757dcciſachen/ Das ſechßzehend bůch.
ligion/ geleich als bedörffte Gott S.
Iohans kraut/ wölcher durch das opf
fer hilffet. oder wann man ein Meß vmb deß pferds willen halten ſolte/ o-
der Gottes hilff nicht beſchieſſen möchte. doch beſchicht hie in diſer cur vnd
heilung/ wie auch etwan in anderen ſachen. dann es iſt bekanndt/ daß noch
aller artzeten lehr/ diſe arth zů heilen die fürnem̃eſt iſt/ nãlich vyl blůt her-
auß zů laſſen/ vñ von vyl orthẽ/ darzů ein außtrockende artzney zů brauchẽ.
fer hilffet. oder wann man ein Meß vmb deß pferds willen halten ſolte/ o-
der Gottes hilff nicht beſchieſſen möchte. doch beſchicht hie in diſer cur vnd
heilung/ wie auch etwan in anderen ſachen. dann es iſt bekanndt/ daß noch
aller artzeten lehr/ diſe arth zů heilen die fürnem̃eſt iſt/ nãlich vyl blůt her-
auß zů laſſen/ vñ von vyl orthẽ/ darzů ein außtrockende artzney zů brauchẽ.
Von Geſpenſten/ Geiſteren/ oder Teüfflen
vnnd todten/ Das xciij Capittel.
vnnd todten/ Das xciij Capittel.
ES iſt kein tractation vnd handlung ſo ſchwer vnd fürnemlich/
als diſe/ ſo von geiſteren oder teüfflen gehalten wirt. dann wañ
man diſe zůlaſſet/ wirt von ſtundan auch angezeigt/ daß die ſeh
lẽ noch deß leibs abſterbẽ vorhandẽ. wã aber diſe nit vorhãdẽ müſ
ſen die ſehl mit denleibẽ zů grund ghẽ. Weil aber diſer handel hö
cher dañ {der} zů dẽ bücherẽ von mancherley ſeltzam̃en dingẽ gehörig/ iſt er zů {der}
handlung von der ewigkeit gezogen/ darumb iſt genůg daß hie auß beiden
ein tittel gemachet. namlich daß wir von den teüfflen/ geiſteren/ vnnd tod
ten mit ein andern reden. fürnẽlichen auß diſer vrſach/ daß man auß den ex
perimenten vnnd erfarungen/ eines von dẽ anderen nit abſünderen mag.
Was von den geiſten oder teüfflen geſagt/ mag auch zů den todten gezogen
werden. vnnd widerumb was von den todten geredt/ mag von deß teüffels
geſpenſt geſagt werden.
als diſe/ ſo von geiſteren oder teüfflen gehalten wirt. dann wañ
man diſe zůlaſſet/ wirt von ſtundan auch angezeigt/ daß die ſeh
lẽ noch deß leibs abſterbẽ vorhandẽ. wã aber diſe nit vorhãdẽ müſ
ſen die ſehl mit denleibẽ zů grund ghẽ. Weil aber diſer handel hö
cher dañ {der} zů dẽ bücherẽ von mancherley ſeltzam̃en dingẽ gehörig/ iſt er zů {der}
handlung von der ewigkeit gezogen/ darumb iſt genůg daß hie auß beiden
ein tittel gemachet. namlich daß wir von den teüfflen/ geiſteren/ vnnd tod
ten mit ein andern reden. fürnẽlichen auß diſer vrſach/ daß man auß den ex
perimenten vnnd erfarungen/ eines von dẽ anderen nit abſünderen mag.
Was von den geiſten oder teüfflen geſagt/ mag auch zů den todten gezogen
werden. vnnd widerumb was von den todten geredt/ mag von deß teüffels
geſpenſt geſagt werden.
