Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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ſachen/ Das erſt bůch.
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ger dann die Barbari/ wie dann die röſſer lenger ghan dañ lauffen mögen
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dañ der lauff mag nitt lang wären/ ob du es gleich wol haben wölteſt. </
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echoid-s704
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preserve
">Deß-
<
lb
/>
halben ſind Barbari bey allen völckern/ wölche jre begirden nitt gewalti-
<
lb
/>
gen mögen/ Man ſoll auch die ſo bey den Barbern gůtt künſt vnnd ſitten
<
lb
/>
erhalten (derẽ aber gar wenig ſind) als Anacharſis {der} Scythier nit mitt dẽ
<
lb
/>
ſchmälichen nam̃en Barbaros ſchelten/ dann die ſitten/ vnnd nitt die land
<
lb
/>
theilen die mönſchen voneinandern/ wiewol die land den ſitten faſt anhan
<
lb
/>
gend/ Dann ſie machen das diſe oder yhennige ſtoltz vnd brachtig ſeind/ al
<
lb
/>
ſo das jhnen eigentlich angeboren/ das ſie nitt wöllen geirret haben/ darũb
<
lb
/>
gereüwen ſie die irthůmb nitt/ vñ mögen die nitt verbeſſerẽ. </
s
>
<
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echoid-s705
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preserve
">Es iſt aber di-
<
lb
/>
ſes der anfang/ wölches dann durch enderung der zeit harkompt/ namlich
<
lb
/>
das man inn der guldenen welt läbe/ das iſt inn gůtten ſitten/ dañ alle mẽ-
<
lb
/>
ſchen ſeind wie dz wachs/ wölche die bildtnus behaltẽ/ ſo mã inn ſie drucket.</
s
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">Es beleiben auch mitt {der} zeit nitt alle ding bey allen/ ia nitt gleiche breüch
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">Alle ding ha-
<
lb
/>
bend ir end.</
note
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dann es wirt alles alt/ wie inn den bücheren von den heimlichen ewigkeiten
<
lb
/>
oder ewigen heimligkeiten geſagt iſt. </
s
>
<
s
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echoid-s708
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">Ich ſag von den lãdtſchafften/ geſatz-
<
lb
/>
en/ völckeren ſtetten/ gewonheiten/ regimenten/ herſchungen/ haußhal-
<
lb
/>
tungen/ künſten/ ſprachen/ auch von den ehren ſelbs/ vnd der mönſchen ge
<
lb
/>
dechtnuß. </
s
>
<
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">Es kommen aber an deren ſtatt andere/ als an ſtatt der geſatzen
<
lb
/>
die geſatz auff das meer ein meer/ auff die berg die berg/ auff die waſſer waſ-
<
lb
/>
ſer/ auff die bücher die bücher/ vnnd alſo eines auff das ander/ dann eines
<
lb
/>
todt iſt deß anderen leben.</
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">Engelland was etwan gegen mittag in groſſem anſehen/ nun aber wirt
<
lb
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es alt/ vnd vergleichet ſich dem gypß vnd faulen ſteinen/ doch nimpt es an
<
lb
/>
leüthen vnd allem überfluß zů.</
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">Hargegen iſt ietz Schottland etwas raucher vnnd vnwhonhaffter/ die-
<
lb
/>
weil vnnd es zům theil höher gegen mittnacht liget/ vnd deßhalben iſt das
<
lb
/>
meer auch ſpäter abgefahren/ vnd hatt vil tauher vnd vnfruchtbarer ber-
<
lb
/>
gen. </
s
>
<
s
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">Es ſeind aber der iaren ſo vil/ das diſes ſo vergangen/ nitt mag inn ge
<
lb
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dächtnus ſein/ nach das wölliches zůkünfftig/ gemůtmaſſet werden.</
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">Diſes mag auch die vernunfft merckenn dann die werme theüwet ab/ es
<
lb
/>
ſterckend auch die leib diſe wind ſo von mitternacht ſeind/ vnnd machend
<
lb
/>
die ſitten der mönſchen etwas grob/ vnnd nitt hoffertig/ vnnd erhaltend
<
lb
/>
die örther an jrenn gelegenheit das ſie nitt verderbend/ doch ſeind diſe zům
<
lb
/>
theil gůtt/ zům theil böß/ aber die gantz Inſel hatt für vnnd für wind/ von
<
lb
/>
wegen deß meers.</
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">Deßhalbẽ möcht ſich yemand verwundern/ warũb Ariſtoteles geſagt ha
<
lb
/>
be/ der wind ſeye ein warmer vnnd trockner dampff/ ſo wir doch ſehend das
<
lb
/>
die wind nitt allein vmb das meer/ ſonder auch vmb die flüß ſtätigklichen
<
lb
/>
wäyen/ doch hatt er auch ſeine vrſachen darumb/ Dañ weil der lufft feücht
<
lb
/>
iſt/ vnd der lufft ein wind wäre/ ſo wurde er auch feüchten ſo er bewegt wur
<
lb
/>
de/ alſo aber tröcknet er den mehrentheil/ demnach kommen die wind vnnd
<
lb
/>
rägen gern nach einandern/ wañ auch die wind angand/ ſo hören die rägen
<
lb
/>
auff/ vnnd wann der rägen herab kom̃et/ ſo hören auch die wind auff. </
s
>
<
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">Es
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">Der wind@@
<
lb
/>
vrſprung.</
note
>
kom̃en auch die wind auff die erdbidmen/ zerſpaltungen/ vnd ettliche höff
<
lb
/>
ſo vmb den Mon ſeind/ auch wann die kleinen ſternen nitt mehr geſehenn
<
lb
/>
werden. </
s
>
<
s
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">diſes möchte zwar nitt beſchähen/ wann nitt ein dampff vorgien-
<
lb
/>
ge/ wöllicher den ſchein der ſternen hinneme/ vnnd dergleichen höff vnnd
<
lb
/>
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echo
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