673dcxvijſachen/ Das vierzehend bůch.
alſo das haupt beleiben/ ſo der leib hinweg kommenn.
dann Genua iſt von
wegen der regierung vnnd an der kleine dem haupt zů vergleichen/ vnnd
Corſica dem leib. Weil diſes wunderwerck ſich ein jar harnach erzeiget/ vnd
ſie es zeytlich verſthen mögen/ hettend ſie ſich wol wider deß Türcken ſchiff
zeüg verwaret. alſo werend ſie nit vmb die Inſel noch vmb ſo vyl gelt kom-
men. dieweil aber diſes beſchehẽ/ ſthet gantz Europa in einer forcht vñ gfar.
Alſo ſeind die wunderzeichen ein ſtuck deß aberglauben/ wölcher man doch
mit weyſer beſcheidenheit/ zů gůttem deß gemeinenn nutz/ ſoll acht haben.
dann man mocht ein ſollich treffenlich groß haupt/ von einem großmechti
gen thier nit abhauwen/ auch mit keinem geſchütz/ oder anderen zůfal ab-
bringen. Wann aber diſe etwan ongefahr oder durch ein anſtoß vmkom-
men/ vnd ſich der hals geträyet daß der leib verfaulet/ vnd das haupt über
bliben/ wie ſolte nit das haupt vorhin auch erfaulet ſein? oder wie hette der
hals abbrechen mögen/ wölcher doch in großer walfiſchen eben ſo groß wie
das haupt/ alſo daß man vermeinet/ es habend die fiſch keinhals. Zů letſt
wie hat doch ein beſondere krafft in ſo mechtigen geſtaden/ das waſſer diſes
haupt eben ghen Genua getriben? es were dann ſach daß das göttliche ge-
müt/ ein yedes zeichen noch allen künfftigen zůfälen außtheilete.
wegen der regierung vnnd an der kleine dem haupt zů vergleichen/ vnnd
Corſica dem leib. Weil diſes wunderwerck ſich ein jar harnach erzeiget/ vnd
ſie es zeytlich verſthen mögen/ hettend ſie ſich wol wider deß Türcken ſchiff
zeüg verwaret. alſo werend ſie nit vmb die Inſel noch vmb ſo vyl gelt kom-
men. dieweil aber diſes beſchehẽ/ ſthet gantz Europa in einer forcht vñ gfar.
Alſo ſeind die wunderzeichen ein ſtuck deß aberglauben/ wölcher man doch
mit weyſer beſcheidenheit/ zů gůttem deß gemeinenn nutz/ ſoll acht haben.
dann man mocht ein ſollich treffenlich groß haupt/ von einem großmechti
gen thier nit abhauwen/ auch mit keinem geſchütz/ oder anderen zůfal ab-
bringen. Wann aber diſe etwan ongefahr oder durch ein anſtoß vmkom-
men/ vnd ſich der hals geträyet daß der leib verfaulet/ vnd das haupt über
bliben/ wie ſolte nit das haupt vorhin auch erfaulet ſein? oder wie hette der
hals abbrechen mögen/ wölcher doch in großer walfiſchen eben ſo groß wie
das haupt/ alſo daß man vermeinet/ es habend die fiſch keinhals. Zů letſt
wie hat doch ein beſondere krafft in ſo mechtigen geſtaden/ das waſſer diſes
haupt eben ghen Genua getriben? es were dann ſach daß das göttliche ge-
müt/ ein yedes zeichen noch allen künfftigen zůfälen außtheilete.
Es iſt auch gar ein wunderzeichen/ ſo ſich in dem land Peru zůgetragen.
