Cardano, Geronimo
,
Offenbarung der Natur und natürlicher dingen auch mancherley subtiler würckungen
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|<
<
(dxxiiij)
of 997
>
>|
<
echo
version
="
1.0RC
">
<
text
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="
de
"
type
="
free
">
<
div
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="
echoid-div732
"
type
="
section
"
level
="
1
"
n
="
69
">
<
p
>
<
s
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="
echoid-s16789
"
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="
preserve
">
<
pb
o
="
dxxiiij
"
file
="
0580
"
n
="
580
"
rhead
="
Von mancherlei wunderbaren
"/>
dieweil man in keinẽ bücherẽ ſo große zal begreiffen möchte. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16790
"
xml:space
="
preserve
">Wie aber durch
<
lb
/>
ſechs multiplication ein treffenliche zal entſthet/ alſo mag ſie auch außge-
<
lb
/>
theilet werdẽ. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16791
"
xml:space
="
preserve
">darũb můß man acht haben wañ ſie jhr weyte enderen/ dann
<
lb
/>
mã bedarff ein tafel darzů. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16792
"
xml:space
="
preserve
">Man mag auch leichtlich mit einer anderẽ ſprach
<
lb
/>
erdichtete brieff ſchreibẽ/ aber ſchwerlich treüwe tolmetſcher haben/ wölche
<
lb
/>
diſe außlegen können. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16793
"
xml:space
="
preserve
">Auß diſem iſt die kunſt/ ein ding auff dz kürtzeſt zů
<
lb
/>
<
note
position
="
left
"
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="
note-0580-01
"
xlink:href
="
note-0580-01a
"
xml:space
="
preserve
">Kunſt ſchnell
<
lb
/>
zů beſchreibẽ.</
note
>
ſchreiben/ harfür kom̃en. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16794
"
xml:space
="
preserve
">deßhalben die Anagnoſten/ wölche ein ding wider
<
lb
/>
erörthert/ zů Ciceronis zeytẽ/ die redẽ gar ſchnellicklich beſchribẽ/ alſo dz ſie
<
lb
/>
kein wort außgelaſſen. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16795
"
xml:space
="
preserve
">dañ durch kurtze noten vnd zeichẽ begriffend ſie vyl
<
lb
/>
ding. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16796
"
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="
preserve
">diſe kunſt hat vier gebott. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16797
"
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="
preserve
">Zů erſt dẽ gebrauch/ als xp̃s Chriſtus. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16798
"
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="
preserve
">dañ wz
<
lb
/>
ghet xp dz chr an? </
s
>
<
s
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="
echoid-s16799
"
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="
preserve
">freylich gar nicht. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16800
"
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="
preserve
">dz ander iſt die gewonheit zů reden. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16801
"
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="
preserve
">als
<
lb
/>
S. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16802
"
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="
preserve
">V. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16803
"
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="
preserve
">V. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16804
"
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="
preserve
">F. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16805
"
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="
preserve
">Q. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16806
"
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="
preserve
">V. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16807
"
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="
preserve
">B. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16808
"
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="
preserve
">E. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16809
"
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="
preserve
">E. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16810
"
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="
preserve
">Q. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16811
"
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="
preserve
">V. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16812
"
xml:space
="
preserve
">Si ualetis uos filijɔß ueſtribene eſt, ego quocß ualeo,
<
lb
/>
oder/ Wañ jr vnd eüwere kin{der} geſund ſeind/ ſthet wol/ ich bin auch gſund.