Es kommet aber ſolliche ſchwere vrſach dahar/ daß man einer wirckung
mancherley vrſach geben mag. namlich die teüffel/ oder deß todten natur/
oder ein beſondere krafft deß himmels/ oder ſonſt ein betrug. Es iſt ein ge-
töß in dem hauß/ diſes mag ein mauß/ katz/ oder jgel ſein/ oder das träm ſe-
tzet ſich ſo würmſtichig geweſen. hargegen mag es ein teüffel/ oder gefründ-
ter geiſt ſein. es mag auch wol yemand ſein/ der durch ein inſtrument ſolli-
ches erdichtet hat. Es mag auch ſolliches von einer himmeliſchen krafft be
ſchehen ſein/ oder weil der lufft/ oder deine fiñ gewaltiglich bewegt worden/
alſo daß auſſerthalben dir nicht anders gehöret iſt.
mancherley vrſach geben mag. namlich die teüffel/ oder deß todten natur/
oder ein beſondere krafft deß himmels/ oder ſonſt ein betrug. Es iſt ein ge-
töß in dem hauß/ diſes mag ein mauß/ katz/ oder jgel ſein/ oder das träm ſe-
tzet ſich ſo würmſtichig geweſen. hargegen mag es ein teüffel/ oder gefründ-
ter geiſt ſein. es mag auch wol yemand ſein/ der durch ein inſtrument ſolli-
ches erdichtet hat. Es mag auch ſolliches von einer himmeliſchen krafft be
ſchehen ſein/ oder weil der lufft/ oder deine fiñ gewaltiglich bewegt worden/
alſo daß auſſerthalben dir nicht anders gehöret iſt.
Alſo ghet es auch in liechteren/ geſpenſten/ vnnd opfferen zů.
Dann diſe
11Fünff vrſach
aller entpfint
licher dingen. vier vrſachen/ ja fünff/ ſtreitten in allen dingen mit einander. ordnung der
natur/ als die thier oder etwas ſchweres. ein beſondere krafft deß himmels.
ein erſchrocken gemüt von bildnuſſen/ von dempffung der feüchtigkeit/ vñ
von begirden. Menſchlicher betrug/ wañ man verhoffet die forchtſammen
vñ baldgleübigẽ zů triegẽ. der teüffel/ o{der} eines abgeſtorbẽ geiſt/ o{der} wunder-
werck. dann diſe ſtuck ſoll man alles für eines halten. Wölcher auff deren ei-
nes nicht haltet/ der haltet auff alle nicht. wer eines zůlaſſet/ der laſſet alle
zů. Man mag aber diſes fürnemlich auff ein beſondere krafft {der} natur oder
deß himmels ziechen/ daß etliche ſehend/ die ander nit. etliche hören/ die an
dere nit. etliche entpfindend/ die andere nit.
11Fünff vrſach
aller entpfint
licher dingen. vier vrſachen/ ja fünff/ ſtreitten in allen dingen mit einander. ordnung der
natur/ als die thier oder etwas ſchweres. ein beſondere krafft deß himmels.
ein erſchrocken gemüt von bildnuſſen/ von dempffung der feüchtigkeit/ vñ
von begirden. Menſchlicher betrug/ wañ man verhoffet die forchtſammen
vñ baldgleübigẽ zů triegẽ. der teüffel/ o{der} eines abgeſtorbẽ geiſt/ o{der} wunder-
werck. dann diſe ſtuck ſoll man alles für eines halten. Wölcher auff deren ei-
nes nicht haltet/ der haltet auff alle nicht. wer eines zůlaſſet/ der laſſet alle
zů. Man mag aber diſes fürnemlich auff ein beſondere krafft {der} natur oder
deß himmels ziechen/ daß etliche ſehend/ die ander nit. etliche hören/ die an
dere nit. etliche entpfindend/ die andere nit.
Darumb haltend alle geſatz vnnd glauben (außgenommen die Saduce
er auß den Iuden/ vnnd die Stoiſchen Platoniſchen) einmütiglich/ es ſey
end teüffel/ todten/ vnd waare wunderzeichen. Hargegen wöllend die Epi
curiſchen/ vnd Peripatetiſchen diſes nit.
er auß den Iuden/ vnnd die Stoiſchen Platoniſchen) einmütiglich/ es ſey
end teüffel/ todten/ vnd waare wunderzeichen. Hargegen wöllend die Epi
curiſchen/ vnd Peripatetiſchen diſes nit.