Cardano, Geronimo, Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen

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169cxiijſachen/ Das fünfft bůch. deren erkennen. dann die warhaffte ſeind im ſchattẽ/ an einem liechten
orth
/ vnd in der Sonnen jnen ſelbs allenthalben gleich/ die verfelſcheten
aber
enderen ſich wie die menſchen.
Der Smaragd nim̃er die feylẽ nitt an/
vnnd
wirt auff dem rad geballiert/ das glaß wirt von der feylen hingenom
men
/ vnnd baliert ſich auff dem rad nitt/ ſonder wirt verzeert.
Der Sma-
ragd
verletzet das glaß/ er aber wirt von dem glaß nitt verletzet.
wie ein A-
damant
den Saphyr verletzet/ vnnd der Saphyr den Adamãt nitt.
Wañ
auch
der Saphyr weyß gemachet/ behaltet er noch etwas blauwes an jm/
wie
ein ſtaub/ wölcher mangel an dem Adamant nitt iſt.
Doch (wie ich ge-
ſagt
hab) erfüllet der Smaragd die augen vnnd erſettiget ſie aber nit.
er er-
quicket
das geſicht/ vnnd zertheilet das nitt.
vnd wie ſteyffer wir den an-
ſchauwen
/ ye mehr er ſeine farb vnd glaſt erzeiget.
Der Beryll iſt nitt ſo grün/ ſonder hatt ein farb wie daß ſtill mer. er ſchei
11Berill. net auch nitt ſo faſt/ ſonder nim̃et mancherley farben an ſich.
dann ettliche
zellend
auch den Cryſtall vnder diſen.
es zwitzerend aber diſe mehr/ vnnd
das
fürnem̃lich wañ ſie in Indien gewachſen.
ſle ſeind auch lieplicher an
ſehen
.
Es ſeind auch in vnſeren landen ettliche Cryſtall/ die des meers far-
ben
habend/ wölche wir auch beryllen möchten neñen/ aber doch etwz ſchle
chter
.
dañ es iſt kein ſchöne noch lieplichkeit in jnẽ/ es iſt aber diſe farb mehr
ein
anlaſter am Cryſtall/ dañ ein beſondere eigenſchafft des ſteins.
die weil
die
farb dunckel iſt.
Gleicher gſtalt ſeind vylicht auch vn{der} den Adamanten
gläſen
farb/ wölche die werckmeiſter mehr vnder die verfelſchete ſtellẽ/ dañ
in
ein gattung der beſonderen edlen geſteinen.
dañ ſie habend ein ſubſtantz
ſchein
/ herte/ vnnd lauterkeytt/ alſo/ wañ die farb hingenom̃en/ es war-
haffte
Adamanten werend.
Den Praſien wöllend wir dem elfften ſetzen/ wölcher vnder den grü-
22Praſius. nen etwas feißter iſt/ dem auch eigentlichẽ zůſthet mitt der zeytt/ wañ man
jn
brauchet/ ye lenger ye dunckler werden.
Darum̃ lißet man den reinen
vnnd
lauteren auß/ vnnd der dem Smaragd ſchier geleich iſt/ der auch
mehr
malen mit ſchwartz oder rotẽ auch weyſſen flecken beſprẽget iſt.
Er iſt
gůt
dem Smaragd erkeñen dz er nit zwitzeret/ o{der} dz geſicht ſtercket/
ſonder
ſein dünckle behaltet/ vorauß an ettlichen orthen/ er iſt auch feißter
vnnd
faſt ein ſtaubechtig edel geſtein/ vnnd (wie gemeldet) der mehr theil
mitt
flecken beſprenget.
Alſo iſt er gůt von einẽ durchſichtigen Iaſpis er
keñen
/ daß der Iaſpis mehr beſprẽget iſt/ auch mehr blůt maaſen hatt/
man
der farb nit mag erſettiget werden.
dañ der Praſius mag den ſo ihn an
ſchauwet
beluſtigẽ/ aber der Iaſpis nim̃er.
ſonder er beleidiget dẽ menſchen
als
wañ er Saturniſch were/ wie wol er dem Mars vnderworffen.
fin
det
auch küm̃erlichen ein grünẽ Iaſpis (das im Praſio nitt beſchicht) {der} nitt
blůtige
maaſen hatt/ oder aber mitt weyſſen äderlinen nitt vnderſcheiden
ſeye
.
Ich wolt aber den Polygram̃en/ wölcher vyl weyſſer ſtrichlin hat/ lie-
ber
mitt dem Praſio dañ mitt dem Iaſpis vergleichen/ von wägẽ jres tref-
fenlichen
glantzes.
dañ ich hab den Polygram̃on zum offteren malen geſe-
hen
/ vnnd hette jn vm̃ ein kleines mögen kauffen.
Es hatt mich aber be-
daucht
/ er were nit des Iaſpis/ ſun{der} des Praſien ſubſtantz.
Der Molochi-
tes
iſt auch grün aber an ſeiner art dunckel/ wie auch der Callais/ dañ er iſt
auch
grün/ aber einer ſchwecheren vnnd dunckleren farb.
dann er hatt ein
dickere
vnd hertere ſubſtantz.
darumb wirt er auch mit dem öl verdunck let.

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