<
lb
/>
</
s
>
<
s
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="
echoid-s16813
"
xml:space
="
preserve
">Zům drittẽ dz das wort/ ſo dẽ verſtand gemeß nach denletſtẽ bůchſtaben vn
<
lb
/>
der die bekañten wort geordnet werde. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16814
"
xml:space
="
preserve
">als/ h
<
emph
style
="
sub
">c</
emph
>
op
<
emph
style
="
sub
">@</
emph
>
f
<
emph
style
="
sub
">m</
emph
>
eſt/ ut l
<
emph
style
="
sub
">a</
emph
>
perpe
<
emph
style
="
sub
">o</
emph
>
l
<
emph
style
="
sub
">n</
emph
>
ſol. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16815
"
xml:space
="
preserve
">exc
<
emph
style
="
sub
">t</
emph
>
. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16816
"
xml:space
="
preserve
">
<
lb
/>
das iſt/ Hoc optimè factum eſt, ut luna perpetuò lumen Solis excipiat, oder. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16817
"
xml:space
="
preserve
">es
<
lb
/>
iſt wol gethon/ dz der Mon allwegen der Sonnen liecht annim̃et. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16818
"
xml:space
="
preserve
">dañ diſe
<
lb
/>
außlegung iſt dẽ verſtand vnd dẽ bůchſtaben/ wölche man vermercken ge-
<
lb
/>
mäß. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16819
"
xml:space
="
preserve
">Zům vierten wañ man die ſyllaben mit erkañten noten/ vnd die wör-
<
lb
/>
ter mit einigen ſyllaben/ o{der} anderen gebreüchlichen dingen bedeütet. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16820
"
xml:space
="
preserve
">dann
<
lb
/>
in diſem handel helffen vns die puncten/ linien/ vnd tittel. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16821
"
xml:space
="
preserve
">Wann aber die
<
lb
/>
übung zů einẽ handel von nöten/ o{der} etwas vollbringen mag/ ſo beſchicht es
<
lb
/>
hie/ wölches nit allein ein gleichförme/ ſon{der} auch ein behẽdigkeit erforderet.</
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16822
"
xml:space
="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16823
"
xml:space
="
preserve
">Dieweil man dann vmb dreyerley vrſach ſubteyl ſchreiben ſoll/ namlich
<
lb
/>
daß wir heimlich ſchreiben/ geſchriben ding außlegen/ vnd kurtz ſeyen wañ
<
lb
/>
es die zeyt erforderet/ als in den ſalen da man lection hört/ vnd wir daß ſel-
<
lb
/>
big eroffnet/ ſo haben wir alles vollendet. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16824
"
xml:space
="
preserve
">Es iſt aber hie zeyt an zů zeigen/
<
lb
/>
<
note
position
="
left
"
xlink:label
="
note-0580-02
"
xlink:href
="
note-0580-02a
"
xml:space
="
preserve
">Auſs einer be
<
lb
/>
legerten ſtatt
<
lb
/>
etwz an zů zei
<
lb
/>
gen.</
note
>
wie ein ſach on brieff in die weytte möge angezeigt werden. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16825
"
xml:space
="
preserve
">Ich hab vorhin
<
lb
/>
angezeigt man möchte ſolliches mit facklen thůn/ vnnd vermeinet ich hette
<
lb
/>
es erfunden/ aber ich hab inn einem alten bůch zwen weg diſer gattung be-
<
lb
/>
ſchriben gefunden/ etwan von Polybio angezeigt/ wölliche doch etwas an-
<
lb
/>
derſt dann vnſerer geweſen. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16826
"
xml:space
="
preserve
">weil aber diſe gantz dunckel/ vnnd nit gar vor-
<
lb
/>
handen/ acht ich gůt ſein wann ich diſe außlegte/ ich wurde auch ein nutzba
<
lb
/>
re leer thůn/ wann wir vns deren recht gebrauchen köndten.</
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16827
"
xml:space
="
preserve
"/>
</
p
>
<
p
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16828
"
xml:space
="
preserve
">Es macht Eneas zů beiden orthen geſchirr/ ſo lang/ eng/ tieff/ vnnd inn
<
lb
/>
drey oder vier theil getheilet/ vnnd in diſen holtz vnnd dachten/ wie man in
<
lb
/>
den amplen machet. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16829
"
xml:space
="
preserve
">auff dem holtz ligend liechtſpen/ dargegen über zů obe
<
lb
/>
reſt in dem geſchirr ſeind die fürnembſten ſtuck beſchriben/ als namlich wir
<
lb
/>
bedörffend korn/ es iſt ein auffrůr in der ſtatt/ man hat ein zůſatz hineinge
<
lb
/>
nommen/ es iſt ein Peſtelentz vorhanden/ wir wöllen morn hinauß fallen/
<
lb
/>
vnd vyl andere der geleichen hauptpuncten. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16830
"
xml:space
="
preserve
">Wann nun die geſchirr zů bei-
<
lb
/>
den orthen mit waſſer außgefüllet vnd die angezündtẽ liechtſpen oder kien
<
lb
/>
holtz etwas lang gebruñen/ zeücht man die rörẽ hinauß/ ſo fallet das feüwr
<
lb
/>
zů nidereſt hinab. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16831
"
xml:space
="
preserve
">wann man das waſſer abgelaſſen/ ſo lißet einer was zů o-
<
lb
/>
bereſt geſchriben iſt. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16832
"
xml:space
="
preserve
">doch iſt diſer weg ſchlecht genůg/ vnd lernet nit was wir
<
lb
/>
begerẽ/ ſon{der} es ſeind auß vnzalbarẽ vyllicht etlich gar wenig/ ſo ſich begebẽ
<
lb
/>
mögen vnnd doch nitt vollkom̃en. </
s
>
<
s
xml:id
="
echoid-s16833
"
xml:space
="
preserve
">Auff diſes zeigt er auch ein andere weyß
<
lb
/>
an ſo dervnſeren nit vngeleich/ die haltet ſich alſo. </
s
>
<
s
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="
echoid-s16834
"
xml:space
="
preserve
">Auß beſtimbter ordnung
<
lb
/>
</
s
>
</
p
>
</
div
>
</
text
>
</
echo
>