389cccxxxiijſachen/ Das acht bůch.
vnnd nitt wie andere thier obenanhin.
bedenck doch was der menſch für ein
gedechtnuß habe? alſo daß man achtet andere thier habend faſt keine. dem-
nach auch ſein wunderbar ſchöne geſtalt. er hatt treffenlichen vyl haar auff
dem haupt/ vyl muſculen oder meüß hin vnd har an dem gantzen leib/ dar
umb er ſich leichtlich an alle orth wenden mag/ ein große bruſt/ breitt füß/
hoche dutten an der bruſt/ vyl reines vnnd ſchönes geblüts/ vyl hirne/ ein
große blaſen/ ein breitte/ weiche/ vnnd allenthalben auffgelößte zungen/
ein gantz hitzig hertz vnd lungen. Er hatt ſo vyl vnd wunderbar treüm/ dz
man wol ſagen möcht/ jm traumet allein. doch hat in dinſen dignẽ der mañ
ein großen vnderſcheid von dem weib.
gedechtnuß habe? alſo daß man achtet andere thier habend faſt keine. dem-
nach auch ſein wunderbar ſchöne geſtalt. er hatt treffenlichen vyl haar auff
dem haupt/ vyl muſculen oder meüß hin vnd har an dem gantzen leib/ dar
umb er ſich leichtlich an alle orth wenden mag/ ein große bruſt/ breitt füß/
hoche dutten an der bruſt/ vyl reines vnnd ſchönes geblüts/ vyl hirne/ ein
große blaſen/ ein breitte/ weiche/ vnnd allenthalben auffgelößte zungen/
ein gantz hitzig hertz vnd lungen. Er hatt ſo vyl vnd wunderbar treüm/ dz
man wol ſagen möcht/ jm traumet allein. doch hat in dinſen dignẽ der mañ
ein großen vnderſcheid von dem weib.
Wie er aber treffenlich vyl gůter ding allein an jm hat/ alſo wirt er auch
11Menſchen ia-
mer. durch vyl trübſal mehr dann andere thier geplaget. dann jm klopffet allein
dz hertz/ er entpfindet allein deß kützels/ er weinet auch faſt allein/ wiewol
etlich vermeinend/ es weinen die roß/ phaſianen vnnd Thinnen auch/ doch
gieſſen ſie allein threnen auß. er wirt allein ein ſtumm vnnd lamm geboren.
er entpfindet allein deß reiſenden ſteins/ vnnd hatt faſt allein ein grindige
ſchebige haut. Wann den roſſen das blůt zů der naſen außlauffet/ kommet
es von der lungen/ darumb iſt es tö dtlich/ dem menſchen kommet es allein
zů der naſen harfür auß dem haupt. Er ſtam̃let allein mit der zungen/ vnd
wachſet jm allein an den ſtreymen kein haar. Er redet gar langſam/ neüſſet
zům offcerenmalen/ vnnd wendet die augen offt hin vnnd wider.
11Menſchen ia-
mer. durch vyl trübſal mehr dann andere thier geplaget. dann jm klopffet allein
dz hertz/ er entpfindet allein deß kützels/ er weinet auch faſt allein/ wiewol
etlich vermeinend/ es weinen die roß/ phaſianen vnnd Thinnen auch/ doch
gieſſen ſie allein threnen auß. er wirt allein ein ſtumm vnnd lamm geboren.
er entpfindet allein deß reiſenden ſteins/ vnnd hatt faſt allein ein grindige
ſchebige haut. Wann den roſſen das blůt zů der naſen außlauffet/ kommet
es von der lungen/ darumb iſt es tö dtlich/ dem menſchen kommet es allein
zů der naſen harfür auß dem haupt. Er ſtam̃let allein mit der zungen/ vnd
wachſet jm allein an den ſtreymen kein haar. Er redet gar langſam/ neüſſet
zům offcerenmalen/ vnnd wendet die augen offt hin vnnd wider.
Er wirt vyl mehr breſthafft geboren dann andere thier/ vnnd ghet lang-
ſammer dahar. wann er geboren/ hatt er der mehrtheil grauwblauw augen/
vnd verenderet am aller mehrſten die zeytt ſeiner geburt. wölliches dann al
les zů ſeiner ſchwach heit dienet.
ſammer dahar. wann er geboren/ hatt er der mehrtheil grauwblauw augen/
vnd verenderet am aller mehrſten die zeytt ſeiner geburt. wölliches dann al
les zů ſeiner ſchwach heit dienet.