11Vyl meüſs. dañ ob wol daſelbſten gar kein meüß geweſen/ hat man doch vmb deß Bla-
ſcen Nunnetz zůkunfft eylend treffenlich vyl geſehẽ/ alſo daß die den May-
zum/ die roor/ beüm/ vnd andere ſaat zernaget. ſie warend den Hiſpaniern
überlegen/ vnd den Indieren erſchrockenlich. Es möcht vyllicht yemandt
die meüß vnder die zaamen thier rechnen/ aber ſie ſeind es nit/ ſonder wild/
vorab die in felden wonend. Man hat auch an ſelbigen orthen heüwſchre-
cken geſehen/ wölches in der ſelbigen landtſchafft ein vngewonliche plag. da
mit nit yemand ſagte/ es werend die meüß in den ſchiffen dahin gebracht/
wölche ſich harnoch alſo gemeeret habend. Es iſt aber ein grauſam̃es wun-
derzeichen geweſen. dann auß ſtrenge deß ſelbigen hauptmanns/ geyttigen
räthen/ vnnd Alontzen Pizarren tyranney/ habend ſich vyl ſchlachten zwi-
ſchen den Hiſpanieren zůgetragen/ darzů ſtett plünderung/ rauberey/ tod
ſchleg on alles zůſagen/ vñ ein verhergung der gantzen landtſchafft. es ſind
auch die Indianer/ durch krieg/ hunger/ vnd arbeit/ faſt all in den boden
außgereüttet worden. deßhalben můß man diſe ding nach der natur/ vnnd
nit als wann es von dem teüffel beſchehe erforſchen/ die vrſach ergründen/
vnd wann etwas vorhanden/ fürſehung thůn.
11Vyl meüſs. dañ ob wol daſelbſten gar kein meüß geweſen/ hat man doch vmb deß Bla-
ſcen Nunnetz zůkunfft eylend treffenlich vyl geſehẽ/ alſo daß die den May-
zum/ die roor/ beüm/ vnd andere ſaat zernaget. ſie warend den Hiſpaniern
überlegen/ vnd den Indieren erſchrockenlich. Es möcht vyllicht yemandt
die meüß vnder die zaamen thier rechnen/ aber ſie ſeind es nit/ ſonder wild/
vorab die in felden wonend. Man hat auch an ſelbigen orthen heüwſchre-
cken geſehen/ wölches in der ſelbigen landtſchafft ein vngewonliche plag. da
mit nit yemand ſagte/ es werend die meüß in den ſchiffen dahin gebracht/
wölche ſich harnoch alſo gemeeret habend. Es iſt aber ein grauſam̃es wun-
derzeichen geweſen. dann auß ſtrenge deß ſelbigen hauptmanns/ geyttigen
räthen/ vnnd Alontzen Pizarren tyranney/ habend ſich vyl ſchlachten zwi-
ſchen den Hiſpanieren zůgetragen/ darzů ſtett plünderung/ rauberey/ tod
ſchleg on alles zůſagen/ vñ ein verhergung der gantzen landtſchafft. es ſind
auch die Indianer/ durch krieg/ hunger/ vnd arbeit/ faſt all in den boden
außgereüttet worden. deßhalben můß man diſe ding nach der natur/ vnnd
nit als wann es von dem teüffel beſchehe erforſchen/ die vrſach ergründen/
vnd wann etwas vorhanden/ fürſehung thůn.
Man ſagt (wiewolich es nit geſehen hab) daß in der Alexandriner landt
ſchafft/ als man zalt M D xxxviar/ nach dẽ ein großer wũderbarer hagel
geweſen/ ein neüwe arth vögel erſchinen ſeyend. es iſt auch zwar ein ſolliche
that hernach geuolget. dann es iſt die ſelbige arbeitſelige ſtatt auff vyl weg
geplaget worden/ hat vyl Barbaren vnd raucher völcker erfarẽ/ darzů die
Iazigen Metaneſten geſehenn/ wölliche vns vnbekanndt ſeind. weil auch
yetz in das zwentzigeſtiar ſolches kein end genommẽ/ iſt kein
hoffnung vorhanden/ daß ſie etwan eines beſſe
ren glücke erwarten ſeyen.
ſchafft/ als man zalt M D xxxviar/ nach dẽ ein großer wũderbarer hagel
geweſen/ ein neüwe arth vögel erſchinen ſeyend. es iſt auch zwar ein ſolliche
that hernach geuolget. dann es iſt die ſelbige arbeitſelige ſtatt auff vyl weg
geplaget worden/ hat vyl Barbaren vnd raucher völcker erfarẽ/ darzů die
Iazigen Metaneſten geſehenn/ wölliche vns vnbekanndt ſeind. weil auch
yetz in das zwentzigeſtiar ſolches kein end genommẽ/ iſt kein
hoffnung vorhanden/ daß ſie etwan eines beſſe
ren glücke erwarten ſeyen.