vnnd Heiden geert/ wer-
<
lb
/>
den von jrem geſatz befolhen an zů betten.</
s
>
<
s
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>
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p
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">Der Chriſt ſtoßt das alles widerumb hinweg/ halt nicht darauff (vnnd
<
lb
/>
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note-0939-04
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">Chriſtẽ glaub</
note
>
billich) vñ diſputiert wi{der} die Türckẽ hefftig. </
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">diſer ſtreit iſt gar ſcharpff/ wel
<
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