Hargegen ſpüret man daß allein der menſch aller anderen thieren eigen-
ſchafft an ſich nimmet. dann etlich ſeind grimmig als die Tigerthier/ etlich
reübiſch als die wölff/ etliche vnmenſchlich als die ſchlangenn/ etlich ſtarck
vnnd grauſam/ als die leüwẽ/ etlich forchtſam wie die haſen/ etlich verbün
ſtig wie die hünd/ etlich vnfletig wie die ſeüw/ etlich ſchwim̃en wie die fiſch/
etlich ſeind gifftig wie die nateren/ etlich früntlich wie die ſchaff. Alſo auch
anderer geſtalt. Es ſeind auch etlich ſo jr geſtalt enderend/ als wann ſie mit
jren langen zehen überſich ſteigend/ wie die meüß vnnd affen. Etlich ha-
bend bewegliche ohren/ wie dann Veſalius anzeigt/ er habe zü Patauien ei
nen Doctor deß rechten alſo geſehenn/ mitt namen Claudium Symionem
von Foroiulien/ einen gar ſchimpfflichen mañ/ demnach auch einen Genue
ſer/ mit nam̃en Petrus Rauaſcherius/ einen dapfferẽ vnd weidlichẽ mañ/
ſchafft an ſich nimmet. dann etlich ſeind grimmig als die Tigerthier/ etlich
reübiſch als die wölff/ etliche vnmenſchlich als die ſchlangenn/ etlich ſtarck
vnnd grauſam/ als die leüwẽ/ etlich forchtſam wie die haſen/ etlich verbün
ſtig wie die hünd/ etlich vnfletig wie die ſeüw/ etlich ſchwim̃en wie die fiſch/
etlich ſeind gifftig wie die nateren/ etlich früntlich wie die ſchaff. Alſo auch
anderer geſtalt. Es ſeind auch etlich ſo jr geſtalt enderend/ als wann ſie mit
jren langen zehen überſich ſteigend/ wie die meüß vnnd affen. Etlich ha-
bend bewegliche ohren/ wie dann Veſalius anzeigt/ er habe zü Patauien ei
nen Doctor deß rechten alſo geſehenn/ mitt namen Claudium Symionem
von Foroiulien/ einen gar ſchimpfflichen mañ/ demnach auch einen Genue
ſer/ mit nam̃en Petrus Rauaſcherius/ einen dapfferẽ vnd weidlichẽ mañ/
Die vnderſcheid der geberden kommen faſt von der früntlichkeit/ köſt-
22Mancherley
arten im men
ſchen. lichkeit/ ſchöne/ gezierden deß leibs/ wonung/ ſcham in den weyberen. alſo
vnderweyſung in kinderẽ/ vnd von ſpeyß vnd tranck. Demnach ſeind auch
ſcharpffe vnd dolle verſtand/ o{der} nach mehr dergleichen. als liebe zů der re-
ligion vnd wahren Gottes dienſt/ glaub/ weyßheit/ ſtercke/ zucht/ ſtandt-
hafftigkeit/ vnnd anders dergleichen. Es ligt aber vyl an deß orths natur
vnd gelegenheit/ an gewonheiten/ geſatzen/ vnd notwendigkeiten. Die In
dier ſeind zam vnnd milt/ hargegenn die Scythier vnnd Parther/ ſo wir
nun gemeinlich Tartarẽ neñen/ wild vnnd grauſam. Es werdend auch ſol
liche mangel nitt allein bey den landtſchafften/ ſon{der} auch bey dẽ welten ge-
fundenn. Vor alten zeytten warend die leüth grauſam/ vonn wegen deß
22Mancherley
arten im men
ſchen. lichkeit/ ſchöne/ gezierden deß leibs/ wonung/ ſcham in den weyberen. alſo
vnderweyſung in kinderẽ/ vnd von ſpeyß vnd tranck. Demnach ſeind auch
ſcharpffe vnd dolle verſtand/ o{der} nach mehr dergleichen. als liebe zů der re-
ligion vnd wahren Gottes dienſt/ glaub/ weyßheit/ ſtercke/ zucht/ ſtandt-
hafftigkeit/ vnnd anders dergleichen. Es ligt aber vyl an deß orths natur
vnd gelegenheit/ an gewonheiten/ geſatzen/ vnd notwendigkeiten. Die In
dier ſeind zam vnnd milt/ hargegenn die Scythier vnnd Parther/ ſo wir
nun gemeinlich Tartarẽ neñen/ wild vnnd grauſam. Es werdend auch ſol
liche mangel nitt allein bey den landtſchafften/ ſon{der} auch bey dẽ welten ge-
fundenn. Vor alten zeytten warend die leüth grauſam/ vonn wegen deß