Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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(cxliiij)
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200
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Von mancherlei wunderbaren
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">Es haſſet aber der ölbaum die räben vmb keiner anderer vrſach wegen/
<
lb
/>
dann daß die beid ein feißte feüchtigkeit begerend. </
s
>
<
s
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echoid-s4850
"
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="
preserve
">Das er aber ein feindt-
<
lb
/>
ſchafft mitt der eichen hatt/ mag villicht die widerwerrige natur ein vrſach
<
lb
/>
geachtet werden. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4851
"
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="
preserve
">vnnd ob man diſe wol auff den ſchatten ziehen möchte/ iſt
<
lb
/>
doch kom̃licher/ wann man von deſſen lufft redt.</
s
>
<
s
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="
echoid-s4852
"
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="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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="
echoid-s4853
"
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">Es übertrifft aber faſt allen glauben/ vnnd bezeügend doch alle einmü-
<
lb
/>
<
note
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left
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="
note-0200-01a
"
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="
preserve
">wunderbarer
<
lb
/>
baum.</
note
>
tig/ daß inn der inſel Ferri (wölliches eine auß den Fortunatis vnd glückſeli
<
lb
/>
genn ſoll ſein) ein baum ſeye/ ab wölliches nutzbarkeit ſich die gantze Inſel
<
lb
/>
freüwe. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4854
"
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="
preserve
">vnnd ob wol kein bach/ brunnen oder waſſer daſelbſten/ ſam̃let ſich
<
lb
/>
alle tag ein dicker näbel vmb den baum/ wöllicher ſich inn waſſer verkeret/
<
lb
/>
vnnd nitt allein denn menſchen/ ſonder auch dem viech vnnd den thieren
<
lb
/>
gnůgſam̃ iſt. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4855
"
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="
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">es iſt nitt ſchwer zů gedencken wie doch ſolliches zůgange. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4856
"
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="
preserve
">wir
<
lb
/>
mögen aber nitt verſthẽ/ wie ſich ſo vil waſſer ſam̃len könne. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4857
"
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="
preserve
">Dañ laß ſein/
<
lb
/>
es ſeyend allein tauſet menſchenn/ vnnd ſo vil viech/ vnnd man einem ye-
<
lb
/>
den ein tag allein ein maaß waſſer (wölliches wenig were) gebe/ werdend es
<
lb
/>
zweitauſet maaß waſſer ſein/ vnnd alſo faſt bey den lvj. </
s
>
<
s
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echoid-s4858
"
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">krügenn. </
s
>
<
s
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preserve
">wann ein
<
lb
/>
krůg xxxvj. </
s
>
<
s
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">maaß haltet/ oder lxxjx. </
s
>
<
s
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">pfund/ damitt wir nach Georgen A-
<
lb
/>
gricolen meinung alles fleiſſiger anzeigend. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4862
"
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preserve
">Wie kan es aber ſein daß ein
<
lb
/>
baum ein en tag ſo vil waſſer ſamlen mag? </
s
>
<
s
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="
echoid-s4863
"
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">dieweil aber ſo vil hiſtoriẽ ſchrei-
<
lb
/>
ber ſolliches beſtetigend/ mag wol etwas dergleichen fürghen/ vnd iſt aber
<
lb
/>
vns die weiß noch nitt bekannt.</
s
>
<
s
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echoid-s4864
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preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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echoid-s4865
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">Es ſagt mencklich daß in Aegypten ein arth deß Loten vñ ſüſſen baums
<
lb
/>
<
note
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left
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="
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="
note-0200-02a
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="
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">Lotus.</
note
>
geweſen/ wölliches wurtzel einer kütenẽ gleichet/ mitt einer ſchwartzen rin
<
lb
/>
den/ am geſchmack wie das gäl im ey/ ſo ein ſtammen gehabt wie die bonen/
<
lb
/>
bletter faſt wie der klee (dañ ein yeder Lotus hatt faſt ſolliche bletter) weiß
<
lb
/>
blůmen ſo klein vnnd den lilien gleich. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4866
"
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="
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">es wachßet inn dem waſſer/ vorab in
<
lb
/>
dem Nilo/ da er anlanffet/ vnnd im Euphraten. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4867
"
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="
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">Es iſt gewüß wann die
<
lb
/>
Sonnen niderghet/ daß ſich die blům nitt allein zůſamen zeücht/ ſonder
<
lb
/>
auch vnder das waſſer verbirgt/ vnd wann die Sonn wider auff ghet/ daß
<
lb
/>
ſie ſich wider über das waſſer hebt/ vnnd auff thůt. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4868
"
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="
preserve
">wölches aber nach mehr/
<
lb
/>
man ſagt daß ſich diſe inn dem Euphraten biß zů mitternacht alſo zůſamen
<
lb
/>
ziehe/ daß man die mitt der hand nitt mehr finden kan/ nach mitternacht
<
lb
/>
aber ſteiget ſie allgemach wider auff/ alſo daß ſie zů auffgang der Sonnen
<
lb
/>
gar da vornen iſt/ vnnd erhebt ſich alſo entpor biß zů mittag. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4869
"
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="
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">der ſaamen iſt
<
lb
/>
inn knöpffen gleich wie der Magſaamen knöpff/ doch etwas gröſſer. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4870
"
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="
preserve
">ſonſt
<
lb
/>
iſt die frucht an jr ſelbs wie der hirß/ vß wölchem ſie brott machen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4871
"
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="
preserve
">darumb
<
lb
/>
iſt offenbar daß deſſen gar vil iſt.</
s
>
<
s
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="
echoid-s4872
"
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"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
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="
echoid-s4873
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">Sölliches vnd anders dergleichen erzelle ich/ dieweil ſie vß langẽ brauch
<
lb
/>
wol mögend geprobiert werden. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4874
"
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="
preserve
">was aber ſeltzam/ vnnd auſſerthalb dem ge
<
lb
/>
brauch/ will ich anderen laſſen. </
s
>
<
s
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echoid-s4875
"
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">wiewol ſie mögend waar ſein/ ob ich es nitt
<
lb
/>
geſehen hab/ als von dem Triorchiſchen happich/ wöllicher alſo das kraut
<
lb
/>
Triorchim oder ragwurtz (ſo ein arth deß tauſentgulden kraut hatt) lieben
<
lb
/>
ſoll/ wie Plinius auß dem Theophraſten anzeigt/ daß er auff die leüth trin
<
lb
/>
ge/ wölliche diſes kraut außgegraben hand. </
s
>
<
s
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echoid-s4876
"
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="
preserve
">weil aber diſes villerley gſtalt/
<
lb
/>
vngleüblich vnnd ſeltzam/ will ich nichts daruon ſagen. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4877
"
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="
preserve
">dann ich kan ſolli-
<
lb
/>
ches weder durch gwüſſe vrſachen/ nach andre exempel beweiſen/ vnd weiß
<
lb
/>
auch nitt was es möchte nutzen/ wann es ſchon waar were. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4878
"
xml:space
="
preserve
">Darumb iſt beſ
<
lb
/>
ſer daß wir die ding wüſſend/ ſo waar ſeind. </
s
>
<
s
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="
echoid-s4879
"
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="
preserve
">doch ſeind etliche wölliche diſes
<
lb
/>
</
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</
echo
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